Rozszerzenia reklam, czyli zachęta do kliknięcia w reklamę | Fine Performance

Jak zachęcić użytkowników do kliknięcia w reklamę? Poprzez rozszerzenia reklam!

Jak zachęcić użytkowników do kliknięcia w reklamę? Poprzez rozszerzenia reklam!

rozszerzenia reklam

 

Przypuszczam, że każdy reklamodawca AdWords chciałby, żeby jego reklamy wyświetlały się pierwsze w wynikach wyszukiwania Google`a. Niestety, czasami konkuruje się z reklamodawcami, którzy przeznaczają większy budżet na kampanie i wtedy trudno o wysokie miejsca w wyszukiwarce. Na szczęście nie wszystko stracone, ponieważ można lepiej wyeksponować swoją reklamę przy pomocy rozszerzeń reklam. Opcja ta istnieje w AdWords już od kilku lat, ale ciągle powstają nowe rozszerzenia, które pomagają ulepszyć reklamy, a przede wszystkim zawrzeć w nich jeszcze więcej przydatnych informacji. Rozszerzenia, nie tylko zachęcają do kliknięcia w naszą reklamę, ale też zwiększają jej widoczność poprzez rozbudowany format oraz, wg statystyk Google`a, przyczyniają się do zwiększenia współczynnika klikalności reklam – CTRu. Mogą też być pomocne przy uzyskiwaniu większej liczby kliknięć przy niższych kosztach, czyli im bardziej widoczne reklamy, tym niższe CPC. Zapraszam do krótkiego przewodnika po rozszerzonych reklamach AdWords.

 

Typy ręcznych rozszerzeń reklam

Ręczne rozszerzenia można dowolnie dodawać, edytować i usuwać. Pełnią one funkcje dodatkowych reklam i pozwalają na rozszerzenie podstawowej reklamy tekstowej w sieci wyszukiwania.

Oto przykład reklamy w AdWords z rozszerzeniami:

adwords rozszerzenia reklamy

Dzięki rozszerzeniom, reklamy w sieci wyszukiwania mogą zajmować całą przestrzeń ekranu mobilnego – są bardziej atrakcyjne pod względem wizualnym, a przede dostarczają więcej informacji o produkcie użytkownikowi, który go poszukuje. Co więcej, kliknięcie świadomego użytkownika staje się bardziej opłacalne również dla reklamodawcy – mniej przypadkowych i nieprzemyślanych kliknięć w reklamę, co finalnie przekłada się na lepiej zainwestowane pieniądze.

Warto prześledzić po kolei, jak wyglądają oraz jakie możliwości stwarzają poszczególne ręczne rozszerzenia reklam. Oto lista obecnie funkcjonujących rozszerzeń na kontach AdWords:

  1. Rozszerzenie linków do podstron

Pozwalają one na dodanie do reklamy tekstowej w sieci wyszukiwania linków prowadzących do konkretnych podstron. Dzięki nim użytkownicy mogą bezpośrednio z reklamy kliknąć w podstronę z promocjami lub najpopularniejszymi produktami, generującymi najwięcej konwersji. Taka dodatkowa reklama umożliwia również promowanie wybranych produktów bez tworzenia dodatkowych kampanii czy grup reklam, co pozwala na zaoszczędzenie budżetu reklamowego oraz czasu.

rozszerzenie linków do podstron

Dzięki rozszerzeniu linków do podstron reklamy tekstowe mogą zawierać od dwóch do sześciu dodatkowych linków. Przy dodawaniu tego rozszerzenia system AdWords informuje, aby od razu dołączyć  minimum cztery linki do podstron – tyle najwięcej może się wyświetlać na telefonach komórkowych:

adwords linki do podstron

Oprócz nazw linków może się pod nimi pojawić również krótki opis, co jeszcze bardziej eksponuje reklamę w wynikach wyszukiwania:

adwords rozszerzenia linków do podstron

 

W ten sposób można zakomunikować użytkownikom np. jakie produkty sprzedaje sklep lub czy obecnie są w promocyjnych cenach – bez zmieniania tekstu reklamowego. Oczywiście treść opisu i linki do podstron są uzależnione od reklamowanej branży. Jeśli np. byłaby to branża motoryzacyjna, można dodać linki do podstron konkretnych modeli samochodów, na których promocji najbardziej zależy naszemu klientowi. Możliwości są ograniczone właściwie tylko liczbą znaków w tytule linków do podstron (25 znaków) i w opisie (2 x 35 znaków), a reszta to już inwencja twórcza reklamodawcy.

 

  1. Rozszerzenia objaśnień

Ten dodatkowy format reklamy ma za zadanie informować użytkowników o wyjątkowości produktów lub usług. Polega na dodaniu do reklamy tekstowej krótkiego opisu – 25 znaków – promującej np. darmową dostawę, możliwość opieki nad dziećmi czy wysyłkę towaru w 24 godziny.

Rozszerzenia objaśnień adwords

 

Rozszerzenia znajdują się pod głównym tekstem reklamy, zaś objaśnienia są oddzielone od siebie małą kropką, w ten sposób w jednej linii tekstu może się pojawić nawet sześć opisów. AdWords podczas edytowania tego formatu reklam zaleca od razu dodanie dwóch różnych tekstów, ponieważ najczęściej wyświetlają się reklamy z dwoma lub trzema objaśnieniami. Warto również wspomnieć, że użytkownicy nie mogą wejść z rozszerzeniami objaśnień w żadne interakcje – mają one za zadanie uzupełnić tekst reklamowy.

 

  1. Rozszerzenia informacji w witrynie

Rozszerzenie informacji w witrynie pozwalają na dodanie jeszcze więcej szczegółowych informacji na temat promowanych produktów lub usług. Tym razem, żeby dodać ten format reklamy, trzeba wybrać jeden z domyślnych nagłówków – zaznaczyć kategorię – mogą to być np. konkretne usługi, modele samochodów, udogodnienia, którymi może się pochwalić reklamowany przez obiekt czy kierunki studiów lub kursy. Do wyboru jest dwanaście różnych nagłówków, więc na pewno każdy znajdzie sposób na opisanie reklamowanej branży.

Rozszerzenia informacji w witrynie

Rozszerzenia informacji w witrynie, jak widać na screenie, wyświetlają opisy (każdy do 25 znaków) po przecinku. Można dodać więcej niż trzy usługi czy udogodnienia, system sam podejmie decyzje, jaka liczba opisów będzie najlepiej dopasowana do formatu reklamy wyświetlanej użytkownikowi.

 

  1. Rozszerzenia połączeń

To jedno z ciekawszych rozszerzeń, które naprawdę opłaca się dodać do kampanii lub grupy reklam i śledzić jego wyniki.

Rozszerzenia połączeń google adwords

Tutaj widać przykład reklamy wyświetlanej na urządzeniach mobilnych – numer telefonu jest klikalny i bezpośrednio z reklamy można się połączyć z firmą. Oprócz opcji podania numeru telefonu w tym rozszerzeniu, warto również dodać harmonogram reklamy, czyli określić, w jakie dni i o której godzinie reklama ma być wyświetlana. Wiadomo, że nie wszystkie firmy działają 24 godziny na dobę, dlatego niech reklama wyświetla się wtedy, jeżeli ktoś ma realne szanse odebrać połączenie i udzielić  konkretnych informacji. Zalecam, żeby w trakcie dodawania tego rozszerzenia zaznaczyć opcję: Rejestruj połączenia jako konwersje telefoniczne:

Rozszerzenia połączeń adwords

Dzięki zaznaczeniu tej opcji i skonfigurowaniu połączenia, jako konwersji, można dokładniej mierzyć połączenia telefoniczne. Żeby przeanalizować raport z rozszerzenia połączeń, należy kliknąć w panelu AdWords zakładkę Wymiary i w jej widoku danych znaleźć Szczegóły połączeń.

Szczegóły połączeń adwords

W tym miejscu znajdują się dane dotyczące dokładnego czasu, kiedy rozpoczęto połączenie, a przede wszystkim, ile trwała rozmowa telefoniczna (czas trwania rozmowy wyrażony jest w sekundach). Dzięki tej informacji można stwierdzić, czy połączenie telefoniczne było istotne, ponieważ, jeśli trwało tylko trzy, czy pięć sekund, to może się okazać, że użytkownik zrezygnował z połączenia i się rozłączył. Obok informacji o czasie trwania połączenia znajdują się dane dotyczące numeru kierunkowego osoby dzwoniącej. Oczywiście nie zostanie udostępniony pełen numer użytkownika wykonującego połączenie telefoniczne, gdyż byłoby to niezgodne z polityką prywatności i ochrony danych osobowych Google`a. Jednakże ta tabela może skłonić do refleksji, czy w krótkim odstępie czasu nie telefonowała do firmy ta sama osoba. Zdarza się tak, że użytkownicy nie są przygotowani na interakcję z reklamą, tzn. klikając w daną reklamę są przyzwyczajeni do przekierowania do witryny, a nie do nawiązywania połączenia telefonicznego, dlatego zaskoczeni, szybko z niego rezygnują. Jednak mogą po jakimś czasie ponowić próbę zadzwonienia do firmy, właśnie poprzez reklamę i tym razem może dojść do rozmowy telefonicznej – są już przygotowani na taką interakcję i wiedzą, jak taka reklama działa.

Zachęcam do stosowania tego rozszerzenia – coraz więcej osób korzysta z telefonów komórkowych, również do rezerwacji noclegów hotelowych czy zapisywania się na różne akcje (zapisy na jazdę próbną, w branży motoryzacyjnej, rezerwowanie mieszkania – jeśli jest to branża nieruchomości), a dzięki rozszerzeniu połączeń można znacznie skrócić drogę do konwersji. Zalecam ustawić w panelu, aby system zliczał nam konwersje telefoniczne. Wystarczy uzupełnić, po ilu sekundach trwania połączenia, AdWords ma uznać daną rozmowę telefoniczną jako konwersję i czekać na połączenia.

 

  1. Rozszerzenie wiadomości

Świetnym dodatkiem i rozwinięciem reklamy z rozszerzeniem połączeń, będzie aktywowanie rozszerzenia wiadomości. Działa ono tylko na urządzeniach mobilnych i polega na skontaktowaniu się z firmą przy pomocy wiadomości tekstowej – SMS.

Rozszerzenie wiadomości adwords

 

Tekst zachęcający do kliknięcia ikonki wiadomości i napisania SMSa oczywiście należy uzupełnić indywidualnie. Na powyższym screenie widnieje pytanie o dostępność pokojów hotelowych, ale reklama sprawdzi się też w innych branżach. W rozszerzeniu wiadomości, oprócz tekstu widocznego w reklamie, powinno się wypełnić jeszcze pole tekstu wiadomości – jeżeli ktoś zdecyduje się wysłać SMSa, to otworzy mu się panel do tworzenia wiadomości SMS z tekstem zachęcającym do wysłania wiadomości. W przypadku branży hotelarskiej może to być np. informacja: Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wolnych terminach – napisz do nas SMSa.

Rozszerzenie wiadomości jest dość nowym dodatkiem do reklamy na polskim rynku i dlatego zachęcam do jego stosowania – można się dzięki temu wyróżnić na tle innych reklamodawców. Niestety z racji swojej „świeżości”, nie jest możliwe uzyskanie szczegółowego raportu skuteczności dla tego dodatku. Póki co, nie można dowiedzieć się, w jaki dzień został wysłany SMS i czy użytkownicy faktycznie zdecydowali się napisać SMSa, czy też zakończyli interakcję z reklamą na otwarciu panelu wiadomości.

 

  1. Rozszerzenie lokalizacji

To rozszerzenie pomaga użytkownikom odnaleźć lokalizację firmy – u dołu reklamy pojawia się pinezka z adresem:

Rozszerzenie lokalizacji adwords

Ten format reklamy szczególnie przydaje się podczas korzystania z telefonu komórkowego – po kliknięciu w pinezkę, pokazuje się mapa Google`a z dokładną lokalizacją firmy. Pod adresem (ulica, numer, nazwa miejscowości) pokazuje się klikalny numer telefonu, czyli reklama nie tylko wskazuje, gdzie znajduje się obiekt, ale również zachęca do wykonania połączenia. W rozszerzeniu można podać godziny otwarcia firmy oraz opinie klientów. Co ciekawsze, rozszerzenia lokalizacji mogą wyświetlać się też w reklamach graficznych w sieci reklamowej Google Display Network. Jednak żeby korzystać z tego dodatku, trzeba połączyć konto Google Moja Firma z kontem AdWords.

połączone konto Google Moja Firma z kontem AdWords

Rozszerzenie lokalizacji jest niezwykle istotne jeśli reklamuje się firmę działającą lokalnie i której zależy na tym, by użytkownicy docierali bezpośrednio do filii – ten format sprawdzi się szczególnie w firmach nastawionych na drobny handel detaliczny np. w kwiaciarniach, piekarniach, salonach kosmetycznych, salonach fryzjerskich itp.

 

  1. Rozszerzenia powiązanej lokalizacji

Na wstępie wspomnę, że chociaż ten format reklamy jest dostępny w polskiej wersji AdWords, to na razie jedyne kraje, które można wybrać w opcji tego rozszerzenia to Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Prawdopodobnie AdWords będzie z czasem rozwijał to rozszerzenie i dopasowywał do poszczególnych krajów, dlatego warto również je poznać. Może się ono okazać przydatnym narzędziem przy współpracy z zagranicznymi klientami.

Rozszerzenia powiązanej lokalizacji adwords

Ten format reklamy sprawdzi się, jeżeli produkty klientów są dostępne w większych sklepach tzw. sieciówkach. W takim wypadku można poinformować użytkowników, gdzie znajduje się najbliższy sklep oferujący promowane produkty. Kiedy użytkownik kliknie w rozszerzenie na telefonie komórkowym  wyświetli mu się trasa do sklepu. Przy dodawaniu tego rozszerzenia łączenie konta AdWords z kontem Google Moja Firma nie jest wymagane.

 

  1. Rozszerzenia cen

Kolejny, niedawno udostępniony na polskich kontach AdWords, typ reklamy. Trzeba przyznać, że prezentuje się on całkiem interesująco.

Rozszerzenia cen adwords

Rozszerzenie sprawdzi się w promocyjnych ofertach lub w sytuacjach, kiedy warto podkreślić cenę produktu bez umieszczania tej informacji w tekście reklamy. Obecnie rozszerzenie cen wyświetla się zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych i ma postać interaktywną – można przesuwać i przeglądać oferty cenowe dodanych promocji / usług bezpośrednio w reklamie – bez dodatkowych płatności.

Co należy zrobić, by dodać to rozszerzenie na koncie? Przede wszystkim trzeba wybrać język, typ rozszerzenia pasujący do reklamowanych produktów lub usług (marki, wydarzenia, okolice, lokalizacje, kategorie produktów, typy produktów, kategorie usług, typy usług, usługi) i zaznaczyć walutę odpowiednią do kraju. Następnie można opcjonalnie wskazać kwalifikator ceny: „od, do, średnio” i przejść do właściwego tworzenia reklamy z cenami. Do wykorzystania jest 25-cio znakowy nagłówek oraz takiej samej objętości znakowej tekst opisowy. Dalej należy wpisać cenę i końcowy URL produktu. Jest też opcja podania dodatkowego końcowego URL na urządzenia mobilne oraz możliwość wybrania jednostki – czy za daną usługę płaci się np. miesięcznie, dziennie czy też za noc (jak w przypadku noclegów hotelowych).

AdWords promuje ten typ reklamy, wskazując jego przydatność do skracania ścieżki konwersji. Nie da się z tym nie zgodzić, ponieważ użytkownicy są kierowani bezpośrednio na konkretną stronę w witrynie. Jednak raportowanie wyników z rozszerzenia cen pozostawia wiele do życzenia. Właściwie raportowanie danych jest analogiczne jak w przypadku rozszerzenia wiadomości – można stwierdzić, ile razy użytkownicy kliknęli reklamę, ale trudno powiedzieć, co robili potem i czy dokonali konwersji używając dokładnie takiego typu rozszerzenia. Brakuje mi takiego raportu, jak przy rozszerzeniu połączeń, ale mam nadzieję, że Google cały czas nad tym pracuje i kiedyś pojawi się opcja szczegółowego raportowania.

 

  1. Rozszerzenie aplikacji

Przydatne rozszerzenie, jeśli reklamodawca dysponuje aplikacją, której pobranie zamierza promować. Rozszerzenie to wyświetla się poniżej reklamy tekstowej i zachęca użytkowników do pobrania aplikacji.

Rozszerzenie aplikacji adwords

 

Po kliknięciu w ikonę aplikacji, użytkownik zostaje przeniesiony do sklepu – Google Play lub Apple App Store (w zależności, jaki komórkowy system operacyjny został wybrany w dodawaniu rozszerzenia) – na stronę z opisem aplikacji. Oczywiście, żeby stosować to rozszerzenie trzeba wcześniej umieścić promowaną aplikację w sklepie Google Play lub Apple App Store. Do utworzenia i dodania rozszerzenia niezbędna jest nazwa aplikacji lub jej identyfikator, w zależności czy jako komórkowy system operacyjny zaznaczony został Android czy iOS.

 

  1. Rozszerzenie opinii

Przyszedł czas na ostatnie ręczne rozszerzenie reklam – rozszerzenie opinii, które, jak wskazuje sama nazwa, wyświetla opinię pod reklamą tekstową w sieci wyszukiwania. Oczywiście nie może to być opinia reklamodawcy albo klienta, na zlecenie którego reklamuje dany produkt czy usługę, musi to być opinia ze źródła zewnętrznego, najlepiej z jakiejś renomowanej czy prestiżowej strony, publikującej artykuły na temat danej branży. W tym formacie reklamy należy podać konkretne źródło cytatu lub sparafrazowanej opinii – będzie to URL strony, która opublikowała cytat. Niestety rozszerzenie ma ograniczoną liczbę znaków – na umieszczenie cytatu lub parafrazy oraz URL źródła można wykorzystać łącznie 67 znaków. W związku z tym, lepiej umieścić jedną z krótszych opinii i znanych stron branżowych, których adres URL nie będzie długi, np.

Rozszerzenie opinii adwords

Warto podkreślić, że rozszerzenie opinii nie wyświetla się obecnie na urządzeniach mobilnych – pojawia się wyłącznie na komputerach i tylko w sieci wyszukiwania. Aczkolwiek, patrząc na prace Google`a nad przystosowaniem reklam do ekranów mobilnych, istnieje szansa, że i opinie będzie można niedługo wyświetlać na telefonach komórkowych.

 

Rozszerzenia automatyczne

Pozostało jeszcze omówić widoczny w AdWordsie raport rozszerzeń automatycznych. Zasada jest taka, że AdWords automatycznie tworzy i uruchamia rozszerzenia reklam jeśli uzna, że dane rozszerzenie poprawi skuteczność kampanii. W teorii wygląda to na przydatną funkcję, jednak trzeba pamiętać, że nie każdy automat będzie działał poprawnie zupełnie bez ingerencji reklamodawcy, dlatego ostrożnie z pozytywnymi opiniami.

Przykład reklamy GSP:

Przykład reklamy GSP

Pod grafiką wyświetla się klikalny przycisk „zadzwoń”, jednak czy jest on dopasowany do reklamy? Czy reklamodawca ma świadomość, że jego reklama wyświetla się w taki sposób? No właśnie. Na powyższym screenie pokazana jest reklama z automatycznym rozszerzeniem połączeń. Co zrobić, żeby nie dopuścić do takiej sytuacji w kampaniach? Trzeba przejść do zakładki z raportem rozszerzeń automatycznych i odznaczyć automatyczne wyświetlenia się rozszerzeń połączeń:

raport rozszerzeń automatycznych adwords

Nie twierdzę, że używanie automatycznych rozszerzeń jest niewłaściwe lub źle działa, ale polecam używać ręcznych rozszerzeń reklam – sprawuje się wtedy większą kontrolę nad wszystkimi typami reklam, można sprawdzić ich statystyki i edytować je w dowolnej chwili.

 

Jakie jeszcze informacje przydadzą się odnośnie rozszerzeń reklam? Wiadomo już, że potrafią one pozytywnie wpływać na widoczność reklamy w sieci wyszukiwania, że mogą przyczynić się do wzrostu CTRów oraz obniżenia CPC, a co z kosztami? Ile kosztują rozszerzenia reklam? Otóż nic. Po prostu nie są one dodatkowo płatne – płaci dalej za kliknięcie użytkownika w reklamę, w przypadku niektórych typów rozszerzeń płaci się za kliknięcie w ikonę wiadomości (rozszerzenie wiadomości), za kliknięcie w przycisk połączenia (rozszerzenie połączeń), pobierania (rozszerzenie aplikacji) czy pinezkę lokalizacji (rozszerzenie lokalizacji). AdWords nalicza opłaty podobnie jak w przypadku nagłówków – płaci się tyle, ile potrzeba do przelicytowania następnego reklamodawcy z najwyższym wynikiem rankingu reklamy.

 

Podsumowując: czy opłaca się korzystać z rozszerzeń reklam? Oczywiście, że tak :]

Polecam używać jak największej liczby rozszerzeń reklam, żeby kampanie stały się bardziej widoczne w sieci wyszukiwania. Aczkolwiek należy pamiętać, żeby dodawać rozszerzenia „z głową” tzn. sprawdzać czy komunikaty tekstowe nie powielają się zarówno w rozszerzeniach, jak i w tekstach reklamowych. W takiej sytuacji może i reklama będzie się wyświetlać pierwsza w wynikach wyszukiwania, ale czy reklamy będą wyglądały dobrze – to już osobna kwestia.

Jak zachęcić użytkowników do kliknięcia w reklamę? Poprzez rozszerzenia reklam!
Oceń wpis

Autor: admin

...