Trendy w wyszukiwarce, a kampania Adwords

Trendy w wyszukiwarce, a kampania Adwords

Trendy w wyszukiwarce, a kampania Adwords

W przypadku tworzenia optymalnej kampanii reklamowej  w  linkach sponsorowanych, kluczową rolę odgrywa czas rozpoczęcia działań marketingowych.  Jest to szczególnie ważne dla kampanii sezonowych. Efektywne rozplanowanie kampanii Adwords w czasie umożliwiają dwa, udostępnione przez Google narzędzia:

Google Trends

Jest to strona umożliwiająca dokonanie analizy poszczególnych słów kluczowych w czasie. Jednorazowo porównać można do 5 słów kluczowych, wpisując je kolejno po przecinku w okno wyszukiwarki.

Wyniki wyszukiwania można odnieść do różnych okresów. Możliwe jest także dokonanie analizy dla wybranych krajów i regionów. Google Trends umożliwia dokładne przeanalizowanie interesujących nas słów kluczowych pod kątem użytkowników wyszukiwarki, a dokładniej tego w jakich okresach konkretne słowo jest wpisywane częściej, a kiedy jego popularność ulega zmniejszeniu. Uzyskane dane umożliwiają kierowanie kampanią w oparciu nie tylko o własne doświadczenia, ale również wspomniane, zgromadzone informacje.

Google Trends dostarcza również danych, odnoszących się do popularności porównywanych ze sobą fraz w  danym czasie i regionie. Jak ilustruje to poniższy przykład, dla obszaru całej Polski w roku 2009 bardziej popularnym słowem wpisywanym przez użytkowników wyszukiwarki Google, było słowo „wakacje” natomiast mniejszą liczbę wyszukań odnotowano dla słowa „wczasy„.

Trend wyszukiwarka

Bardziej rozbudowaną aplikacją do badania trendu w wyszukiwarce  jest Google Insights for Search

Google Insights for Search

Serwis ten umożliwia  przeanalizowanie nie tylko trendu dla kilku słów kluczowych w danym czasie, ale także  jak popularność danego słowa zmieniała się na przestrzeni np. lat, a zatem umożliwia on określenie ogólnego trendu.  Aplikacja daje także  możliwość  porównania  popularności danego słowa w kilku krajach i regionach.  Możliwe jest  zatem na przykład sprawdzenie,  w którym województwie w Polsce  słowo kluczowe było częściej wpisywane w wyszukiwarkę. Poniższy przykład ilustruje rozkład natężenia wyszukiwania dla frazy – ,,bilety lotnicze” na obszarze całej Polski w roku 2009. Z informacji jakie otrzymaliśmy wynika, iż wpisywana fraz była najczęściej wyszukiwana w województwie Mazowieckim, a najmniej w Wielkopolskim i Śląskim. Najciekawsze jest to, iż poprzez tego typu analizę możemy nasilać działania względem regionu. Jest to ważne szczególnie dla kampanii geotargetowanych lokalnie.

Trend wyszukiwarka google

Filtr analizy danych dla narzędzia Google Insights for Search pozwala użytkownikowi na wybór wyszukiwarki. Poza ogólną opcją analizy słów  w całej wyszukiwarce Google, istnieje możliwość zawężenia tego obszaru do wyszukiwarki wiadomości Google bądź wyszukiwarki grafiki Google. Tak jak w przypadku Googl Trends tak i  w wypadku Google Insights for Serach, możliwe jest  jednoczesne porównanie ze sobą 5 fraz.

Poniżej kilka przykładów wykorzystania narzędzia do śledzenia trendów w wyszukiwarce Google.

Trend google

Analiza trendu  dla dwóch największych platform telewizji cyfrowej, przedstawia różnicę popularności. Najważniejsze jest jednak to, iż wzrost ilości osób wpisujących  daną frazę w wyszukiwarkę rośnie na przestrzeni lat w tym samym okresie (listopad – grudzień). Wykorzystując informacje o tak dużym zainteresowaniu,  możliwe jest –  przy wykorzystaniu sprawnego marketingu – pozyskanie dużej liczby nowych klientów we wskazanym okresie poprzez linki lub pozycjonowanie organiczne.

Możemy również prześledzić jak dany produkt poddany masowej reklamie wpływa na obecne już  na rynku, produkty pokrewne np. promocja nowej płyty znanego wokalisty wpływa na rosnące zainteresowanie jego wcześniejszymi albumami. Sytuacja wygląda podobnie kiedy szeroko reklamowany jest jeden produkt, natomiast na fali wznoszącego zainteresowania pozostają produktu pokrewne, np. kinowa ekranizacja filmu  „Kod da Vinci”  powoduje powracający wzrost zainteresowania pozycjami książkowymi wydanymi w latach ubiegłych oraz poprzednimi filmami.

Najlepiej przedstawić to na przykładzie:

google Trend

1 Pik – 27 stycznia 2010 roku – polska premiera powieści Dana Browna ,,Zaginiony Symbol”.  Kampania reklamowa towarzysząca premierze nowej książki, spowodowała w tym samym czasie wzrost zainteresowania poprzednimi powieściami tego samego autora.

2 Pik – 12 kwietnia 2010 roku – duże zainteresowanie zapowiadaną telewizyjną premierą filmu ,,Kod da Vinci”. Efektem tego był wzrost zainteresowania książką ,,Zaginiony Symbol”, której premiera odbyła się w styczniu tego samego roku. Filmu nie wyemitowano ze względu na obowiązującą żałobę narodową.

3 Pik – 10 maja 2010 roku – emisja wcześniej zapowiadanej premiery telewizyjnej filmu ,,Kod da Vinci” i widoczny, towarzyszący jej wzrost zainteresowania pozostałymi pozycjami w tym samym czasie oraz co ciekawe, następujący po wyemitowaniu filmu  wzrost zainteresowania najprawdopodobniej drugą ekranizacją książki  ,,Anioły i Demony”.

wyszukiwarka google trend adwords

Możliwe jest także śledzenie rosnącej popularności  narzędzi do prowadzenia kampanii w linkach sponsorowanych, jak również analizy danych dotyczących ruchu na stronach internetowych.

Podsumowując; Oto korzyści jakie niesie za sobą wykorzystanie aplikacji Google Trends oraz Google Insights for Search podczas tworzenia kampanii Google Adwords:

  • Podstawową sprawą jest przedział czasu w którym potencjalni klienci poszukują danej frazy  w Internecie. Zwłaszcza podczas prowadzenia kampanii sezonowych znaczenie odgrywa moment rozpoczęcia kampanii, którego odpowiednie wskazanie może przynieść duże korzyści i zwiększoną ilość konwersji. Wykorzystanie narzędzi do badania trendów pozwala znaleźć się o krok przed konkurencją. Rozpoczęcie kampanii zbyt późno powoduje, że staje się ona zupełnie nieefektywna. Możemy określić również ogólny trend w danym czasie dla branży czy rynku.
  • Kolejna z możliwych do uzyskania korzyści jest możliwość eliminacji tak zwanych słów branżowych, które zwykle nie oddają intencji szukającego.
Trendy w wyszukiwarce, a kampania Adwords
Oceń wpis

Autor: Fine Performance