Reklamy Wideo w Adwords – część 2

Reklamy Wideo w Adwords - część 2

Reklamy Wideo w Adwords – część 2

Drugą część artykułu (poprzedni wpis: Reklamy Wideo w Adwords), poświęcimy kolejnemu narzędziu za pomocą, którego możemy wyświetlać reklamy wideo – Adwords dla Wideo. Wszystkie formaty wideo (nazywane formatami TrueView), dostępne w tym stosunkowo niedawno oddanym do dyspozycji użytkowników interfejsie, łączy kilka wspólnych cech. Przede wszystkim płaci się w nich za akcję, która została zainicjowana lub zezwolona przez użytkownika. W zależności od formatu jest to rozpoczęcie odtwarzania filmu lub zezwolenie na jego pełne obejrzenie, stąd nazwa stawki CPV (cost per view – koszt za obejrzenie). Dodatkowe kliknięcia, wykonane przez użytkownika po obejrzeniu reklamy jak np.: kliknięcie na URL prowadzące do strony docelowej nie są obarczone dodatkową opłatą.

O cenie, jaką zapłacimy za obejrzenie reklamy, podobnie jak w Adwords decyduje aukcja: VTR (współczynnik oglądalności reklamy) x Max CPV. Pamiętajmy również o tym, że któregokolwiek z formatów reklam TrueView byśmy nie wybrali, musimy wcześniej umieścić naszą reklamę w serwisie YouTube. I tutaj korzyść dla reklamodawców – każde obejrzenie reklamy skutkuje zwiększeniem licznika pod klipem na YouTube.

Dostęp do narzędzia Adwords dla Wideo uzyskujemy z poziomu Kampanii, po kliknięciu w button +Nowa kampania znajdujący się tuż pod wykresem wyników z naszego konta.

adwords wideo kampanie

Opcje Kierowania i wyświetlania reklam

Interfejs Adwords dla Wideo oferuje nam dobrze znane opcje kierowania reklam: takie jak wybór lokalizacji i języka użytkowników czy możliwość cappingu – ograniczenia ilości wyświetleń reklamy dla każdego niepowtarzalnego internauty. Możemy również wybrać płeć użytkowników i ich przedział wiekowy (warto zwrócić uwagę, że wybierając, któryś z dostępnych przedziałów rezygnujemy z tych użytkowników, którzy zakładając swoje konta na YouTube zrezygnowali z podania wieku, a jest to przeważająca większość z nich).

Zawężając kierowanie naszych reklam możemy również wybrać dodatkowe opcje targetowania:

  • Tematy – kierowanie na podstawie ogólnych kategorii treści internetowych (np.: piłka nożna, kulinaria;
  • Zainteresowania – kierowanie na podstawie zainteresowań użytkowników;
  • Miejsca docelowe – wybieramy strony internetowe, kanały na YouTube, konkretne filmy w serwisie itp. w których chcemy wyświetlać nasze reklamy. Bardzo pomocne przy wyborze jest korzystania z Narzędzia rozmieszczania reklam i Narzędzia miejsc docelowych na YouTube.
  • Listy remarketingowe – wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy odwiedzili wcześniej nasz kanał na YouTube, obejrzeli umieszczone na nim filmiki, czy byli na naszej stronie internetowej.
  • Słowa kluczowe w sieci reklamowej – znane z AdWords kierowanie kontekstowe polegające na dopasowaniu tematycznym do dodanych przez nas słów, treści internetowych w obrębie, bądź sąsiedztwie których wyświetlane będą reklamy.

Wyżej wymienione typy kierowania reklam można oczywiście łączyć ze sobą, mając jednak na uwadze zagrożenie, że ograniczy to w dużym stopniu potencjał dotarcia naszych działań.

Po wybraniu opcji targetowania i określeniu maksymalnego kosztu obejrzenia (CPV) w interfejsie zostaje wygenerowana przewidywalna liczba wyświetleń i przewidywany koszt jednego obejrzenia (śr. CPV). Radzimy jednak traktować te wyniki jako estymacje, niż jako twarde dane.

przewidywanie adwords dla wideo

Formaty reklam TrueView

Reklamy wideo TrueView typu In-Stream
trueview-in-stream

Jest to bardzo podobny format do reklamy wideo typu In-stream dostępnej w Narzędziu do tworzenia reklamy displayowej. Gwarantowane jest wyświetlenie pierwszych pięciu sekund reklamy, po których to użytkownik może ją pominąć. Za filmy o długości 30 sekund lub dłuższe zapłacimy, kiedy użytkownik dotrze do 30 sekundy materiału. W przypadku filmów krótszych niż 30 sekund opłaty są naliczane, kiedy użytkownik obejrzy cały film. Kliknięcie w reklamę przenoszące na stronę docelową nie są dodatkowo płatne.

Reklamy TrueView In-Stream można kierować na YouTube jak również na pozostałe strony w Sieci Reklamowej Google. Będą również wyświetlać się przed filmikami „wklejonymi” na Facebooku czy Google+.

Dodatkowym atutem formatu jest baner towarzyszący reklamie o wymiarach 300×600 pixeli, który nie znika nawet wówczas, gdy użytkownik zdecyduje się pominąć reklamę wideo. Oczywiście kliknięcie w niego, przenoszące na stronę docelową jest darmowe.

Interfejs Adwords dla Wideo oferuje interesujące opcje raportowania i segmentacji danych dla formatu TrueView in Stream. Możemy sprawdzić np.: jaki procent użytkowników dociera do 25%, 50%, 75% i 100% długości reklamy, a następnie porównać te dane dla różnych grup kierowania (segmentując je m.in. według miejsc docelowych czy list remarketingowych).

Reklamy wideo TrueView w opcjach  (TrueView inSlate)
trueview-in-slate

Jest to format wyświetlany przed filmami dłuższymi niż 10 minut. Przed rozpoczęciem oglądania filmu użytkownik może wybrać jedną z 3 reklam, po czym oglądać klip bez przerw reklamowych. Jeżeli nie wybierze żadnej z nich, to w trakcie oglądania filmu nastąpi jedna standardowa przerwa na reklamę.

Płacimy tylko wtedy, kiedy użytkownik zdecyduje się wybrać naszą reklamę.

W Polsce jest to póki co, format bardzo mało popularny, z małą ilością miejsc docelowych, ale ten stan rzeczy najprawdopodobniej zmieni się w przeciągu najbliższych miesięcy.

Reklamy wideo TrueView w wynikach wyszukiwania (TrueView In Search)
youtube

Format, znany dotychczas pod nazwą promowane filmy wideo YouTube. Użytkownicy widzą miniaturę reklamy – w formacie prostokąta 640 x 90 lub małego prostokąta 300 x 70, w zależności od jej pozycji w wynikach wyszukiwania serwisu YouTube. Jeżeli zdecydują się kliknąć, przenoszeni są na stronę odtwarzania filmu.

Płacimy wtedy, kiedy użytkownik kliknie w miniaturę i rozpocznie się jej odtwarzanie.

Używając tego formatu warto poświęcić trochę czasu na sporządzenie skutecznej listy słów kluczowych, które powodować będą wyświetlanie naszych reklam. Pamiętajmy o tym, że użytkownicy YouTube korzystają z wyszukiwarki w obrębie serwisu inaczej niż użytkownicy wyszukiwarki Google, dlatego też kopiowanie sprawdzonych rozwiązań z AdWords może nie przynieść pożądanych rezultatów. Interesującym pomysłem jest za to „podczepianie się” pod aktualne trendy, pod warunkiem, że reklamowana przez nas oferta ma rzeczywiście coś z nimi wspólnego. W innym wypadku, nic nam nie przyniesie to, że miniatura reklamy pojawi się na popularne hasła, jeżeli użytkownicy nie będą w nią klikali.

Reklamy wideo TrueView na stronie (True View in Display)
Reklamy wideo TrueView na stronie

Format bardzo podobny do „kliknij, aby odtworzyć” z Narzędzia do Tworzenia Reklam Displayowych. Jest to reklama w formacie 300×250 wyświetlana na stronach wydawców w Sieci Reklamowej Google. Z tą różnicą, że TrueView na stronie może być dodatkowo wyświetlane w serwisie YouTube, jako miniatura Promowanego Wideo w sekcji Podobne Filmy.

in-search-sugestia-youtube

Płacimy wówczas, gdy użytkownik kliknie w reklamę w celu jej obejrzenia.

Podsumowanie:

Jak widać, jeżeli chcemy korzystać z reklam wideo w systemie AdWords, to mamy do wyboru paletę możliwości zarówno w obszarze formatów reklam, możliwości ich kierowania, czy typów stawki. Google z wiadomych powodów rekomenduje korzystania z możliwie największej ilości formatów i testowanie ich skuteczności tak, by po czasie skupić się tylko na tych, które przynoszą najlepsze efekty. Nie zapominajmy jednak o tym, że w przypadku reklam audiowizualnych wyżej wymienione kwestie nie są najistotniejsze. Najważniejsza jest atrakcyjność reklamy – tutaj nie wystarczą sprawdzone metody z reklam w wyszukiwarce, takie jak użycie wezwania do działania, czy dopasowanie komunikatu do intencji internauty. Oglądanie reklam audiowizualnych powinno sprawiać widzowi przyjemność, aby zechciał ją zobaczyć do końca, a nie odliczał z poirytowaniem, kiedy wreszcie minie te 5 sekund.

Autor: Tomasz Siemiński

Zarządzam zespołem specjalistów, nadzoruję projekty agencji, rozwijam usługi. W "wolnych chwilach" UX designer. Lubię proste i użyteczne rozwiązania, nie tylko w internecie.
Po pracy kolarz-amator. Jeżdżę rowerem, bo można się ścig...