Jak wykorzystać potencjał Social Media?

Wykorzystaj fenomen social media

Wykorzystaj fenomen social media

Badania obszaru social media pokazują, że wielkie firmy zaniedbują swoje profile na portalach społecznościowych, a często nawet się na nich nie rejestrują. Według raportu opublikowanego 18 kwietnia br. przez Bright Edge nawet 70% marek, które posiadają konta na portalach społecznościowych typu: Facebook czy Twitter nie przykłada się, by strony te można było łatwo znaleźć przez wyszukiwarkę. Bright Edge zbadało obecność w social mediach 200 najpopularniejszych firm. Mimo, że przebadane marki pojawiały się na najwyższych pozycjach kiedy wpisywano ich nazwę, to w przypadku linku do kont na portalach społecznościowych wynik wyszukiwania znajdował się poza pierwszą dwudziestką rezultatów. Osiągał więc znikomą klikalność. Popularne firmy i instytucje powinny przywiązywać dużą wagę do nowoczesnych kanałów komunikacji z klientem, czyli również do portali społecznościowych. Utworzenie profilu dla konkretnej marki pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, pozwala stworzyć więź z obecnym klientem, a także może pomóc zdobyć nowych nabywców. Optymalizowanie stron na takich portalach, nazywane SMO (social media optimization) lub social SEO, pozwala lepiej wyeksponować taki profil w wynikach wyszukiwania.

Social Media

O komentarz ekspercki dotyczący omawianego zagadnienia poprosiliśmy Michała Góralczyka – SEO Specialist Agencji Fine Performance:

W kilku słowach – przede wszystkim należy podlinkować utworzony profil z oficjalnej strony firmowej – Twoi klienci powinni wiedzieć, że jesteś obecny także w mediach społecznościowych. Bądź prawdziwy i wiarygodny. Aktualizuj i dostarczaj użytkownikom interesujące treści, które będą chcieli udostępniać dalej (ang. create shareable content).
Optymalizując swój profil w portalach społecznościowych powinieneś pamiętać o kilku podstawowych zagadnieniach. Poniżej przedstawiam listę punktów, na które należy zwrócić uwagę tworząc oficjalny profil.

Facebook.com:

  • Wybierz optymalną nazwę konta. Zwróć uwagę na fakt, że wybranej nazwy nie będziesz mógł potem zmienić. W przypadku mniej znanych firm, które nie posiadają powszechnie rozpoznawalnej marki, można również dodać oprócz nazwy firmy, powiązane z działalnością słowo kluczowe.
  • Odpowiednio dobierz kategorię dla swojej społecznościowej strony firmowej, aby użytkownicy korzystający z wyszukiwarki portalu mogli Cię łatwo odnaleźć. Profil Twojej działalności będzie widoczny obok miniaturki i tytułu.
    – Kiedy liczba Twoich fanów przekroczy 25, koniecznie skorzystaj z opcji „Vanity URL”, pozwalającej skrócić adres URL do postaci http://www.facebook.com/TwojaNazwa. Opcja umożliwiająca zmianę dostępna jest tutaj.
  • Pamiętaj, aby swój profil odpowiednio nasycić wartościową treścią, opisującą Twoją działalność i zakres oferowanych usług. Facebook oferuje pole „Informacje”, gdzie możesz dodać bogaty w słowa kluczowe opis. Pole to znajduje się wysoko w kodzie html, po lewej stronie, zaraz za linkami do Wall’a, zdjęć i notatek. Dodaj popularne i często wyszukiwane słowa kluczowe, które zwiększą widoczność Twojego profilu w wyszukiwarkach zewnętrznych (poza Facebook’iem). Musisz jednak pisać zwięźle, bo pole „Informacje” ograniczone jest do 250 znaków.
  • Zakładka „Info” to kolejne miejsce, ważne z punktu widzenia SEO. Starannie wypełnij wszystkie pola używając poszukiwanych słów kluczowych. Dodaj adres, numery telefonów, stronę internetową i motto swojej firmy.
  • Rozwijaj treść na swoim fanpage’u poprzez publikowanie informacji nt. prowadzonych projektów, notek z życia firmy, a także dzieląc się z innymi ciekawymi „znaleziskami” z Twojej branży.

Twitter.com:

  • Podobnie jak w przypadku Facebook’a, wybierz optymalną nazwę dla swojego konta. Użyj nazwy firmy lub ważnego dla Ciebie słowa kluczowego.
  • Wypełnij pole „Bio” nasycając je treścią bogatą w słowa kluczowe, zawierającą misję i cele Twojej firmy. Pole jest ograniczone do 160 znaków.
  • Dodaj adres swojej strony internetowej.
  • Pisząc tweet’y pamiętaj, aby używać odpowiednio dobranych słów kluczowych oraz tagów poprzedzanych znakiem hash (#). Zwiększy to widoczność Twoich wpisów w wyszukiwarce twitter’a. Każdorazowo dodawany tweet nie może być dłuższy niż 140 znaków.
  • Linki zamieszczane na Twitterze posiadają parametr rel=”nofollow”. Jednak zarówno Google jak i Bing potwierdziły, że mają one wpływ na budowanie rankingu wyszukiwania. Z uwagi na ten fakt warto – linkując do źródeł zewnętrznych których adres URL jest zbyt długi – używać serwisów skracających linki, które stosują przekierowanie 301, np. Goo.gl lub Bit.ly.

Powyższe wskazówki pomogą Ci zwiększyć swoją widoczność i to nie tylko w wyszukiwarkach wewnętrznych wspomnianych serwisów społecznościowych. Kolejnym krokiem jest umiejętne korzystanie z social media marketingu (SMM), ale to już temat na odrębny wpis.

Wykorzystaj fenomen social media
Oceń wpis

Autor: Michał Góralczyk

Jestem pasjonatem technicznego SEO, bywam jednak ukontentowany marketingiem treści ;-) Odpowiadam za planowanie i realizację kampanii SEO, analizę ich efektywności oraz optymalizację prowadzonych działań.

Prywatnie nerwus i bałaganiarz, w dz...