Rich snippets - znaczniki autorstwa (author, me)

Oznacz swoje treści ze znacznikami autorstwa (author, me)

Oznacz swoje treści ze znacznikami autorstwa (author, me)

7 lipca 2011 na blogu Google Webmaster Central pojawił się wpis z informacją o pełnym wsparciu wyszukiwarki Google dla znaczników autorstwa (authorship markup), czyli atrybutów rel dla linków – author oraz me. To dobra wiadomość dla osób i firm, które prowadzą własne blogi i/lub udzielają się gościnnie również w innych miejscach w sieci.

Wdrożenie wsparcia znaczników rel=”author” oraz rel=”me” ma na celu odpowiednie oznaczenie treści przez autorów, a także promocję ich publikacji poprzez wyświetlanie wzbogaconych opisów (rich snippets) w organicznych wynikach wyszukiwania. Pokazywanie miniatur z wizerunkiem autorów, póki co, uruchomiono w anglojęzycznej wersji wyszukiwarki, a sam wynik prezentuje się następująco:

rich snippet author me

Google założyło, że wartościowe treści, tworzone przez poczytnych i uznanych autorów, często są przedrukowywane lub wręcz zwyczajnie kopiowane. Wsparcie znaczników autorstwa to ukłon w ich stronę oraz swego rodzaju próba walki ze złodziejami treści.  Linki oznaczone atrybutami rel=”author” oraz rel=”me” ułatwią algorytmowi organizowanie treści poszczególnych twórców.

Inżynierowie z Mountain View postarali się o to, aby implementacja znaczników na stronach autorów była możliwie najłatwiejsza. Google już potwierdziło obsługę authorship markup dla takich witryn jak The New York Times, The Washington Post, CNET, Entertainment Weekly, The New Yorker. Pracuje również nad dodaniem znaczników w serwisach YouTube oraz Blogger.

Jak Ty możesz oznaczyć swoje treści?
Rel=”author”

Pierwszy z opisywanych znaczników przeznaczony jest do stosowania w obrębie jednej witryny i służy do wskazywania relacji między opublikowaną treścią, a stroną profilu autora znajdującą się na tej samej witrynie. Opublikowana treść może mieć dowolną postać, np. artykuł, wpis na blogu, przepis kulinarny, opinia, itd., natomiast strona profilu autora jest stroną z informacjami o konkretnej osobie, zawierającą przeważnie archiwum wszystkich publikacji, zdjęcie, czasami dane kontaktowe. Aby wskazać autora danej treści na stronie, należy dodać link do jego strony według poniższego schematu:

<a href=”[adres-URL-strony-autora]” rel=”author”>[autor]</a>

Np.

<a href=”http://www.old.fineperformance.pl/author/admin/” rel=”author”>Admin</a>

Warunkiem koniecznym jest, aby obie strony znajdowały się w obrębie tej samej domeny. Dziwi jednak fakt, że adresy URL takie jak: przyklad.pl/podstrona, www.przyklad.pl/podstrona i  http://subdomena.przyklad.pl będą uważane za część tej samej witryny, mimo, że nazwy hostów nie są identyczne.

Rel=”me”

Drugi znacznik przeznaczony jest do stosowania przez autorów, którzy publikują swoje treści w wielu miejscach w sieci. Znacznik rel=”me” pozwala powiązać i zorganizować content wokół profilu danego autora. Procedura dodania tego tagu jest równie prosta, co w przypadku rel=”author”, jednak z małą różnicą, bowiem jako miejsce docelowe podajemy nie podstronę tej samej witryny, ale stronę profilu autora w innej witrynie lub profil w serwisie społecznościowym. Działamy według schematu:

<a href=” http://strona-autora.pl” rel=”me”>Admin</a>

Warunkiem powiązania publikacji jest dodanie „informacji zwrotnej” na przypuszczalnej domenie strona-autora.pl w postaci:

<a href=”http://www.old.fineperformance.pl/blog/author/admin/” rel=”me”>Admin na blogu Fine Performance</a>

Wzajemne linki z atrybutem rel=”me” wskazują Google, że profile pod adresami http://www.old.fineperformance.pl/author/admin/ i http://strona-autora.pl reprezentują tę samą osobę.

Chcąc przetestować poprawność zastosowanych znaczników rel=”author” i rel=”me” można skorzystać z narzędzia do testowania fragmentów sformatowanych.

Jaką wartość ma zastosowanie tych znaczników dla SEO?

Korzystanie ze znaczników autorstwa może być sposobem na obronę przed złodziejami treści i automatami. Wystarczy, że pod każdą swoją publikacją dodasz link z informacją, że jesteś jego autorem. Ważne jednak abyś tą informację zawarł nie w szablonie strony, a właśnie jako tekst zaraz pod publikacją. Automaty kradnące treść pomijają linki z szablonu strony.

Optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek to nie tylko pozycje w rankingu, współczynnik bounce rate i CTR. To także wykorzystywanie w pełni możliwości wyszukiwarek, np. w postaci wyświetlania rich snippets (wzbogaconych opisów), które dodatkowo wyróżniają naszą stronę i zwiększają liczbę odwiedzin. Chyba każdy autor chce by jego publikacje były widoczne i często czytane. W końcu poczytność artykułów może zostać łatwo przełożona na efekt biznesowy.

Oznacz swoje treści ze znacznikami autorstwa (author, me)
Oceń wpis

Autor: Michał Góralczyk

Jestem pasjonatem technicznego SEO, bywam jednak ukontentowany marketingiem treści ;-) Odpowiadam za planowanie i realizację kampanii SEO, analizę ich efektywności oraz optymalizację prowadzonych działań.

Prywatnie nerwus i bałaganiarz, w dz...