Link Building - zobacz jak zdobywać linki do strony | Fine Performance

Pozycjonowanie bloga cz. 3 – jak i gdzie zdobywać linki do strony?

Pozycjonowanie bloga cz. 3 – jak i gdzie zdobywać linki do strony?

jak zdobywać linki do strony

Linki przychodzące (backlinks) do Twojej strony, to bardzo ważny czynnik rankingowy w wyszukiwarce. Zobacz jak i gdzie zdobywać wartościowe linki i jak skutecznie prowadzić link building.

Z pierwszej część artykułu dowiedziałeś się czym jest SEO Copywriting i  jak tworzyć dobrze zoptymalizowane treści pod wyszukiwarkę. Część druga została poświęcona optymalizacji SEO strony wpisu blogowego i dotyczyła najbardziej podstawowych elementów, które nie wymagają od Ciebie posiadania wiedzy eksperckiej. Jeśli jeszcze części 1 i 2 wpisu nie zostały przez Ciebie przyswojone, to zachęcam do lektury. Osiągnięcie sukcesu w wyszukiwarce zapewni czy wyłącznie synergia działań, które wymieniłem w trylogii artykułu Pozycjonowanie bloga.

Jeśli jednak poprzednie części artykułu zostały już przez Ciebie przestudiowane i zawarte tam rekomendacje zostały wdrożone, to znakomicie. Zoptymalizowana pod wyszukiwarki treść i strona wymagały od Ciebie poświęcenia czasu i energii. Jednak, aby odnieść sukces w organicznych wynikach wyszukiwania należy również zdobywać linki do strony.

Linki przychodzące są bardzo ważnym czynnikiem rankingowym, a umiejętny i świadomy link building (pozyskiwanie linków) pozwoli Ci zdobyć przewagę nad innymi blogerami w postaci większej widoczności w wyszukiwarce. Wartościowe linki kierujące do Twojego bloga i optymalny profil linków sprawią, że uzyskasz satysfakcjonujące efekty w naturalnych wynikach wyszukiwania.

 

Backlinks – jak zdobywać linki do strony?

Link można porównać do głosu oddanego na Twoją stronę – onegdaj było tak, że im więcej „głosów” tym lepiej. Obecnie większe znaczenie ma jakość linków i ich profil niż ilość. Link pozyskany ze strony głównej onet.pl będzie miał dużo większą wartość niż 1000 linków z bardzo marnej jakości stron, które mogą tylko zaszkodzić.

Rozumiem, że prowadząc bloga jest to bardzo często zajęcie na cały etat i możesz nie mieć czasu na prowadzenie działań link buildingu. Dlatego przedstawię Ci wyłącznie sposoby pozyskiwania backlinków, które nie będą bardzo czasochłonne, nie będą wymagały od Ciebie dodatkowej aktywności i nakładów finansowych, a po części zautomatyzują to działanie.

 

Agregatory blogów

Agregatory blogów to miejsca, które skupiają blogi tematyczne i wyświetlają najnowsze wpisy, które zostały na nie dodane. W większości przypadków polega to na umieszczeniu wygenerowanego kodu z logiem danego agregatora na Twojej stronie. Kod można umieścić z poziomu CMS np. w Widgetcie Footer bądź Sidebar.

zblogowani.pl agregator

 

Po opublikowaniu posta na Twoim blogu zostanie on automatycznie umieszczony w danym agregatorze. Z pewnością znasz takie miejsca jak np. Zblogowani.pl które skupia ponad 14 tys. blogów z różnych tematyk, albo Czerwona-sukienka.pl która zrzesza blogi modowe.

agregatory blogów

 

W internecie można znaleźć spisy agregatorów blogowych z podziałem na kategorie, albo po prostu znaleźć je samodzielnie przez wyszukiwarkę. Dzięki dodaniu swojej strony do popularnych agregatorów zyskasz linki z tematycznych stron i pozyskasz dodatkowy, często dość znaczący ruch kierujący do bloga. Dodatkowo zwiększasz rozpoznawalność swojej strony. Część agregatorów ma tzw. linki pozycjonujące, czyli z atrybutem dofollow, część z nofollow (nie przekazujące mocy SEO) lub mieszane. Najczęściej anchorem linku  jest tytuł wpisu na Twoim blogu, nazwa Twojego bloga, a czasem nawet atrybut alt grafiki.

 

Blogi tematyczne

Jestem przekonany, że skoro prowadzisz bloga, to bardzo często sprawdzasz blogi konkurencji. Jest to idealne miejsce, abyś zostawił link do swojej strony. Co prawda na zdecydowanej większości blogów linki z komentarzy posiadają atrybut nofollow, jednak zawsze jest to pozyskamy tematyczny link. Niech Twój komentarz coś wniesie do dyskusji i ma wartość merytoryczną. Jednocześnie powołaj się na swój wpis, który nawiązuje do komentowanego. Zyskujesz link (SEO), budujesz wizerunek eksperta (działanie wizerunkowe) i przejścia do strony (promocja bloga).

linki do strony

 

Na większości blogów w komentarzu link może być zawarty w Twoim nicku oraz w treści komentarza. Optymalnym działaniem jest linkowanie z nicku do strony głównej, zaś w komentarzu linkiem pod postacią adresu URL do konkretnego wpisu, czyli np. http://www.example.pl/adres-url-twojego-wpisu.

Staraj się linkować tematycznie z zamieszczanego przez Ciebie komentarza. Jeśli komentowany artykuł jest o sukience wieczorowej nie linkuj do wpisu o peelingu kawitacyjnym. Staraj się unikać blogów zaspamowanych dużą ilością linków wychodzących z komentarzy, które nie mają żadnej wartości merytorycznej, czyli np.:

 

Fajny wpis!
http://www.example.pl/link-do-rownie-fajnego-wpisu

 

Jeśli chodzi o anchory nicka, to staraj się je urozmaicać, tak aby profil linków prowadzących do Twojej strony był jak najbardziej zróżnicowany. Linkuj do strony zdywersyfikowanymi anchorami:

{brand, domena, blog + brand, blog + domena, blog + tematyka + brand, Twoje imię, imię i nazwisko}

dla bloga o nazwie XYZ.pl będzie to wyglądało następująco:

{XYZ, XYZ.pl, blog XYZ, blog XYZ.pl, blog modowy YXZ, Katarzyna, Kasia, Katarzyna Kowalska}

 

Fora

„Siedząc” w danej branży zapewne jesteś użytkowniczką forów tematycznie związanych z Twoją witryną. Jest to dobre miejsce na pozyskanie linków, szczególnie jeśli posiadasz konto z historią, czyli założone kilka lat temu i z dużą liczbą komentarzy. Na forach możesz pozyskać link z:

  • profilu (dodajesz w ustawieniach konta, najczęściej w rubryce Adres URL, Strona domowa itp. Link znajduje się wyłącznie na stronie Twojego profilu na forum)
  • treści komentarza w danym wątku (dodajesz pisząc treść komentarza. Link znajduje się wyłącznie w treści zamieszczonego komentarza)
  • stopki (dodajesz w ustawieniach konta, najczęściej w rubryce Stopka, Podpis, Sygnatura itp. Link będzie znajdował się w stopce każdego Twojego komentarza na forum).

Najbardziej wartościowe są linki z treści komentarza w danym wątku. Jeśli jesteś na forum i dyskusja toczy się o kosmetykach danej marki, a Ty zrobiłaś recenzję kosmetyków tej firmy na swoim blogu to włącz się do dyskusji. Wnieś wartość dodaną do dyskusji i zachęć, że więcej informacji znaleźć można na Twojej stronie i zamieść link w postaci adresu URL bądź anchoru generycznego np. sprawdź na stronie, więcej informacji, kliknij itp. Zyskujesz efekt SEO (tematyczny link), a dodatkowo zyskujesz ruch na swoją stronę i kreujesz swoją markę osobistą.

Zauważ, że wątki na popularnych forach internetowych bardzo często wyświetlają się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania np. na frazy typu „kosmetyki X opinie”.

Nie polecam spamowania i zdobywania linków w dyskusji o zupełnie innej tematyce. Umiejętny marketing szeptany z pewnością nie powinien wyglądać następująco:

spam fora

 

Wymiana linków

Jeśli od dłuższego czasu zajmujesz się blogowaniem, to zapewne masz grono znajomych wśród blogerów. A nawet jeśli nie posiadasz relacji koleżeńskich, to warto spróbować i napisać e-maila do blogerów o podobnej popularności z prośbą o wymianę linków. Na czym to polega? Ty umieszczasz podlinkowane logo innego bloga, a inny bloger umieszcza Twoje podlinkowane logo na swojej stronie. Stosunkowo szybki sposób na pozyskanie linków z tematycznego miejsca, na którym korzystają dwie osoby.

Można pozyskać jeden link jeśli logo Twojego bloga zostanie opublikowane na pojedynczej stronie typu Współpraca, Partnerzy czy Polecane blogi lub link typu site-wide, czyli znajdujący się na wszystkich stronach w obrębie danej domeny. Taka sytuacja występuje jeśli np. logo zostanie umieszczone w stopce bloga lub sidebarze. Optymalnie jest kiedy Twoje logo, które zaprzyjaźniony bloger wrzuca na swoją stronę, zawierało atrybut alt z nazwą twojego bloga.

Poniżej przykład linku typu side-wide ze strony blogera podróżniczego Blogglobtrotera.pl.

link side-wide

 

Dzięki linkom typu site-wide możesz pozyskać setki, a nawet tysiące linków (w zależności od site danej domeny) dofollow. Jednak pozyskanie nawet kilku tysięcy linków z jednej domeny nie powinno Cię zatrzymać w pozyskiwaniu nowych linków. Dla algorytmów Google liczy się zróżnicowany profil domen linkujących. Z im większej liczby wysokiej jakości domen odsyłających pochodzą linki do strony, tym Google uzna ją za posiadającą wysoki autorytet i umieści wyżej w wynikach wyszukiwania.

 

Inne metody pozyskiwania linków

Istnieje bardzo wiele różnych metod zdobywania backlinków. Wymienione przeze mnie sposoby nie są czasochłonne i nie wymagają dodatkowej aktywności, jak w przypadku komentarzy na blogach czy forach. Udzielając się tam możesz wykorzystać aktywność, którą podejmujesz również do działań SEO. Wymiana linków z innych blogerem czy automatyzacja procesu linkowania poprzez dodanie bloga do agregatora, to również działanie nie wymagające dużego nakładu czasu i nie wymagające posiadania wiedzy eksperckiej.

Jeśli jednak chciałbyś poświęcić więcej czasu na inne metody pozyskiwania linków, to sposoby jakie możesz jeszcze zastosować to:

  • artykuły gościnne na blogach (dostarczasz innemu blogerowi unikalny content w zamian za link w stopce artykułu do Twojego bloga)
  • artykuły sponsorowane (opcja płatna jednak zyskujesz pewny link z wybranym anchorem)
  • informacje prasowe (istnieje możliwość, że linki do strony zostaną usunięte i będą nieaktywne)
  • katalogi blogów i firm (niektóre wymagają posiadania NIP i zarejestrowanej firmy)
  • backlinki z portali społecznościowych (warto linkować również ze swoich prywatnych kont np. z LinkedIn, GoldenLine czy Twittera)

 

To tylko niektóre z metod pozyskiwania linków przychodzących jakie możesz stosować. Pozycjonerzy stosują jeszcze bardzo wiele różnych forteli na zdobywanie linków. Wartościowe i mocne linki nie są łatwe do uzyskania, dlatego w procesie link buildingu trzeba wykazać się inwencją, kreatywnością i sprytem. Interesujące artykuły na temat pozyskiwania linków możesz znaleźć na blogu pozycjonerki Lexy w artykule 34 pomysły na zdobycie linków oraz na portalu SprawnyMarketing.pl w artykule 39 rzadko używanych technik SEO, które podwoją ruch na stronie (znajdziesz tam również dużo innych porad nie tylko z zakresu link buildingu).

 

Podsumowanie

Jak wspomniałem w części pierwszej tego artykułu – został on skierowany dla blogerów, którzy chcieliby zwiększyć widoczność swojej strony w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Najobszerniej poruszony został przeze mnie temat SEO Copywritingu, który nie wymaga posiadania technicznej wiedzy. Temat optymalizacji poszczególnego wpisu został potraktowany pobieżnie i skupia się na najprostszych czynnościach optymalizacyjnych. Jeśli chodzi o link building, to przedstawiłem pomysły na zdobywanie linków, które są dość szybkie i proste, ponieważ zbudowanie profilu linków to proces długotrwały, czasochłonny i wymagający wiedzy oraz doświadczenia. Możliwości pozyskiwania linków jest dużo więcej i można robić, to na wiele różnych i rozmaitych sposobów.

Pozytywna wiadomość jest jednak taka, że nawet nie posiadając technicznej wiedzy i stosując się do pomysłów i zaleceń z trzech części artykułu, Twój blog może osiągnąć zadowalające efekty w wyszukiwarce. Ruch organiczny stanowi bardzo wartościowe źródło ruchu i sprowadza zazwyczaj bardzo zaangażowanych użytkowników, a więc jest się o co starać.

Źródłem sukcesu w wyszukiwarce Google jest połączenie i synergia trzech aktywności, czyli optymalnej treści z zastosowaniem zasad SEO Copywritingu, optymalizacji strony oraz pozyskiwanie wartościowych i mocnych linków przychodzących.

seo blog

Autor: Piotr Wiernicki

Urodzony czwartego dnia, piątego miesiąca solarnego kalendarza zwrotnikowego, w roku w którym Joanna Szczepkowska ogłosiła koniec komunizmu, a Aneta Kręglicka została Miss Świata. Kocham Polskę, kawę z mlekiem i jednosylabowe słowa. Żyję ...