Reklamy Wideo w AdWords – część 1

Reklamy Wideo w AdWords - część 1

Reklamy Wideo w AdWords – część 1

Wraz z pojawieniem się nowego interfejsu wideo, w obrębie Google Adwords (Google Adwords dla Wideo) w znacznym stopniu zwiększyły się możliwości działania reklamodawców w obszarze form audiowizualnych. Namnożenie się formatów reklam, sposobów naliczania opłat oraz możliwości targetowania, mogło wprowadzić mały zamęt, dlatego warto omówić po kolei wszystkie dostępne (z poziomu konta AdWords) opcje. Ponieważ jest to rozległy temat, to zostanie on podzielony na dwie części – każda z nich dotyczyć będzie innego narzędzia: Adwords dla Wideo i Narzędzia do tworzenia reklamy displayowej.

Narzędzie do tworzenia reklamy displayowej

Przed udostępnieniem programu AdWords dla wideo, korzystanie z audiowizualnych reklam ograniczało się tylko do jednej opcji – używania oddzielnego szablonu reklam wideo w ramach narzędzia do tworzenia reklam displayowych. Podstawowa różnica między wyżej wymienionymi aplikacjami dotyczy wyboru stawki. W narzędziu do tworzenia reklamy displayowej dostępne są znane nam z działań w AdWords stawki CPC (kosztu za kliknięcie) i CPM (kosztu za tysiąc wyświetleń). Wraz z pojawieniem się interfejsu Adwords dla Wideo wprowadzona została również nowa stawka, czyli CPV (cost per viewkoszt za obejrzenie). Więcej informacji na jej temat znajdzie się w następnym artykule.

Dostęp do narzędzia do tworzenia reklamy displayowej uzyskujemy z poziomu Kampanii, w zakładce Reklama.

Narzędzie do tworzenia reklam displayowych

Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, iż reklama wideo jest tylko jedną z opcji, jaką oferuje nam ta funkcjonalność. Możemy za jej pomocą tworzyć również m.in.: reklamy graficzne do sieci reklamowej, komunikaty reklamowe kierowane na wyszukiwarkę grafiki czy reklamy na urządzenia mobilne.

Formaty Reklam wideo w narzędziu do tworzenia reklam displayowych:

1)Wideo „kliknij, aby odtworzyć”:
Kliknij, aby odtworzyć

Reklamy te są samodzielnymi filmami wideo z nieruchomym obrazem początkowym. Format ten (dostępny w Sieci Reklamowej Google) najlepiej sprawdza się przy filmach o kilkuminutowej długości, które nie są typowymi reklamami telewizyjnymi (muszą swoim obrazem początkowym na tyle zainteresować internautów, aby chcieli w nie kliknąć).

W opcjach raportowania dla  wyżej wymienionego formatu możemy sprawdzić tzw. kwartyle oglądalności wideo: jaki procent klipu wideo uruchamianego przez użytkownika został obejrzany (25%, 50%, 75%, 100%).

W jaki sposób są naliczane opłaty:
Przy wyborze stawki CPC nie płacimy za obejrzenie reklamy, ale za każde kliknięcie przenoszące do witryny.
Przy wyborze stawki CPM płacimy za wyświetlenie obrazu początkowego.

2)Reklamy wideo typu In-Stream
Reklama in-stream

Jest to typ reklamy wyświetlany w trakcie oglądanego przez użytkownika filmu wideo. Format ten może być wyświetlany w serwisie youtube.com jak i na stronach dostępnych w Sieci Reklamowej Google.  Wybór tego formatu jest dobrym rozwiązaniem, gdy dysponujemy krótkimi filmami reklamowymi (maksymalna dopuszczalna długość to 60 s.), dlatego też najczęściej korzystają z niego reklamodawcy dysponujący reklamą telewizyjną produktu.

Chociaż najczęściej reklamy typu In-Stream odtwarzane są przed rozpoczęciem wybranego przez użytkownika filmu wideo, to może zdarzyć się tak, że zamiast na początku, reklama wyświetlana będzie w trakcie filmu, bądź po jego zakończeniu. Sposób wyświetlenia zależy od decyzji konkretnego wydawcy (właściciela witryny, w której pojawią się nasze reklamy).

Dodatkowym atutem formatu In-Stream są banery towarzyszące, których dołączenie nie wiąże się z dodatkowymi opłatami.

W jaki sposób są naliczane opłaty:
Przy wyborze stawki CPC: nie płacimy za każde odtworzenie filmu, tylko za kliknięcia powodujące wczytanie docelowego URL w trakcie odtwarzania reklamy wideo.

Przy wyborze stawki CPM: opłaty są naliczane za każde odtworzenie reklamy.

3)Rozwijane reklamy wideo
Rozwijana reklama video

Najkrócej rzecz ujmując, format ten to reklama wideo „kliknij, aby odtworzyć” rozwijana do swoich podwójnych rozmiarów w momencie kliknięcia w nią przez użytkownika. Rozwijana reklama, z racji tego iż zajmuje więcej miejsca na stronie, może wywoływać lepszą interakcję z internautą.

W przypadku szablonów rozwijanych obsługiwane są następujące rozmiary reklam:

  • 120 x 600
  • 468 x 60
  • 728 x 90
  • 300 x 250
  • 160 x 600
  • 336 x 280

W jaki sposób są naliczane opłaty:
Przy wyborze stawki CPM płacimy za wyświetlenie obrazu początkowego

Przy wyborze stawki CPC opłata nie będzie pobierana za kliknięcie powodujące rozwinięcie reklamy. Koszt kliknięcia zostanie naliczony, dopiero gdy użytkownik po kliknięciu rozwiniętej reklamy przejdzie na stronę docelową.

4)Proponowane filmy wideo YouTube
Jest to ostatni z formatów wideo dostępnych w narzędziu do tworzenia reklam displayowych. Ostatnimi czasy model płatności dla tego formatu został zmieniony z kosztu za kliknięcie (CPC) na koszt obejrzenia (CPV). Z tego powodu charakterystykę proponowanych filmów wideo przedstawię w drugiej części artykułu, poświęconej reklamom rozliczanym na zasadzie kosztu za obejrzenie. Warto natomiast wiedzieć, że narzędzie do tworzenia reklam displayowych jest jedynym miejscem, w którym dla formatu proponowane filmy wideo YouTube możemy ustalić koszt za 1000 wyświetleń.

Podsumowanie – czyli którą stawkę wybrać?

Po zapoznaniu się z charakterystyką formatów reklam, wydaje się, że model płatności CPC jest lepszym wyborem niż CPM, ponieważ płacimy za (z punktu widzenia marketingowego) bardziej pożądane działania jak np.: kliknięcie powodujące przejście na stronę docelową. Jest to prawda, jeżeli postawimy w tym miejscu jeden warunek – nasze reklamy muszą być ciekawe dla odbiorców. Współczynnik klikalności (CTR) ma wpływ na Wynik Jakości reklam CPC (w reklamach CPM nie jest on uwzględniany), przez co w konsekwencji wpływa na sam koszt kliknięcia (rzadko klikane reklamy będą droższe). Może okazać się zatem, że koszt prowadzenia działań dla reklamy o niskim CTR (upraszczając – mało interesującej) będzie zdecydowanie niższy w systemie rozliczenia CPM.

Reklamy Wideo w AdWords – część 1
Oceń wpis

Autor: Tomasz Siemiński

Zarządzam zespołem specjalistów, nadzoruję projekty agencji, rozwijam usługi. W "wolnych chwilach" UX designer. Lubię proste i użyteczne rozwiązania, nie tylko w internecie.
Po pracy kolarz-amator. Jeżdżę rowerem, bo można się ścig...