Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym w Google

Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym

Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym

Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym to usługa, dostępna m.in. za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Dotyczy wyświetlania wyników pod postacią nowych, świeżych wpisów jakie ukazały się na różnego rodzaju portalach społecznościowych m.in. Twitterze, Myspace, FriendFeed, Twazzup.

Funkcjonalność ta zakłada wyświetlanie wyników, które generowane są już w trakcie wypisywania słowa kluczowego. Wygenerowana treść będzie zawierała aktualne wpisy z mikroblogów, serwisów społecznościowych, fragmenty rozmów, nowe artykuły jakie ukazały się na portalach internetowych.

Aby skorzystać z możliwości wyników wyszukiwania rzeczywistego, wystarczy wejść np. na stronę Google Trends (wersja angielska) i wpisać swoje zapytanie w oknie „More Hot Topics”. Po chwili zaczną pojawiać się wyniki, czyli wiadomości zawierające odpowiedź na wpisane pytanie. Co ważne, uzyskanych wyników nie trzeba odświeżać, ponieważ wyszukiwarka odświeża je samoistnie co… jedną sekundę.

wyszukiwanie w czasie rzeczywistym

Google Real Time

Wersje językowe

Na chwilę obecną wyszukiwarka Google jest dostępna w ponad 130 wersjach językowych m.in.: angielskim, arabskim, holenderskim, francuskim, portugalski, włoskim, hiszpańskim, tureckim, polskim oraz… językiem Elmera Fudda. Język Elmera Fudda (popularnej postaci myśliwego z kreskówki dla dzieci o przygodach Królika Bugsa) zakłada wyszukiwanie… obłazów, głup oraz szczęśliwy tłaf, a to dlatego, że Elmer nie wymawiał głoski „r„. Nawet miłośnicy sympatycznego myśliwego z flintą, mają możliwość przeszukiwania zasobów sieci w czasie rzeczywistym.

google

Google Elmera Fudda

Serwisy społecznościowe

Powstanie wyszukiwarki pokazującej wyniki w czasie rzeczywistym pewnie nie byłoby możliwe, gdyby nie wiadomości publikowane na wielu portalach społecznościowych. Serwisy na jakich bazuje Google Real Time to przede wszystkim Facebook, MySpace, Twitter, Blip czy FriendFeed. Poza tym wyszukiwarka uwzględnia nagłówki artykułów i wpisów blogowych. Możliwe jest również nałożenie specjalnego filtra, dzięki któremu wyświetlane wyniki obejmować będą np. wyłącznie treści umieszczane na blogu. Ciekawy jest też sposób, w jaki wyszukiwarka oddziela wpisy wartościowe, od zwykłego spamu. Tutaj rolę odgrywa m.in. ilość osób śledzących danego użytkownika, liczba „polubień” oraz użyte we wpisie tagi.

Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym – nie tylko Google

Otwarte API Twittera i jemu podobnych serwisów społecznościowych, przyczynia się do powstawania wciąż nowych wyszukiwarek wyświetlających wyniki w czasie rzeczywistym. Obecnie na rynku działa więc m.in. Twazzup (dostępny również w polskiej wersji językowej), OneRiot (umożliwia dwa rodzaje sortowania wyników: Pulse i Realtime), Tweetmeme,CrowdEye czy Collecta.

przykład3

Wyszukiwarka Collecta

Google, a prywatność

Nie wszystkie informacje umieszczane na portalach społecznościowych, są oznaczane przez użytkowników jako ogólnie dostępne. Powstaje pytanie, jak w takim razie będzie wyglądać sprawa prywatności danych? W rozmowie z portalem Gazeta.pl, przedstawiciel Google odpowiedzialny za rozwój Real Time Search – Dylan Casey – twierdzi, że: „uwzględniane są jedynie treści dostępne publicznie. W przypadku Facebooka są to publiczne profile, do których przyłączyło się co najmniej 5 tys. osób, a w przypadku Twittera – wszystkie konta, których nie oznaczono jako „prywatne„.

PubSubHubBub

Indeksowanie treści w oparciu o portale społecznościowe to nie wszystko. Google przygotowuje się do indeksowania treści zamieszczanych w internecie, przy pomocy narzędzia PubSubHubBub. W ten sposób gigant rynku wyszukiwarek odchodzi od starego schematu, opierającego się na systemie linków. PubSubHubBub działa w systemie ATOM, w oparciu o syndykację, a więc w systemie „feedów”. Oznacza to, że w momencie dodawania nowych treści, o tym fakcie informowani są subskrybenci strony. W przypadku PubSubHubBub strony powiadamiają „hub” o świeżych wpisach, a ten przesyła je do właściwych prenumeratorów. Takie rozwiązanie nie wyklucza linkowania, które w dalszym ciągu będzie potrzebne, jednak tym razem do subskrybowania feedów. Poza PubSubHubBub’em, Google zapowiada wprowadzenie ochrony przed spamem. Feedy PuSH’a będą ważne zwłaszcza dla mniejszych, rzadko odwiedzanych przez roboty wyszukiwarki, stron. Poza Google „widzieć” będą je Yahoo i Bing.

Google pod postacią firmy został założony w roku 1998. Od tego czasu marka bezustannie śledzi rynek, by dopasować się do potrzeb użytkowników. Czy w takim razie możemy liczyć, że w przyszłości wyszukiwarki w czasie rzeczywistym staną się użytecznym narzędziem, dzięki któremu internauta odnajdzie np. reklamę oferty last minute? Czas pokaże, choć patrząc na obecne dokonania Google możemy przypuszczać, że tego typu zastosowań, firma zaproponuje dużo więcej.

Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym
Oceń wpis

Autor: Fine Performance