Pozycjonowanie bloga cz.1 - SEO Copywriting | Fine Performance

Pozycjonowanie bloga cz. 1 - SEO Copywriting w praktyce, czyli jak pisać bloga

Pozycjonowanie bloga cz. 1 – SEO Copywriting w praktyce, czyli jak pisać bloga

seo copywriting pozycjonowanie bloga

Prowadzisz swojego bloga, ale Twoje posty nie są widoczne w wyszukiwarce Google? Zobacz jak skutecznie pozycjonować swoją stronę bez konieczności posiadania wiedzy technicznej!

Wraz z rozwojem internetu i erą content i influencer marketingu coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie własnego bloga. Różne raporty mówią, że w polskim internecie działa co najmniej 3,5 mln blogów (choć przypuszcza się, że większość z nich jest nieaktywna). Nie zmienia to jednak faktu, że ilość blogów w polskim internecie jest ogromna.

Osobiście coraz częściej spotykam się z pytaniami typu: „Jak mam pozycjonować swojego bloga?”, „Jak pisać bloga, aby był on widoczny w wyszukiwarce?”, „Jak blogować, abym miał duży ruch z Google?”. Oczywiście na tak zadane pytania nie da się odpowiedzieć w kilku zdaniach.

Pozycjonowanie bloga (portalu, strony firmowej) w dużej mierze opiera się na testowaniu, eksperymentowaniu, ulepszaniu i mierzeniu czy dana aktywność przynosi pożądany efekt. Dobra wiadomość jest jednak taka, że nie potrzeba specjalistycznej wiedzy technicznej, aby osiągnąć zadowalające efekty w zwiększaniu ruchu z naturalnych wyników wyszukiwania. Dlatego mój wpis kieruję do blogerów, którzy nie posiadają eksperckiej wiedzy z zakresu optymalizacji i pozycjonowania stron.

 

     Najważniejsze kwestie jakie poruszę w pierwszej części artykułu:

 

SEO Copywriting

Jak blogować, aby przynosiło to zadowalające rezultaty w postaci wzrostu wolumenu ruchu organicznego? Odpowiedź na to pytanie wydaje się dość błaha, a rekomendowane przeze mnie działania, to nie magiczne sztuczki, które zadziałają od razu, ale konsekwentna praca przynosząca efekty po kilku, a czasem nawet kilkunastu miesiącach.

Blog przede wszystkim „pozycjonuje się” treścią. Zatem, aby osiągać efekty trzeba wiedzieć jak pisać bloga, aby posty były optymalne pod kątem SEO. Tekst piszemy przede wszystkim dla czytelników bloga, ale musimy również pamiętać o algorytmach wyszukiwarki. Z pomocą przychodzi nam wiedza z zakresu SEO Copywritingu.

 

Co to jest SEO Copywriting?

SEO Copywriting to umiejętność pisania tekstów na strony internetowe w taki sposób, aby były one wartościowe dla potencjalnego użytkownika serwisu i jednocześnie uwzględniały wymogi algorytmów wyszukiwarek.

 

Od czego zacząć wpis na bloga?

Zakładam, że prowadząc bloga czy to z tematyki modowej, lifestylowej czy kulinarnej masz sporą wiedzę w swoim temacie i wiesz mniej więcej o czym chcesz zrobić wpis.  A nawet jeśli nie masz pomysłu na dokładny tytuł konkretnego wpisu z pomocą przychodzą dostępne narzędzia, które pomogą Ci dobrać temat artykułu. Załóżmy, że chcesz stworzyć poradnikowy post na bloga mający wartość dodaną dla czytelniczki o tematyce związanej z kremem na noc. Z pomocą przyjdzie Ci kilka narzędzi, o których przeczytasz poniżej.

 

Ubersuggest.io

W pełni darmowy onlinowy program, który po wpisaniu frazy przedstawia nam propozycje wyszukiwanych słów kluczowych zawierających wpisaną przez nas frazę. Dla frazy krem na noc narzędzie zaproponowało 300 podobnych słów kluczowych.

słowa kluczowe ubersuggest.io

Narzędzie w sposób czytelny, alfabetycznie pokazuje nam wszystkie sugestie dla danego słowa kluczowego. Dzięki swoim funkcjonalnościom narzędzie daje nam możliwość szybkiego rozwinięcia danej grupy słów kluczowych, która nas najbardziej zainteresowała (np. krem na noc 40+ – otrzymujemy frazy pokrewne [56 słów kluczowych]), możliwość podglądu wyników wyszukiwania dla danego słowa kluczowego czy podglądu jak przedstawia się linia trendu w Google Trends.

ubersuggest dobór słów kluczowych

Minusem narzędzia jest brak pokazywania śr. miesięcznej liczby wyszukiwań. Jednak narzędzie daje nam możliwość łatwego i szybkiego podlądu i skopiowania całego listingu dla danej frazy oraz możliwość pobrania do .csv wszystkich sugerowanych słów kluczowych.

funkcjonalności ubersuggest

 

Answerthepublic.com

Podobne narzędzie do powyższego nie wymagające posiadania konta. Traktuję je jako narzędzie uzupełniające. Wystarczy wybrać język na PL  i wpisać interesującą nas frazę.

narzędzie answerthepublic.com

Narzędzie w sposób infograficzny grupuje wszystkie pokrewne frazy do tej którą wpisaliśmy i dzieli je na frazy zawierające pytanie (np. jak nakładać krem na noc, krem na noc który nie zapycha porów etc.), przyimki (krem na noc bez parabenów, krem na noc z wit C, krem na noc do cery dojrzałej etc.), porównania i inne części zdań powiązane z wpisaną przez Ciebie frazą.

answerthepublic.com frazy

Narzędzie posiada funkcjonalności takie jak zapisanie jako obraz poszczególnej grafiki, wyeksportowanie wszystkich słów do pliku .csv czy możliwość wylistowania fraz, jeśli nie odpowiada komuś forma”drzewka”. Niestety narzędzie nie pokazuje również jaki potencjał wyszukiwania mają te frazy.

Po wybraniu przez nas fraz, które będą pasowały do tematyki naszego wpisu, bogaci w wybraną przez nas listę słów kluczowych możemy sprawdzić potencjał wyszukiwania w poniższym narzędziu.

 

Planer słów kluczowych

Bezpłatne narzędzie Google do skorzystania z którego będzie potrzebne nam wyłącznie konto Google. Co prawda firma z Mountain View jakiś czas temu utrudniła pracę pozycjonerom, ponieważ na kontach, na których nie była przeprowadzona żadna kampania podane dane o ilości wyszukiwań wyświetlane są w widełkach, których zakres bywa duży i może być mylący. Dlatego najlepiej mieć dostęp do konta, na którym była już prowadzona kampania PPC. Być może Twoja znajoma blogerka robiła kampanię Adwords?

panel adwords

Po wklejeniu wszystkich słów kluczowych wybieramy kierowanie na Polskę (szczególnie ważne np. przy słowach anglojęzycznych, ponieważ w innym przypadku pokaże nam wyniki dla wszystkich lokalizacji, a zależy nam na polskich wynikach wyszukiwania) i klikamy w Pokaż liczbę operacji wyszukiwania.

Pojawią nam się na informacje dla danych fraz wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.

adwords analiza słów kluczowych

Na tym etapie możemy określić już czy wybrane przez nas słowa kluczowe mają potencjał i pod, które główne frazy najlepiej optymalizować wpis. Oczywiście im większa popularność tym lepiej, jednak warto pamiętać, że najpopularniejsze tematy są już „obsadzone” i przebić się na pierwszą stronę wyników wyszukiwania nie będzie łatwo.

Oprócz kwestii popularności w wyszukiwarce warto również sprawdzić jakie treści mają potencjał viralowy. Może wykracza to już poza kwestię stricte SEO Copywritingu, ale warto przekonać się jakie treści „sprzedają się” w mediach społecznościowych. Warto podpatrywać jak robią to najlepsi w danej branży.

Social Media w przypadku blogerów potrafią stanowić znaczną część ruchu w całym wolumenie. Zawsze przed procesem zredagowania wpisu zobaczyć jak swoje treści robi konkurencja, co w danym wpisie jest fajnego, że ludzie chcą to czytać i udostępniać. Być może uda nam się zainspirować albo podejrzeć dobre praktyki.

Do kopiowania treści od innych nie zachęcam, ponieważ będzie to traktowane przez wyszukiwarkę jako duplicate content. A teraz poznajcie bardzo przydatne narzędzie dla blogerów z którego osobiście sam często korzystam…

 

Buzzsumo.com

Narzędzie wymagające rejestracji i w wersji bezpłatnej posiadające mocno ograniczone funkcjonalności. Wersja darmowa pozwala jednak na sprawdzenie dziesięciu najbardziej angażujących artykułów (dotyczącą wpisanej przez nas frazy) w mediach społecznościowych.

narzędzie buzzsumo

Po kliknięciu w linki możemy zobaczyć  strony wpisu danej blogerki, artykuł z portalu dla kobiet czy konkretne angażujące w Social Media wideo. Solidna dawka wiedzy o tym jak inni blogerzy „ugryźli” temat, którym chcemy się zająć.

Kolejną rzeczą, którą warto sprawdzić przed podjęciem się zredagowania artykułu jest zweryfikowanie jaki jest trend wyszukiwania w Google danego słowa kluczowego na przestrzeni lat. Możesz to sprawdzić dzięki darmowemu narzędziu…

 

Trends.google.pl

Oczywiście ciężko jest przewidzieć czy dana fraza, która od dłuższego czasu ma trend wzrastający ciągle będzie zyskiwała na popularności. Trend może się odwrócić i działa, to w dwie strony – słowo kluczowe tracące na popularności na przestrzeni kilku lat może pod wpływem jakiegoś czynnika nagle odbić i zacząć zyskiwać.

Jednak możemy założyć, że jeśli dana fraza ma potencjał wzrastający, to warto optymalizować pod nią swój wpis na blogu. Dzięki temu raz dobrze zoptymalizowany i zredagowany tekst może pracować na ruch organiczny przez wiele miesięcy, a nawet lat.

W przypadku naszej frazy trend od 2004 roku jest wzrostowy. Warto wspomnieć, że wartości na wykresie nie są liczbami bezwzględnymi dotyczącymi ilości wyszukiwań tylko mówią jak w danym okresie przedstawiała się popularność wyszukiwania danej frazy, gdzie 0 (zero) to najniższa popularność, a 100 najwyższa.

google trends

Google Trends to narzędzie bardzo intuicyjne i łatwe w obsłudze mające wiele funkcjonalności:

  • sprawdzenie trendu słów kluczowych na przestrzeni czasu (godziny, dni, miesiące, lata)
  • możliwość porównania trendu popularności wielu fraz
  • zawężenie zakresu do danego kraju, kategorii, wyszukiwarki grafiki, wiadomości, Youtube czy zakupów Google
  • zainteresowania frazą według regionu czy miasta
  • sugestie podobnych tematów i zapytań.

Po skorzystaniu z powyższych narzędzi mamy wiedzę na temat jakie frazy wyszukiwane są przez użytkowników, jaką mają popularność, które treści angażują w mediach społecznościowych i jaki jest ich trend popularności. Możemy więc przejść do następnego kroku…

 

Analiza i dobór słów kluczowych

Dzięki zastosowaniu powyższych narzędzi masz już wiedzę czy tematyka, której chcesz się podjąć ma jakikolwiek potencjał wyszukiwania. Czas zatem na dobór słów kluczowych pod które będziemy optymalizowali swój wpis na blogu.

Wielu specjalistów SEO rekomenduje i jako dobrą praktykę uważa optymalizację wpisu pod 2-3 popularne słowa kluczowe. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że takie działanie nie koniecznie będzie przynosiło skutek, a coraz bardziej inteligentne algorytmy potrafią rozpoznać czy treść jest sztucznie nasycona słowami kluczowymi i jest nienaturalna – stworzona wyłącznie pod roboty indeksujące, a nie dla użytkownika.

Zdecydowanie lepszą praktyką jest dużo szerszy dobór słów kluczowych (nie tylko tych bardzo popularnych) wraz z analizą semantyczną i nasycenie wpisu słowami kluczowymi w różnych formach np. odmiany słowa czy synonimy. Pozwoli to uniknąć posądzenia przez boty o sztuczne upychanie słów kluczowych, a dla użytkownika tekst będzie naturalny.

Dodatkowo użycie jak największej ilości słów kluczowych w danym obszarze tematycznym zwiększa tzw. Topical Authority, czyli roboty Google oceniają jak dany wpisy wyczerpuje dany temat na podstawie słów kluczowych, które się w nim znajdują.

Na analizę i dobór słów kluczowych niestety trzeba poświęcić trochę czasu, ale jest się o co starać. Poniżej przedstawiam przykład bloga łazienkowego, czyli jak przygotowywałem analizę i dobór słów dla poszczególnego artykułu.

jak pisać bloga

Treść nie jest optymalizowana wyłącznie pod 2-3 najpopularniejsze słowa kluczowe, ale dobrałem słowa bliskoznaczne (marynarska, żeglarska, marynistyczna, morska) i dodatkowo dodałem sporo słów kluczowych związanych z dekoracjami łazienki w tym stylu. Główna fraza kluczowa łazienka w stylu marynarskim jako najpopularniejsza i mająca największy potencjał znajduje się w nagłówku H1, meta title czy w atrybutach alt, a sam tekst został „obudowany” pokrewnymi frazami z mniejszym potencjałem wyszukiwania.

Jakie efekty po kilku miesiącach przyniosło publikowanie dobrze zoptymalizowanych artykułów na blogu popartych wcześniejszą analizą fraz? Dodam, że miesięcznie publikowane były 2-3 artykuły o długości ok. 4,5 tys. zzs.

wzrost ruchu organicznego

Jeśli chodzi o liczby bezwzględne to nie są one duże (mała strona z kilkoma produktami), lecz o trend. W sierpniu 2016 strona wygenerowała 1 tys. sesji z organica, a w sierpniu 2017 było to już prawie 8 tys. sesji. Wzrost w ruchu organicznym rok do roku na poziomie 800% wydaje się być zadowalający.

Dodam, że 3 artykuły z bloga zaczęły wyświetlać się w direct answer, gdzie znalazły się wyżej od stron takich jak Wikipedia czy najpopularniejszych stron z branży budowlanej (będąc małym da się konkurować z największymi). Artykuły trafiły do direct answer w lipcu 2017 roku co poskutkowało dużym wzrostem względem czerwca – z 3461 sesji w czerwcu do 7208 sesji w lipcu.

Mam nadzieję, że teraz masz świadomość dlaczego analiza i umiejętny dobór słów kluczowych są tak ważne w całym procesie kreacji treści.

 

Zasady używania słów kluczowych

Keyword Density i Keyword Frequency

Zazwyczaj w różnych opracowaniach i artykułach w internecie gęstość słów kluczowych i częstotliwość słów kluczowych występują jako samodzielne zasady. Ja łączę i podaję je razem, ponieważ są one tożsame i wyrażają się tylko w innych wskaźnikach.

Keyword Density (gęstość fraz kluczowych) – oznacza stopień natężenia słów kluczowych, na które pozycjonowana jest strona wewnątrz jej treści i wyrażany jest w procentach. Przesycenie strony słowami kluczowymi może poskutkować karami nakładanymi przez wyszukiwarkę na daną stronę. Z doświadczenia i praktyk szacuje się, że gęstość danego słowa kluczowego na jednej stronie nie powinna przekraczać 2%. Wartość taka wynika z faktu, że większe nasycenie słów kluczowych wygląda po prostu nienaturalnie.

Keyword Frequency (częstotliwość fraz kluczowych) – ilość powtórzeń danej frazy na stronie (nie wyrażana w procentach). Jak szybko sprawdzać wartość procentową danego słowa kluczowego i ilość powtórzeń na stronie pokażę w dalszej części artykułu.

 

Keyword Prominence

Keyword Prominence (ważność słów kluczowych) – jest to zasada odnosząca się do miejsca znajdowania się słów kluczowych na stronie, w zdaniu, tytule, nagłówkach i meta description.

Optymalnie pod kątem SEO warto umieszczać frazy kluczowe:

  • na początku tytułu <meta title> strony
  • na początku tytułu artykułu <h1> i w pozostałych nagłówkach (należy pamiętać, aby nie duplikować tego samego słowa kluczowego za każdym razem)
  • w pierwszym akapicie artykułu
  • na początku w meta description

Zastosowanie powyższych praktyk zwiększa szansę na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Nie ma jednak na to gwarancji, ponieważ istnieje wiele innych czynników rankingowych, które roboty Google uwzględniają przy tworzeniu rankingu stron w wyszukiwarce.

 

Keyword Proximity

Keyword Proximity (bliskość fraz kluczowych) według tej zasady odległość między słowami ma kluczowe znaczenie. Porozdzielane słowa kluczowe mają mniejsze działanie SEO niż słowa kluczowe, które znajdują się jak najbliżej siebie.

 

  Frazy: blog o modzie, najlepszy blog modowy

  1. Blog, który masz okazję przeczytać jest w dużej mierze o modzie, ale dotyczy również lifestyle. XYZ.pl to najlepszy w branży i najbardziej popularny blog modowy!

  2. Najlepszy blog modowy cieszący się dużą popularnością! Odwiedzaj blog o modzie XYZ.pl, a dowiesz się o najnowszych trendach modowych i poczytasz artykuły lifestylowe!

 

W optymalnej drugiej wersji tekstu słowa kluczowe znajdujące się obok siebie będą miały większą moc SEO. Warto zauważyć, że jednocześnie została zastosowana również zasada Keyword Prominence (ważność słów kluczowych), które znajdują się blisko początku zdania.

 

Stosowanie słów kluczowych – czego unikać?

Jak wspomniałem wyżej przy zasadzie Keyword Denisty, przesycenie strony słowami kluczowymi może poskutkować karami nakładanymi przez wyszukiwarkę na daną stronę i treść zostanie potraktowana jako spam.

Keyword Stuffing

Technika niezgodna z wytycznymi Google polegająca na sztucznym zagęszczaniu słów kluczowych w treści strony. Ma ona na celu podwyższenie pozycji danej strony. Stosowanie tej metody może skończyć się nawet nałożeniem kary ręcznej przez Google.

Przykład sztucznego upychania słów na stronie sklepu odzieżowego. Taki, a właściwie „tagi” sposób nie jest najlepszą metodą na zaskarbienie sobie przychylności algorytmów.

keyword stuffing

Żeby być w pełni uczciwym trzeba jednak przyznać, że Google nie zawsze umie sobie poradzić i rozpoznać Keyword Stuffing. Po wpisaniu frazy jajko na miękko jako pierwszy wynik Google pokazuje nam blog kulinarny, w którym tekst jest przesycony słowami kluczowymi…

keyword stuffing blog

Jak widać zdarza się, że teksty nadmiernie i sztucznie nasycone słowami kluczowymi znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania. Myślę jednak, że wraz z kolejnymi aktualizacjami i udoskonalnaniem algorytmu Panda Google będzie obniżał ranking takich stron.

 

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi – przydatne narzędzie

W internecie istnieje sporo narzędzi darmowych i płatnych, dzięki którym szybko dowiemy się jakie jest nasycenie słów kluczowych na danej stronie. Osobiście korzystam z darmowej wtyczki, którą można pobrać w Chrome Web Store, w którym wystarczy wpisać w wyszukiwarkę…

 

SEOquake

…i kliknąć przycisk Dodaj do Chrome po czym wtyczka zostanie zainstalowana w przeglądarce. Korzystanie z niej jest bardzo proste i intuicyjne. Jeśli chcemy sprawdzić informacje o nasyceniu słów kluczowych na danej stronie, to będąc na niej klikamy w ikonę wtyczki w przeglądarce i klikamy w raport Density.

wtyczka seoquake

Pokaże nam się analiza słów kluczowych jakie występują na stronie z podziałem na tabele zawierające frazy z jednym, dwoma, trzema i czterema słowami. Możesz wyfiltrować szukane przez Ciebie frazy, które Cię interesują, wyeksportować listę słów do .csv, sprawdzić wartość procentową nasycenia słów, częstotliwość ich występowania na stronie, informacje czy dane słowo kluczowe znajduje się w ważnych miejscach treści strony (meta title, meta description, meta keywords, H1) i wiele innych informacji.

seoquake keyword density

Oprócz raportu o słowach kluczowych wtyczka daje nam inne możliwości jak np. podstawowy audyt SEO badanej strony, sprawdzenie linków wewnętrznych, wychodzących i wiele innych informacji.

 

Formatowanie tekstu

Formatowanie tekstu ma podwójne zastosowanie. Czytelnik dostaje przejrzysty i atrakcyjnie wizualnie treść, która zachęca do przeczytania, a roboty wyszukiwarki dzięki zastosowaniu nagłówków Hx mogą lepiej i dokładniej „zrozumieć” tematykę artykułu i poprawnie skatalogować, poznać hierarchię i strukturę wpisu.

Poniżej przykład braku formatowania tekstu. Nie dość, że nie ma tu żadnego formatowania, to tekst jest jeszcze wyjustowany co nie jest wskazane w internecie. Czy artykuł zachęca do lektury?

formatowanie tekstu

Przed publikacją należy zadbać o wygląd wizualny treści, czyli o przystępność formy.

W sformatowanym tekście znajdziemy:

  • Tytuł
  • Nagłówki Hx
  • akapity
  • wyliczenia/wypunktowania
  • pogrubienie, kursywa, podkreślenie
  • ramkę
  • czytelny font
  • kontrast pomiędzy tłem a fontem
  • interlinię

Nagłówki Hx

Wszystkie wymienione elementy formatowania są dość jasne i nie trzeba ich wyjaśniać. Tajemniczo mogą dla Ciebie brzmieć nagłówki Hx, a to one stanowią tutaj kluczową rolę jeśli chodzi o SEO Copywriting.

 

Nagłówki Hx – co to jest?

Są to nagłówki HTML zawarte w treści strony. Nagłówkami Hx są: tytuły, śródtytuły i podtytuły. „H” (header) oznacza nagłówek h1, h2, h3… Cyfry oznaczają ważność, gdzie nagłówek H1 oznacza najwyższy stopień w hierarchi treści, a H6 najniższy.

Zapewne nagłówki Hx są przez Ciebie wykorzystywane, ale być może nie w sposób optymalny, dlatego warto wiedzieć jak to robić. Poniżej zielony strzałkami zaznaczone zostały nagłówki Hx w treści artykułu.

nagłówki Hx

Tak jak wspomniałem wcześniej w nagłówkach Hx warto umieszczać słowa kluczowe i postawić na prostotę. Kreatywność niekoniecznie zostanie doceniona przez algorytmy, ponieważ mogą one nie do końca zrozumieć o czym jest dany tekst. Spróbujmy wczuć się w robota wyszukiwarki i porównajmy zastosowanie nagłówków Hx porównując dwa teksty z tej samej tematyki.

<h1>Poznaj posiłek, który pokochasz!</h1>
<h2>Co będzie Ci potrzebne?</h2>
<h2>Przepis</h3>
<h2>Samo zdrowie!</h2>
<h3>A to feler</h3>
<h3>Bomba witaminowa</h3>
<h3>Nie tylko na przeziębienie</h3>
<h3>Naturalny antybiotyk</h3>
<h3>Aromatyczny składnik</h3>

Czy wiesz o czym jest tekst? Skoro nie wiesz robot indeksujący tym bardziej się nie domyśli. Być może nagłówki Hx są interesujące, zaciekawiają czytelnika i są oryginalne, ale robotowi nie pomogą w prawidłowym skatalogowaniu strony.

Poniżej przykład optymalnego zastosowania nagłówków Hx.

<h1>Zupa krem z białych warzyw</h1>
<h2>Krem z białych warzyw - składniki</h2>
<h2>Przepis na krem z białych warzyw</h2>
<h2>Zupa krem z białych warzyw – wartości odżywcze</h2>
<h3>Seler</h3>
<h3>Por</h3>
<h3>Cebula</h3>
<h3>Czosnek</h3>
<h3>Korzeń pietruszki</h3>

Na pierwszy rzut oka wiadomo o czym jest dany wpis. Dzięki takiemu zastosowaniu nagłówków algorytm rozumie o czym jest dany artykuł i może go lepiej sklasyfikować.

 

Jak stosować nagłówki Hx?

Największą rolę przypisuje się nagłówkowi H1, który jest nagłówkiem najwyższego poziomu i określa tematykę wpisu. W większości cmsów czy platform blogowych nagłówkiem H1 jest tytuł artykułu. Logo bloga powinno być nagłówkiem H1 wyłącznie na stronie głównej, nie zaś na stronach w obrębie całej domeny. Na stronie kategorii nagłówkiem H1 powinna być nazwa danej kategorii. Pamiętaj, że nagłówek najwyższego stopnia może być tylko jeden na stronie. Pozostałe nagłówki, aż do H6 mogą występować już w większych ilościach.Poniżej przykład optymalnego zastosowania nagłówków dla wpisu blogowego.

<h1>Tytuł wpisu</h1>
    <h2>Pierwszy śródtytuł</h2>
        <h3>pierwszy podtytuł pierwszego śródtytułu</h3>
        <h3>drugi podtytuł pierwszego śródtytułu</h3>
    <h2>Drugi śródtytuł</h2>
        <h3>pierwszy podtytuł drugiego śródtytułu</h3>
        <h3>drugi podtytuł drugiego śródtytułu</h3>
            <h4>pierwszy nagłówek czwartego stopnia</h4>
            <h4>drugi nagłówek czwartego stopnia</h4>

 

Gdzie ustawia się nagłówki Hx?

Pokażę tutaj gdzie ustawić nagłówki Hx w najpopularniejszych platformach blogowych i CMS WordPress.

 

Blogspot.com

Na tej platformie blogowej domyślnie nagłówkiem H1 na wszystkich stronach jest logo. Jeśli jest ono tekstowe można umieścić w nim słowo kluczowe np.

<h1>Blog modowowy XYZ</h1>

W przypadku kiedy logo jest obrazem graficznym, to optymalnym rozwiązaniem jest ustawienie atrybutu alt – czym jest  ten atrybut i dlaczego jest tak ważny dowiesz się w kolejnej części artykułu poruszającego temat optymalizacji bloga.

Domyślnie struktura nagłówków Hx na stronie głównej na Blogspocie wygląda następująco:

<h1>Tytuł twojego bloga</h1>
<h3>Tytuł pierwszego posta</h3>
<h3>Tytuły kolejnych postów</h3>
<h2>Tytuły widget'ów</h2>

Warto zatem skonfigurować je do następującej postaci:

<h1>Tytuł twojego bloga</h1>
<h2>Tytuł pierwszego posta</h2>
<h2>Tytuły kolejnych postóq</h2>
<h4>Tytuły widget'ów</h4>

Jeśli chodzi o strukturę nagłówków Hx na stronie wpisu na Blogspocie, to wygląda ona tak:

<h1>Tytuł bloga</h1>
<h3>Tytuł posta</h3>
<h2>Tytuły widget'ów</h2>

Optymalnie byłoby skonfigurować je do następującej postaci:

<h2>Tytuł bloga</h2>
<h1>Tytuł posta</h1>
<h4>Tytuły widget’ów</h4>

Jak skonfigurować nagłówki dla strony głównej i strony wpisu dowiesz się m.in. z tego artykułu

Po konfiguracji nagłówków samo ich ustawienie w kokpicie Blogger jest banalnie proste. Zaznaczamy na dany śródtytuł i ustawiamy go jako nagłówek, podtytuł bądź mniejszy nagłówek (pamiętamy, że jako H1 jest tytuł wpisu i najwyższy poziom nagłówka może występować na stronie tylko raz).

blogspot ustawienie nagłówków h

 

WordPress.com

Kolejna bardzo popularna platforma, na której znajduje się wiele blogów. Nie ma potrzeby konfiguracji, ponieważ domyślnie są one ustawione optymalnie. Musisz pamiętać tylko o zastosowaniu nagłówków we wpisie. Analogicznie jak na Blogspocie – zaznaczasz tekst i w kokpicie wybierasz poziom nagłówka H.

wordpress nagłówki hx

 

WordPress.org

Jeśli posiadasz bloga na własnej domenie na silniku WordPressa, to ustawienie nagłówków również nie wymaga konfiguracji. O strukturze nagłówków musimy pamiętać we wpisach. Zaznaczasz wybrany fragment tekstu i w kokpicie wybierasz poziom nagłówka H.

nagłówki hx wordpress.org

 

SEO Copywriting – korzyści

Skoro dotarłeś już do tego miejsca artykułu możesz sobie pomyśleć, „ale po co to wszystko?”. Wiem, analiza słów, optymalizacja seo treści, sprawdzenie potencjału tematu, jego trendu itd. – to wszystko wymaga czasu. Ale jednak warto to robić co pokazałem wcześniej na przykładzie bloga łazienkowego, który zanotował miesięczny wzrost ruchu organicznego na poziomie 800% rok do roku. Dlaczego warto zatem podjąć trud optymalizacji treści?

 

Long tail, czy długi ogon Twojego bloga

Długi ogon to koncepcja, którą sformułował Chris Anderson w październiku 2004 w artykule dla magazynu Wired. Jej celem było opisanie pewnych modeli biznesowych oraz ekonomicznych, zaobserwowanych w działalności firm takich jak Amazon czy Netflix.

Głosi ona, że posiadanie bardzo szerokiego asortymentu może zaowocować wygenerowaniem na pojedynczych, rzadko poszukiwanych pozycjach, sumarycznie większych obrotów niż te, osiągane na najpopularniejszych, masowo sprzedawanych towarach.

Koncepcja długiego ogona została wykorzystana również przez specjalistów SEM,  którzy dopatrzyli się występowania tego zjawiska także w ich dziedzinie. Analizując statystyki odwiedzin niektórych witryn z wyszukiwarek internetowych można dojść do wniosku, że większość wizyt nie pochodzi z zapytań na najpopularniejsze hasła, na które prowadzona jest najbardziej intensywna promocja serwisu.

Długi ogon, wykorzystuje się poprzez optymalizację strony w taki sposób, aby zaistnieć na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, na możliwie dużą liczbę różnych, mniej popularnych, ale związanych tematycznie fraz.

long tail seo
źródło: semtec.pl


Wyróżnij się w SERPach

Wyniki wyszukiwania są ciągle uatrakcyjniane przez Google i nie jest to już 10 niebieskich linków z opisami. Tworzenie zoptymalizowanej treści może skutkować wyświetlaniem się w wynikach wyszukiwania w różnych formach. Oto jak możemy brylować w SERPach.

 

Direct answer – pozycja 1 to jeszcze nie szczyt 😉

Direct Answer, to dodatkowe okienko wyświetlające odpowiedź na zadane pytanie skierowane do wyszukiwarki Google. Okno pojawia się tuż nad wszystkimi wynikami wyszukiwania i wyświetla treść ze stron internetowych, nie zaś z własnych źródeł. Wśród specjalistów SEO mówi się, że direct answer to pozycja zero.

direct answer

„Pozycja zero” sprawia, że spora część użytkowników po przeczytaniu odpowiedzi w wynikach wyszukiwania nie przejdzie już do danej strony www w wynikach wyszukiwania. Jednak jeśli nasza domena znajdzie się w direct answer nad wszystkimi wynikami, to mamy szansę na pozyskanie nowego i dużego ruchu.

Google pobiera do bezpośrednich odpowiedzi głównie strony z TOP3 wyników na daną frazę. Niestety większość pozycji w direct answer przejęła Wikipedia i duże serwisy, ale w boxie nad wynikami wyszukiwania da się trafić.

 

Jak znaleźć się w direct answer?

Jak możemy przeczytać na blogu Senuto.com, czyli narzędzia, które monitoruje ponad 101 milionów polskich słów kluczowych, żeby dostać się do direct answer należy:

  • w pierwszym akapicie artykułu zawrzeć odpowiedź na pytanie
  • średnio w direct answer znajduje się 130 znaków (w odpowiedziach często znajduje się kilka znaków – sprawdź przykład) dlatego najlepiej umieścić odpowiedź w takiej ilość znaków
  • artykuły osób z dużym autorytetem mają większe szanse na znalezienie się w bezpośrednich odpowiedziach
  • w długich artykułach umieszczać spis treści z kotwicami do poszczególnych sekcji artykułu
  • warto aktualizować treści, ponieważ nowsze artykuły mają większe szanse niż starsze
  • stosować mikroformaty, ponieważ powodują one lepsze zrozumienie treści przez Google
  • mieć dużą ilość komentarzy pod artykułem

 

Bardzo dużo przykładów direct answer możesz zobaczyć na Moz.com w artykule pod tym linkiem.

 

Knowledge Graph

Baza wiedzy, używana przez Google dla udoskonalenia wyników wyszukiwania. Tworzona jest za pomocą zbierania informacji z różnych źródeł. W USA funkcja ta jest dostępna od 2012 r., w Polsce od 16 maja 2013 r. Zapewnia ona posegregowane i sprawdzone informacje na temat znanych przez algorytmy Google obiektów oraz powiązań między nimi.

Ten snippet pomaga odkrywać nowe informacje szybko i prosto. W grafie wiedzy znajdziemy głównie: krainy geograficzne, osoby publiczne, firmy i przedsiębiorstwa, miasta, drużyny sportowe, budynki, punkty orientacyjne, filmy, ciała niebieskie czy dzieła sztuki.

Tak jak w przypadku direct answer informacje w Knowledge Graph zdominowała Wikipedia. Jest jednak szansa trafienia do obrazów w grafie wiedzy, które mogą generować ruch w przypadku popularnych haseł (temat optymalizacji obrazów poruszę w drugiej części artykułu).

open graph

Google może pobrać jednak informacje z innych stron. W tym przypadku opis i recenzje książki.

open graph książka

 

Rich Snippets dla przepisów kulinarnych

Teraz przykład wyświetlania treści w wyszukiwarce, który nie ma związku z SEO Copywritingiem, ale uznałem, że warto go umieścić.

Branża kulinarna posiada własne i dedykowane oznaczenia danych strukturalnych, dzięki czemu rodzaje wyników wyszukiwania dla blogów kulinarnych są bardzo atrakcyjne dla użytkownika, ponieważ mogą zawierać m.in. grafiki przygotowanych dań.

blog kulinarny obraz w wynikach wyszukiwania

Niestety tutaj potrzebna jest już wiedza techniczna, ponieważ wdrożenie danych strukturalnych to już praca dla programisty. Jednak wdrożenie danych może być dość proste jeśli korzystamy z Google Tag Managera. Dzięki zastosowaniu skryptu JSON-LD, który może być wdrożony w dowolnym miejscu kodu źródłowego strony możemy zaimplementować dane strukturalne poprzez GTM, które pozwolą nam na atrakcyjne wyświetlanie treści w wynikach wyszukiwania. Baza wiedzy o danych strukturalnych dostępna jest pod tym linkiem.

Przykładowy skrypt JSON-LD dla przepisu na chlebek bananowy wygląda następująco (w j. angielskim)

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "Recipe"
 "author": "John Smith",
"cookTime": "PT1H",
"datePublished": "2009-05-08",
"description": "This classic banana bread recipe comes from my mom -- the walnuts add a nice texture and flavor to the banana bread.",
"image": "bananabread.jpg",
"recipeIngredient": [
"3 or 4 ripe bananas, smashed",
"1 egg",
"3/4 cup of sugar"
],
"interactionStatistic": {
"@type": "InteractionCounter",
"interactionType": "http://schema.org/Comment",
 "userInteractionCount": "140"
},
"name": "Mom's World Famous Banana Bread",
"nutrition": {
"@type": "NutritionInformation",
"calories": "240 calories",
"fatContent": "9 grams fat"
},
"prepTime": "PT15M",
"recipeInstructions": "Preheat the oven to 350 degrees. Mix in the ingredients in a bowl. Add the flour last. Pour the mixture into a loaf pan and bake for one hour.",
"recipeYield": "1 loaf",
"suitableForDiet": "http://schema.org/LowFatDiet"
}
</script>

Dzięki danym strukturalnym możemy opisać m.in. jaki jest czas przygotowania posiłku, jakie są potrzebne składniki, pod jakim adresem URL występuje zdjęcie, które ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, wartość kaloryczna etc. Oczywiście dane wartości jak np. opis, nazwa czy czas przygotowania wpisujemy w języku polskim (chyba, że prowadzimy bloga w innym języku). Wdrożenie danych strukturalnych pozwala robotom Google na lepsze zrozumienie zaprezentowanej treści.

 

Wymienione powyżej techniki, rekomendacje i pomysły dają Ci wiedzę jak prowadzić bloga i pozwolą Twojej treści być lepiej rozumianymi przez roboty wyszukiwarki. Oczywiście sam świetnie zoptymalizowany pod kątem SEO tekst nie wystarczy, aby odnieść spektakularny sukces w wyszukiwarce. W kolejnej części artykułu dowiesz się w jaki sposób optymalizować stronę wpisu na blogu, tak aby była ona jak najbardziej optymalna dla wyszukiwarek.

 

optymalizacja seo bloga

Autor: Piotr Wiernicki

Urodzony czwartego dnia, piątego miesiąca solarnego kalendarza zwrotnikowego, w roku w którym Joanna Szczepkowska ogłosiła koniec komunizmu, a Aneta Kręglicka została Miss Świata. Kocham Polskę, kawę z mlekiem i jednosylabowe słowa. Żyję ...