Penguin Update 2.0 - nadchodzące zmiany w algorytmie Google

Penguin Update 2.0 - nadchodzące zmiany w algorytmie Google

Penguin Update 2.0 – nadchodzące zmiany w algorytmie Google

Google Penguin Update pierwszy raz miał miejsce w kwietniu 2012, dotykając aż 5% polskich zapytań – jest to jednocześnie najwyższy odnotowany wynik (3,1% – dla angielskich zapytań, 3% – dla zapytań niemieckich, chińskich i arabskich). Główna różnica między algorytmem „Panda Update” a „Penguin Update” polega na tym, że ten pierwszy odpowiedzialny jest za walkę z witrynami niskiej jakości, natomiast Pingwin skierowany jest przeciw SPAMowi w sieci i dotyczy głównie pozycjonerów prowadzących agresywne działania z wykorzystaniem zapleczy niskiej jakości, piramid oraz linków pozyskiwanych w „nienaturalny” sposób (poprzez SWL’e, linki rotacyjne, etc).

Według komunikatu szefa Google odpowiedzialnego za walkę ze Spamem w sieci – Matta Cuttsa z 10 Maja 2013, w najbliższych tygodniach możemy spodziewać się nowej generacji Google Penguing Update 2.0:

Matt Cutts google twitt

Z wypowiedzi, jaką umieścił Matt Cutts na blogu odnośnie Penguin Update, można spodziewać się, że Pingwin będzie skupiał się głównie na:

  • głębszej i dokładniejszej weryfikacja linków (sposób linkowania, zróżnicowanie anchorów, piramidy linkowania),
  • nakładaniu kar za używanie systemów wymiany linków (agresywne SWL’e- linki rotacyjne, linki z programów partnerskich – jeśli nie będzie informacji, że to reklama bądź parametru nofollow),
  • wsparciu dla webmasterów w pozbyciu się działań hacked sites,
  • analizie stron, na których znajdują się pozyskiwane odnośniki,
  • zmniejszeniu wartości masowego spamowania,
  • weryfikacji wyświetlania wielokrotnie jednej strony w wynikach wyszukiwania na pojedyncze zapytanie.

Jest to już czwarta edycja Pingwina, jednak z uwagi na to, że nastąpiła całkowita aktualizacja algorytmu (a nie jedynie odświeżenie danych), Google postanowiło ogłosić aktualizację Google Penguin 2.0, który będzie znaczniej rozbudowany od wersji Penguin 1.0 i dotknie jeszcze większą liczbę zapytań. Eksperci cały czas czekają na pierwsze zmiany w SERPach, aby móc dokładnie ocenić co było powodem nałożenia kary oraz jakie strony zostały, albo zostaną dotknięte nowym Google Penguin Update 2.0.

22 Maja – Aktualizacja algorytmu Pingwin 2.o została wdrożona.

Jak informuje Matt Cutts na swoim blogu, nowa generacja „Penguin webspam algorithm” ujrzał światło dzienne popołudniu 22 maja czasu amerykańskiego. Jest to również jednoznaczne potwierdzenie ostatnich wahań pozycji w wyszukiwarkach.

Matt Cuuts Penguin Update 2.0

Nie ma jeszcze szczegółowych danych na temat tego, jak algorytm zamiesza wynikami w polskiej wyszukiwarce i w jakim stopniu na nie wpłynie. Z informacji Matta, aktualizacja dotknęła około 2,3% zapytań anglojęzycznych w wyszukiwarce z US. Wyniki są uzależnione od tego, ile bezwartościowego SPAMu odnajdzie algorytm Pingwina.

Głosy ekspertów w chwili obecnej są podzielone. Bardzo wielu specjalistów SEO i pozycjonerów za pośrednictwem Twittera oraz Google+ informuje, że odnotowują znaczne poprawy wyników,  szczególnie na frazy z dalszych pozycji – TOP 20-100. Czy jest to wynik aktualizacji, czy usunięcia duplikacji tych samych wyników z wyszukiwarki? Na odpowiedź będziemy musieli jeszcze trochę poczekać, aż do momentu, gdy uzyskamy szersze informacje na temat przebiegu aktualizacji.

Autor: Borys Bednarek

W Fine Performance zajmuję się kompleksowym prowadzeniem kampanii SEO. W branży od 2010 roku z kilkuletnim doświadczeniem w audytach i optymalizacji stron oraz sklepów internetowych pod kątem SEO. Na co dzień twardo stąpam po ziemi nie lubię ...