Reklama na Facebooku – charakterystyka celów kampanii | Fine Performance

Reklama na Facebooku – charakterystyka celów kampanii

Reklama na Facebooku – charakterystyka celów kampanii

cele reklamowe na FB

Media społecznościowe, a w szczególności Facebook, to dla marek szansa nie tylko na budowanie pozytywnego wizerunku wśród dotychczasowych fanów, ale też na docieranie do zupełnie nowych potencjalnych klientów. Każdego dnia na portalu Zuckerberga loguje się 15 milionów Polaków, czyli aż 64% wszystkich internautów w naszym kraju. Jak do nich dotrzeć? Najlepiej za pomocą reklamy!

Wybór celu reklamowego jest pierwszym i być może najważniejszym krokiem ku sukcesowi reklamy. Z założenia cele definiują czynności, do których chcemy zachęcić odbiorców kampanii – wizyta w witrynie, aktywność pod postem, wzięcie udziału w wydarzeniu.

Po kliknięciu w zachęcający zielony przycisk „utwórz reklamę”, na Twoim ekranie pojawi się pytanie o cel marketingowy firmy, który chcesz realizować. Facebook podzielił je następująco:

  • Świadomość marki – cele, których zadaniem jest zwiększenie rozpoznawalności firmy i jej produktów/usług;
  • Branie pod uwagę – cele, które zakładają, że odbiorca reklamy zacznie rozważać zakup lub poszuka szczegółowych informacji na temat firmy;
  • Konwersja – cele zachęcające do skorzystania z usług i produktów firmy oraz zakupu.

 

 facebook kampania cel

Świadomość

System reklamowy Facebooka oferuje nam zwiększenie świadomości marki wśród potencjalnych odbiorców za pomocą dwóch opcji – rozpoznawalności oraz zasięgu.

Cel rozpoznawalność marki pozwala na dotarcie do osób, które z dużym prawdopodobieństwem zwrócą uwagę na reklamę. Algorytm Facebooka zakłada, że ci internauci w trakcie przewijania newsfeedu na swoich komputerach lub urządzeniach mobilnych zatrzymają wzrok na wyświetlanej kreacji. Miarą sukcesu tego celu jest szacunkowy wzrost wskaźnika zapamiętania reklamy, czyli przybliżona liczba osób, które będą pamiętały kampanię. Rozpoznawalność marki świetnie sprawdza się w przypadku promowania opublikowanych już na profilu postów – jest to cel z największą szansą na skuteczność w wynikach. Można uruchomić go zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie, co pozwala na dotarcie do użytkowników obu platform za przystępną cenę.

Drugim celem zwiększającym świadomość marki jest zasięg, czyli dotarcie do jak największej liczby osób z określonej grupy docelowej. W przypadku tego celu nie liczą się aktywności, stąd mało kliknięć pod promowanym za jego pomocą postem. Świetnie sprawdza się on natomiast w przypadku niewielkich, bardzo konkretnych grup docelowych, w których przypadku chcemy uniknąć zawężenia grupy odbiorców przez Facebooka.

W celu zasięg ukryte są jeszcze 2 interesujące opcje, z których większość osób nie zdaje sobie sprawy. Dostępne są one po przejściu przez kolejne kroki tworzenia reklamy, czyli określeniu grup odbiorców, wyborze umiejscowienia reklamy, ustawieniu budżetu i harmonogramu wyświetlania. W ostatnim etapie, podczas tworzenia kreacji reklamowej po zaznaczeniu opcji „Add a website url” i dodaniu linku, do którego chcemy kierować, pojawi się możliwość wyboru przycisku CTA, czyli wezwania do działania. Jeśli wybierzemy przycisk „Zadzwoń teraz” i wpiszemy tam numer telefonu do firmy, odbiorca reklamy na urządzeniu mobilnym będzie mógł po kliknięciu w nią zadzwonić do nas.

facebook tekst reklamy

Z kolei po wyborze przycisku „Jak dojechać” możliwe będzie wskazanie konkretnej lokalizacji naszej firmy na mapie.

facebook lokalizacja firmy

Branie pod uwagę

Wśród celów zachęcających do rozważenia zakupu produktu lub usługi firmy znajdziemy 5 ciekawych opcji. Pierwszą z nich jest ruch, kierujący do miejsca docelowego na Facebooku lub poza nim. Dzięki wykorzystaniu tego celu reklamowego możemy umieścić w reklamie link kierujący do naszej strony lub sklepu internetowego. Jest to szczególnie skuteczna opcja w przypadku promowania postów opublikowanych już na fanpage’u, ponieważ algorytm Facebooka wyświetla je osobom, które z największym prawdopodobieństwem klikną w link.

Dzięki celowi ruch możemy też wypromować aplikację mobilną – w tym wypadku podczas tworzenia zestawu reklam należy zaznaczyć aplikację jako miejsce docelowe. W następnych krokach możemy np. ograniczyć grupę docelową do osób, które już zainstalowały ją na swoich urządzeniach mobilnych.

facebook ustawienia kampanii

Z użyciem opcji ruch możemy również zachęcić użytkowników Facebooka do konwersacji z nami przez Messengera. Podczas tworzenia kreacji reklamowej należy zaznaczyć go jako miejsce docelowe, dzięki czemu zyskamy możliwość skonfigurowania treści wiadomości i jej formatu.

facebook messenger bot

Kolejną opcją reklamową zakładającą rozważenie zakupu przez odbiorców jest cel aktywność. Dotyczy on trzech płaszczyzn działania – aktywności dotyczącej posta, polubienia strony oraz reakcji na zaproszenie na wydarzenie.

Aktywność dotycząca posta dobrze sprawdza się w przypadku treści opublikowanych już na profilu marki. Optymalizowana z użyciem tego celu reklama zakłada dotarcie do osób, które z największym prawdopodobieństwem wykonają jakieś działanie dotyczące posta – polubią go, skomentują lub udostępnią.

Reklama na polubienia strony jest szczególnym typem reklamy na Facebooku, którego celem jest zachęcenie jak największej liczby osób do polubienia naszego profilu, z założenia wyklucza on więc z grupy docelowej osoby, które są już fanami fanpage’a. Podlega ona niestety ograniczeniom, które powodują, że nie wyświetla się ona najlepiej na urządzeniach mobilnych – można w niej umieścić tekst maksymalnej długości 90 znaków, zaś format grafiki to 1200 x 444 px.

Opcja promowania wydarzenia dostępna jest jedynie w przypadku profili posiadających opublikowane wydarzenie, do udziału w którym chcemy zachęcić odbiorców. Skuteczność kampanii mierzona jest w liczbie reakcji na wydarzenie (kliknięcie w przycisk „zainteresowany” lub „wezmę udział”).

Reklama stworzona z użyciem celu instalacje aplikacji kieruje odbiorców bezpośrednio do sklepu, w którym można pobrać naszą aplikację (Apple App Store czy Google Play). Kampania może wyświetlać się użytkownikom nie tylko na Facebooku, ale również na Instagramie i w Audience Network, jednak zawsze wyłącznie na urządzeniach mobilnych.

Warto zwrócić uwagę na cel reklamowy wyświetlenia filmu, który może być wykorzystany nie tylko do promowania kampanii wideo, ale również do zawierających film postów opublikowanych już na fanpage’u. Warto wspomnieć, że Facebook może pobierać opłaty w tego typu kampanii na 2 sposoby – w przypadku każdego wyświetlenia filmu oraz w przypadku wyświetlenia filmu przez co najmniej 10 sekund.

Reklama wideo jest bardzo skuteczną formą dotarcia do internautów – już podczas zorganizowanej w 2015 roku w San Francisco konferencji Mark Zuckerberg przewidywał, że za 5 lat główną formą komunikacji na Facebooku będzie format wideo. Większość z nas obsługuje media społecznościowe za pomocą urządzeń mobilnych, na których filmy odtwarzają się automatycznie, dlatego też warto położyć duży nacisk na promocję filmów.

Ostatnim z celów reklamowych w ramach brania pod uwagę jest reklama pozyskująca kontakty. Jej zadaniem jest gromadzenie danych osób zainteresowanych naszymi usługami (np. adresów email czy numerów telefonu). Facebook optymalizuje ten typ kampanii pod kątem dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów za jak najniższą cenę.

Aby utworzyć reklamę pozyskującą kontakty na Facebooku, konieczne jest zaakceptowanie przez fanpage odpowiedniego regulaminu.
facebook regulamin

W kolejnych krokach oprócz tworzenia standardowego widoku reklamy (w formie pojedynczego obrazu, filmu, reklamy karuzelowej lub pokazu slajdów) musimy utworzyć również formularz kontaktowy. Do jego obowiązkowych elementów należy nagłówek, treść, obraz oraz przycisk CTA. Dodatkowo możemy wybrać, jakie dane ma nam zostawić użytkownik – oprócz gotowych podpowiedzi możemy również ustawić własne pytania niestandardowe.

facebook formularz kontaktowy

Reklama pozyskująca kontakty gromadzi dane udostępniane przez klientów, dlatego musimy w niej uwzględnić zasady ochrony prywatności obowiązujące w naszej firmie. Niezbędny jest do tego wymagany przez Facebooka link do polityki prywatności, pochodzący np. z naszej strony internetowej.

 

Konwersja

Dla wielu reklamodawców konwersja, czyli zachęcenie do skorzystania z usług firmy lub zakupu jej produktów, jest najważniejszym zadaniem reklam na Facebooku. Te osoby najczęściej wybierają cel konwersja, mający za zadanie zwiększenie liczby zakupów w witrynie i aplikacji. Aby skorzystać z tego celu reklamowego, konieczne jest zainstalowanie piksela Facebooka (w przypadku sklepów internetowych) oraz skonfigurowanie zdarzeń (w przypadku aplikacji mobilnych).

Kampania z celem konwersji może być wykorzystana skutecznie w przypadku remarketingu, czyli kierowania reklam do osób, które weszły w jakikolwiek kontakt z naszą stroną internetową lub profilem na Facebooku. Z wykorzystaniem niestandardowych grup odbiorców możemy dotrzeć np. do osób, które przeglądały nasze produkty, ale nie dodały ich do koszyka, albo dodały produkt do koszyka, ale nie dokonały płatności.

W przypadku celu konwersja dodatkową funkcją jest dodanie oferty, czyli zniżki udostępnianej klientom na Facebooku. Klienci mogą zareagować na ofertę, rozpocząć za jej pomocą zakupy w sklepie internetowym, ale również zapisać ją i otrzymać przypomnienie następnego dnia.

facebook oferta firmy

Cel sprzedaż katalogu produktów dostępny jest jedynie dla profili, które utworzyły swój katalog lub współtworzą go z inną firmą. Katalog to plik zawierający listę wszystkich oferowanych przez nas produktów – przy każdym z nich uwzględniona jest nazwa, kategoria, informacja o dostępności, identyfikator, adres URL oraz krótka charakterystyka.

Katalog wykorzystuje się w reklamach dynamicznych, które wyglądają identycznie jak standardowe reklamy na Facebooku. Zamiast jednak tworzyć osobną reklamę dla każdego produktu, tworzymy szablon, który automatycznie wykorzystuje piksel Facebooka i wyświetla reklamy tym osobom, które podjęły na stronie działania związane z konkretnym produktem. Dzięki temu możemy na dużą skalę tworzyć wiele reklam bez konieczności konfigurowania każdej z nich oddzielnie.

Ostatnim celem reklamowym w ramach konwersji są wizyty w firmie, czyli reklama promująca jej różne lokalizacje wśród okolicznych mieszkańców. Bardzo dobrze sprawdza się ona w przypadku sklepów stacjonarnych, restauracji czy salonów fryzjersko-kosmetycznych, które funkcjonują w oparciu o sprzedaż offline. Kampania w ramach tego celu dociera do osób w ustalonej przez nas odległości od lokalizacji firmy.

Dużą zaletą tego typu reklam jest możliwość przygotowania szablonu, na bazie którego można tworzyć reklamy dla różnych oddziałów firmy – zawartość reklamy będzie automatycznie dopasowana do danej lokalizacji.

 

Co dalej?

Ufff, najtrudniejsze masz już za sobą – znasz oferowane przez Facebooka cele reklamowe i wiesz, który wybrać, by zachęcić fanów do udziału w swoim wydarzeniu, a który idealnie sprawdzi się przy promocji aplikacji mobilnej. Niestety to nie koniec Twojej drogi ku skutecznej reklamie w social mediach – za rogiem czai się potwór targetowania . Mam jednak nadzieję, że mój przewodnik wyjaśnił Ci parę kwestii i być może zainspirował do wypróbowania czegoś nowego! Koniecznie daj mi znać w komentarzu!

Autor: Aleksandra Abramczyk

Sukces w mediach społecznościowych wymaga więcej zaangażowania niż udostępnianie zdjęć śmiesznych kotów. Przekonuję się o tym każdego dnia, kiedy prowadzę komunikację marek na Facebooku, Instagramie, Twitterze i Snapchacie oraz reklamuję je ...