Google Ads, Ad Manager i Marketing Platform - rebranding | Fine Performance

Rebranding usług Google

Rebranding usług Google

Podczas konferencji Marketing Innovations Keynote, która odbyła się 10 lipca 2018 roku, pracownicy giganta z Mountain View zaprezentowali szereg zmian zachodzących w systemach reklamowych Google. Ideą, którą przyświecała programistom wdrażającym zmiany, jest konsolidacja platform marketingowych i integracja ich w większe struktury. Na poziomie interfejsów poprawiona ma zostać z kolei wygoda obsługi oraz rozszerzony zakres funkcjonalności. W komunikatach prasowych firma Google dużą uwagę przykłada do usprawnienia współpracy zespołów zajmujących się marketingiem internetowym.

 

Nowe nazwy usług Google

Zapowiedziami zmian w samych usługach są nowe nazwy oraz logotypy usług. Przede wszystkim do lamusa odchodzi doskonale znane branży Google Adwords – teraz najpopularniejszy system reklamowy w internecie nazywamy po prostu Google Ads. Pojawia się też Google Marketing Platform, w skład której wejdą dwie odrębne dotychczas usługi: Google DoubleClick oraz Google Analytics 360 Suite. Nowa platforma bazuje na istniejących już od pewnego czasu połączeniach pomiędzy wymienionymi systemami i w zamyśle usprawni planowanie, mierzenie oraz optymalizowanie zakupu cyfrowych mediów. Ostatnim nowopowstałym systemem będzie Google Ad Manager, który zastąpi DoubleClick for Publisher i na trwałe zintegruje go z DoubleClick Ad Exchage.

Google Ads

Nowe Google Ads reprezentują pełną gamę możliwości reklamowych, które oferujemy już od dzisiaj na Google.com i naszych innych usług, stronach partnerów oraz w aplikacjach – po to, aby pomóc marketerom w kontakcie z miliardami osób, które szukają odpowiedzi w naszej wyszukiwarce, oglądają filmy na YouTube, znajdują nowe miejsca na Mapach, odkrywają aplikacje w Sklepie Play czy przeglądają treści w sieci – czytamy w komunikacie wydanym przez Google. Nowe funkcjonalności są wdrażana stopniowo na poszczególnych kontach reklamowych począwszy do 24 lipca 2018. Pokrótce można opisać je następująco:

  1. Nowości w sieci wyszukiwania (Google Search):
    • wprowadzone zostają Responsive Search Ads, czyli reklamy, których układ (nagłówka oraz opisu) będzie automatycznie dopasowywany do intencji użytkownika,
    • funkcjonalność Landing Page Speed Score oszacuje szybkość ładowania strony docelowej,
    • nowy raport Cross Device Reporting and Remarketing pomoże śledzić zachowania użytkowników na różnych platformach.
  1. Nowości w Zakupach Google (Google Shopping):
    • reklamodawcy będą mogli skorzystać z feedu produktowego tworzonego automatycznie w oparciu o witrynę (Automatic Feeds), co wyeliminuje większość błędów w zestawieniach produktowych,
    • pojawiły się kampanie oparte o uczenie maszynowe (Smart Shopping Campaigns),
    • ułatwiona zostanie integracja z platformami e-commerce – teraz będzie można zarządzać nią przy pomocy jednego dedykowanego ekranu.
  1. Nowości w sieci wideo YouTube:
    • nowe cele kampanii – TrueView for Reach oraz TrueView for Action – pozwolą na maksymalizację zasięgu reklam wideo lub skupienie się na realizacji założonych celów,
    • dotarcie do osób szczególnie zainteresowanych daną marką stanie się łatwiejsze dzięki nowej strategii stawek nazwanej Maximize Lift Bidding.

Reklamodawcy korzystający z Google Ads do dyspozycji dostaną także nowe cele kampanii (Store Visits oraz New Customer Acquisitions) pozwalające w lepszy sposób mierzyć jakość działań. Niewielkie biznesy z kolei będzie można reklamować przy pomocy Local Campaigns oraz Smart Campaigns for Small Business. Te typy kampanii nie tylko zapewnią widoczność w różnych miejscach internetu, ale także automatycznie zaproponują kreacje reklamowe i… wygląd stron docelowych. Oczywiście do efektywnego działania korzystać będą z uczenia maszynowego, które staje się znakiem rozpoznawczym działań reklamowych realizowanych z pomocą Google. Niektórzy marketerzy tutaj właśnie dopatrują się genezy rebrandingu usługi. Usunięty z nazwy wyraz „words” przypomina, że targetowanie reklam coraz rzadziej opiera się wyłącznie na słowach kluczowych. Schodzą one na drugi plan wobec mechanizmów machine learning i zaawansowanych strategii zarządzania listami odbiorców.

 

Google Marketing Platform

Google Ads zastępujące doskonale nam znane „adwordsy”, ale to nie wszystko. Jak już wspomniałem zmiany wprowadzono także w innych rozwiązaniach marketingowych. Nowa marka Google Marketing Platform integruje istniejące platformy DoubleClick i Analytics 360. Według zapowiedzi pozwoli to zmaksymalizować korzyści płynące ze stosowania technologii reklamowej oraz analitycznej dostarczanej przez firmę z Mountain View.

google marketing platform
Panel Google Marketing Platform – dostęp do rozwiązań reklamowych i analityki w jednym miejscu

 

Najciekawsze z punktu widzenia reklamodawców elementy nowej platformy to:

  • Narzędzie Display & Video 360, czyli dawny DoubleClick Bid Manager, wzbogacony o niektóre funkcje dostępne wcześniej w Campaign Manager oraz w Studio & Audience Center. Dzięki niemu łatwiejsza będzie współpraca między agencjami reklamowymi, domami mediowymi i zespołami kreatywnymi. Moduł Instant Reporting ma za zadanie ułatwić i odczuwalnie skrócić czas przygotowywania raportów dla kampanii programatycznych.
  • Narzędzie Search Ads 360, czyli zmodyfikowany DoubleClick Search, służący do efektywnego zarządzania największymi kampaniami w wyszukiwarkach i wdrażania automatycznych strategii bidowania słów kluczowych.
  • Narzędzie Campaing Manager, czyli znany większości użytkowników pakietu DoubleClick zaawansowany ad serwer z możliwościami mierzenia efektywności realizowanych kampanii.

Panel Google Marketing Platform umożliwia także korzystanie z analityki (Analytics, Studio Danych, Optymalizacja, Menedżer Tagów) oraz globalne zarządzanie użytkownikami i ustawieniami konta. Kolejną użyteczną nowością jest Centrum integracji, w którym można kontrolować i edytować aktywne połączenia usług Google bez konieczności przełączania się między poszczególnymi panelami.

usługi google
Centrum integracji – łatwa kontrola połączonych usług Google

 

Google Ad Manager

Zgodnie z zapowiedziami Google Ad Manager zastąpi DoubleClick for Publisher (rozbudowaną platformę do zarządzania przestrzenią reklamową wydawców). Z punktu widzenia użytkowników jej funkcjonalności nie ulegną znaczącym zmianom, ale w ciągu kilku najbliższych miesięcy zaktualizowany zostanie interfejs. Z końcem lipca zniknie też oddzielny panel Ad Exchange Seller, a aktualnie dostępne przy jego pomocy opcje zostaną zaimportowane do Ad Manager’a. Pozwoli to na usprawnienie współdziałania rynku reklamowego z siecią reklamową Google w zakresie kupowania oraz sprzedawania reklam display.

google ad manager
Ekran powitalny Google Ad Manager – zwiastun zmian interfejsu

 

Rewolucja czy ewolucja?

Trzeba przyznać, że opisane nowości, które Google zaplanowało dla użytkowników swoich platform marketingowych, są dość imponujace. Szczególnie korzystne powinny być zmiany wprowadzane w Google Ads, bowiem usługa ta w zdecydowanie większym stopniu będzie korzystać z automatyzmów oraz procesów uczenia maszynowego. W zauważalny sposób powinno zwiększyć to efektywność kampanii, szczególnie tych o charakterze e-commerce. Jeśli więc chodzi o funkcjonalności reklamowe, można pokusić się o stwierdzenie, że gigant z Mountain View przeprowadził prawdziwą rewolucję marketingową. Nie wszystkie zmiany dostrzeżemy jednak już dzisiaj. Zgodnie z zapowiedziami Google, ewolucyjny, czyli stopniowy i rozważny, będzie proces uruchamiania poszczególnych elementów oraz zastępowania starych interfejsów nowymi. Co ciekawe firma unika podawania konkretnych dat wdrożeń – można więc sądzić, że prace nad niektórymi funkcjonalnościami wciąż trwają.

Autor: Michał Winciorek

Moja praca w Fine Performance polega na planowaniu, tworzeniu, optymalizowaniu i raportowaniu kampanii reklamowych PPC. Obsługuję różne marki, ale za swoją specjalizację mogę uznać branżę motoryzacyjną. Najwięcej satysfakcji daje mi śledz...