Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku? | Fine Performance

Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku? 5 sposobów na zaangażowanie fanów

Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku? 5 sposobów na zaangażowanie fanów

5 sposobów na to, aby zasięg organiczny na Facebooku poszybował w górę

Zmiany w algorytmie Facebooka spędzają marketerom sen z powiek. Profile marek i firm, nawet te z kilkudziesięcioma tysiącami fanów, nie są już promowane w newsfeedzie. Ich miejsce zajmują posty naszych znajomych i rodziny oraz posty z grup. I choć zawsze najskuteczniejszym sposobem na dotarcie do fanów będzie płatna reklama na Facebooku, możemy postarać, aby zasięg organiczny naszych treści był większy. Jak to zrobić?

Pytaj i wywołuj dyskusje

Ile razy słyszeliście o konieczności publikowania postów angażujących odbiorców? Miało to w rewolucyjny sposób odmienić nasz fanpage i sprawić, że fani będą niezwykle aktywni. Tymczasem każdy publikowany przez nas post powinien być angażujący! Zależy nam przecież, aby użytkownik zżył się z naszą marką i kojarzył ją z pomocnymi i ciekawymi treściami. Dlatego bez względu na to, czy docieramy do fanów poprzez płatną reklamę, czy poprzez zasięg organiczny, warto ich angażować w dyskusje. Najskuteczniejsze są 3 sposoby:

  1. Głosowanie reakcjami
    Choć pomysł ten wydaje się banalny i może kojarzyć się z infantylnością, to wciąż bardzo prosty i skuteczny sposób na wywołanie zaangażowania, a tym samym – zwiększenia zasięgu organicznego naszych postów. Łatwy mechanizm głosowania pozwala fanom na szybkie wyrażenie swojej opinii. My natomiast możemy poznać preferencje naszej grupy docelowej (np. jeśli spytamy o wybór pomiędzy dwiema opcjami naszych produktów)
  2. Pytania otwarte
    Zadawanie pytań fanom to jeszcze lepszy sposób na zasięg organiczny. Facebook bowiem wyżej ceni komentarze niż reakcje, dlatego ich duża liczba pod postem przekłada się na więcej wyświetleń w newsfeedzie. Dodatkowo komentarze użytkowników wyświetlają się na tablicach ich znajomych. Jeśli nie są oni naszymi fanami, możemy liczyć na darmowe zwiększenie ich bazy
  3. Posty z cyklu ABCD
    To niejako połączenie dwóch poprzednich opcji. Łatwy sposób wyrażenia swojej opinii (poprzez wybór z kilku dostępnych opcji) oraz odpowiedzi w komentarzach to skuteczny przepis na zwiększenie zasięgu organicznego naszych treści

W przypadku pytań oraz postów ABCD najlepszym sposobem jest oscylowanie wokół branży naszej firmy oraz wokół prywatnych doświadczeń naszych fanów. Dzięki temu dostarczymy im treści ściśle związane z ich zainteresowaniami (w końcu nie bez powodu są fanami akurat naszego fanpage’a), a także odwołamy się do ich osobistych doświadczeń. Pozwoli to na zminimalizowanie ryzyka ukrycia posta. Pamiętajmy, że takie negatywne reakcje na treści również przyczyniają się do mniejszej częstotliwości ich wyświetlania.

Nie zapominajmy także o udostępnieniach – dla algorytmu Facebooka to najbardziej wartościowe zachowanie użytkowników. To jasny sygnał, że post jest interesujący i pomocny dla danej osoby, która chce się nim podzielić.

Postaw na formaty video

Zasięg organiczny na Facebooku „lubi” format video. Krótkie filmiki są łatwe do konsumowania, zachęcają odbiorców do zatrzymania scrollowania oraz szybciej przekazują komunikat. Warto jednak pamiętać, że tak popularne do niedawna gify nie wpisują się już w tę kategorię. Facebook postanowił mocno ograniczyć ich zasięgi (być może wynika to z nadużyć – ten format aż prosi się o ilustrowanie nim niekoniecznie merytorycznych treści). Dlatego gify pozostawmy w komunikacji prywatnej, a na profilach marek korzystajmy z pełnoprawnych formatów video.

Jeśli w tym momencie zastanawiacie się, jak przygotować film bez posiadania technicznych umiejętności, w sukurs przychodzi nam sam Facebook, który jako film traktuje również pokaz slajdów. Wystarczy wgrać wybrane zdjęcia (maksymalnie 10), wybrać czas wyświetlania pojedynczego obrazu oraz efekt przejścia i gotowe!

pokaz slajdów facebook

Dodatkowo istnieje możliwość, choć nieoficjalna, publikowania w jednym poście filmu i zdjęć. Na razie opcja ta jest dostępna tylko z poziomu aplikacji mobilnej oraz poprzez dodawanie materiałów przez „Aparat”, a nie „Galerię”. Warto jednak ją wypróbować, gdyż takie posty wyglądają efektownie i nie są jeszcze zbyt powszechne na Facebooku. To daje nam dodatkową przewagę nad konkurencją, a tym samym szansę na wzrost zaangażowania i zasięgu organicznego.

Jeśli z jakiegoś powodu nie jesteśmy w stanie zamieszczać na naszym profilu formatów video, możemy eksperymentować z rozmiarami zdjęć w galerii. Jej ułożenie będzie się zmieniać w zależności od tego, czy pierwsze zdjęcie jest pionowe czy poziome. Ponadto możemy też pokusić się o opowiedzenie historii poprzez galerię zdjęć, ponieważ część z nich (powyżej 4 zdjęć) pozostaje ukryta do momentu kliknięcia w post. To również przyciąga uwagę odbiorców i zwiększa zasięg organiczny. Facebook jako aktywność traktuje każde kliknięcie posta, a więc również oglądanie zdjęć w galerii.

Opowiadaj historie

Jeśli mowa o opowiadaniu historii poprzez galerię zdjęć, nie możemy zapominać o jeszcze jednym formacie, który idealnie się do tego nadaje. Jest to karuzela zdjęć, która pomimo przesuwania poziomego (a więc teoretycznie niedostosowanego do doświadczeń użytkowników telefonów komórkowych) nadal cieszy się sporym zainteresowaniem odbiorców. Jak dzięki niej zwiększyć zasięg organiczny? Wystarczy, że każdy z kafelków potraktujemy jako element opowieści i stworzymy swoisty komiks. Facebook umożliwia dodane aż 10 kafelków, dlatego z pewnością zmieścimy w nich nawet najbardziej kreatywną i błyskotliwą historię.

Pamiętajmy, że musi być ona na tyle wciągająca, aby użytkownik nie znudził się w połowie jej przeglądania. Niemniej jednak nawet w takiej sytuacji nasz zasięg organiczny znacznie się zwiększy, bowiem odbiorca przestanie scrollować i spędzi trochę czasu nad naszymi treściami. Ten format dobrze sprawdza się też w przypadku, kiedy chcemy naszego fana przekierować do witryny. Każdy kafelek po kliknięciu od razu przekierowuje do wybranego przez nas miejsca docelowego. Dlatego tym bardziej musimy zaintrygować użytkownika. Dzięki temu nie tylko zwiększymy zasięg organiczny na Facebooku, ale również ruch na stronie www!

Zachęcaj do działania

Choć w dobie nieskrępowanych możliwości wyboru i dużej indywidualności zachęcanie do konkretnego działania może wydawać się karkołomne, posty z przyciskami CTA nadal świetnie się sprawdzają. Warto skorzystać z tej opcji – tym bardziej, że Facebook od dłuższego czasu zapowiada koniec możliwości podmieniania zdjęć i treści nagłówków w linkach. Na szczęście, jeśli nie oferujemy treści typowo click baitowej, nie mamy się póki co czego obawiać. W menadżerze reklam możemy umieścić odpowiednie przyciski CTA na dwa sposoby:

  1. Post z linkiem
    Facebook niechętnie wypuszcza użytkowników poza serwis. Jednak kreatywny post z linkiem może skutecznie zwiększyć nasz zasięg organiczny. W końcu każde kliknięcie (także linka) zliczane jest jako aktywność. Aby dodać do naszego linka kreatywną grafikę, wystarczy w menadżerze reklam stworzyć kampanię z celem „Ruch”, ustawić odpowiednią grupę docelową i określić budżet. Pamiętajmy, że podlinkowana grafika musi mieć rozmiar 1200×628 pikseli, więc odpowiednio rozmieśćmy na niej kluczowe dla nas elementy. Co do samego przycisku CTA, to Facebook oferuje nam szeroki wybór – od opcji „Kup teraz” po „Obejrzyj więcej”. Później wystarczy już tylko wejść w zakładkę „Posty strony”, znaleźć odpowiednie konto reklamowe i opublikować post.
    facebook post call to action
  2. Przycisk pod postem
    To mniej bezpośrednia opcja przekierowania użytkownika do witryny, jednocześnie mogąca w znacznym stopniu zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku. Tego typu post pozwoli nam dodać przycisk CTA do grafiki w dowolnym rozmiarze (niepodlinkowanej). W Menadżerze Reklam możemy wybrać dwa cele reklamowe:

    1. Aktywność dotycząca posta – zyskamy wówczas możliwość dodania jednego z trzech przycisków
    2. Zasięg – ten cel pozwoli nam na większy wybór przycisków CTA. Nie przełoży się konkretnie na aktywność użytkowników, a tym samym na zasięg organiczny
      przycisk pod postem facebook

Po ustawieniu wybranego przez nas przycisku, wystarczy wyłączyć reklamę i opublikować post przez zakładkę „Posty strony”. Możemy także w ten sposób modyfikować już opublikowane posty.

Prowadź transmisje na żywo

Podobnie jak video w postach, transmisje na żywo należą obecnie do ulubionych formatów Facebooka. Jeśli zdecydujemy się poprowadzić „live’a”, nasi fani otrzymają powiadomienie o transmisji i w prosty sposób będą mogli się do niej przeklikać. Automatycznie przełoży się to zatem na zasięg organiczny. Warto jednak zadać sobie pytanie, co powinno pojawić się w transmisji na żywo? Jeśli będziemy umieszczać relacje z wydarzeń, które nie interesują użytkowników i odbiegają od tematyki naszego fanpage’a, musimy liczyć się nie tylko ze spadkiem zaangażowania pod video, ale również z ogólnym spadkiem zaufania do naszej marki.

Dlatego najlepiej skupić się na wydarzeniach związanych z branżą oraz życiem firmy. Zakulisowe video przybliży odbiorców do marki i sprawi, że poczują się wyróżnieni możliwością obejrzenia czegoś, co nie każdy ma szansę zobaczyć. Z kolei zamieszczanie relacji na żywo z wydarzenia, w którym nasi fani nie mogą uczestniczyć spowoduje nie tylko doraźny wzrost zasięgu organicznego, ale także (co ważniejsze) wzrost zaufania i związania z naszą marką. Poczucie ekskluzywności to nadal coś, co doskonale działa na ludzką wyobraźnię!

Zmiany w algorytmie Facebooka sprawiają, że zasięg organiczny treści z firmowych fanpage’y jest praktycznie zerowy. Jeśli jednak nie możemy pozwolić sobie na regularną płatną promocję postów, warto angażować chociaż część swoich fanów. Pamiętajmy – im więcej użytkowników angażuje się pod naszymi postami, tym częściej treści z naszego fanpage’a będą widoczne w ich newsfeedzie.

Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku? 5 sposobów na zaangażowanie fanów
5 (100%) 1 vote

Autor: Magdalena Hajdamowicz

Content marketing i social media to połączenie idealne – jako specjalistka w obu tych dziedzinach poruszam się w nich sprawnie niczym Leo Messi z piłką przy nodze.

W świecie social media odpowiadam za strategię komunikacji marek oraz tw...