Rich snippets – wzbogać swoją witrynę

Rich snippets – wzbogać swoją witrynę

Rich snippets – wzbogać swoją witrynę

Ostatnio we wpisie „Google w… Twojej kuchni?”, opisywaliśmy nową funkcjonalność popularnej wyszukiwarki, ułatwiającą użytkownikom poszukiwanie przepisów kulinarnych. Wyniki dla zapytań związanych z kulinariami wzbogacone zostały o zdjęcie szukanego dania, ocenę internautów oraz liczbę recenzji, a także czas potrzebny na jego przygotowanie. Od wspomnianego wzbogacenia pochodzi nazwa rich snippets, czyli bogate opisy lub jak nazywa je Google – fragmenty sformatowane.

Rich snippets są dostępne i widoczne także dla wyników dotyczących recenzji (pojedynczych i zagregowanych), wydarzeń, ludzi oraz treści wideo.

Oto przykłady (także z polskich serwisów internetowych):

  • rich snippet – recenzje zagregowane (zbiorcze):

rich snippet recenzje ocena gwiazdki

  • rich snippet – recenzje pojedyncze:

rich snippet recenzja gwiazki

  • rich snippet – ludzie:

rich snippet ludzie

  • rich snippet – wydarzenia:

rich snippet wydarzenia

  • rich snippet – wspomniane wcześniej przepisy:

rich snippet przepisy

Jak widać, wzbogacony opis wygląda ciekawie i co więcej, dostarcza użytkownikowi dodatkowych informacji.

Co zrobić, aby nasze strony wyświetlały się wraz z rich snippets?

Należy odpowiednio oznaczyć treści, które mają zostać pobrane do fragmentu sformatowanego. Google obsługuje trzy główne standardy:  mikrodane, mikroformaty oraz RDFa.  Samo użycie dowolnego z podanych standardów w kodzie html: nie zmienia wyglądu witryny i nie wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania. Ponadto Google nie gwarantuje wyświetlenia rich snippetów dla wszystkich serwisów, pomimo zgłoszenia o zastosowaniu fragmentów sformatowanych.

Co zyskasz oznaczając dane strukturalne?

Z badań eyetracking przeprowadzonych na uniwersytecie  Pompeu Fabra w Barcelonie (link do opracowania w języku angielskim) wynika, że opis przykuwał wzrok internautów na ponad połowę czasu (53%), podczas gdy tytuł na 34%, a adres URL – jedynie na 13%.

Widać więc, że opis, choć często nie doceniany jest ważnym elementem SEO. Warto więc odpowiednio go zoptymalizować i „upiększyć”. Taką możliwość dają nam właśnie fragmenty sformatowane, które zwiększają CTR (click-through rate) i ruch w serwisie, zmniejszając jednocześnie Bounce Rate (współczynnik odrzuceń).

W chwili obecnej Google wyświetla wzbogacone opisy jedynie dla wybranych stron,  warto jednak spróbować i zmiany wdrożyć już teraz, by w momencie udostępnienia dla wszystkich być krok przed konkurencją.

Rich snippets – wzbogać swoją witrynę
Oceń wpis

Autor: Michał Góralczyk

Jestem pasjonatem technicznego SEO, bywam jednak ukontentowany marketingiem treści ;-) Odpowiadam za planowanie i realizację kampanii SEO, analizę ich efektywności oraz optymalizację prowadzonych działań.

Prywatnie nerwus i bałaganiarz, w dz...