Meta Title - jak ustawić w sposób optymalny?

Optymalny title tag

Optymalny title tag

Dzisiejszy wpis to początek nowego cyklu publikacji, który postanowiliśmy udostępniać naszym czytelnikom, klientom i wszystkim zainteresowanym działaniami z zakresu performance marketingu, SEO oraz SEM. Nowy cykl będzie miał charakter krótkich, merytorycznych porad związanych zarówno z SEO/SEM, social media, jak i usability.

Zacznijmy od fundamentalnych podstaw SEO, czyli optymalizacji tagu title. W sieci istnieje wiele poradników na ten temat, ale uznaliśmy, że wspomniany tag – jako jeden z elementów o największej wadze SEO – wart jest przypomnienia i dokładnego omówienia.

Przykładowy kod:

meta title jak ustawić

Tag title jest elementem strony, który podsumowuje i informuje użytkownika, co dokładnie znajduje się na danej stronie www. Dlatego też powinien zawierać wyłącznie słowa powiązane z faktyczną treścią dokumentu – najlepiej w mianowniku (rzeczowniki) lub bezokoliczniku (czasowniki). Aby uniknąć podejrzeń o spam odradzamy „upychanie” dużej ilości słów kluczowych lub ciągów słów w tytule (keyword stuffing title).

Tworząc tytuły optymalne pod kątem wyszukiwarek internetowych pamiętaj o:

  • Długości, która nie powinna przekraczać 70 znaków (włącznie ze spacjami);
  • Umiejscowieniu tagu title w kodzie strony – powinien on być pierwszym znacznikiem w nagłówku strony () – tak, aby robot indeksujący nie miał problemu z jego odnalezieniem;
  • Zasadzie Keyword Prominence, według której najbardziej istotne treści powinny zostać umieszczone jak najbliżej początku tagu. Z badań SEOmoz wynika, że rozpoczynanie tytułu od słów kluczowych ma wpływ na ranking, co związane jest ze wzrostem prawdopodobieństwa kliknięcia takiego tytułu przez użytkownika;

seomoz grafika
źródło: www.seomoz.org/article/search-ranking-factors

  • Analizie słów kluczowych (odrębnie dla każdego dokumentu) i późniejszym wykorzystaniu słów i sformułowań, które rzeczywiście są wyszukiwane. W tym celu warto posłużyć się narzędziem propozycji słów kluczowych lub statystykami wyszukiwarki Google: Insights oraz Trends;
  • Unikalności – każda strona w Twoim serwisie powinna zawierać niepowtarzalny tytuł;
  • Spójności z tagiem meta description – użytkownicy korzystający z wyszukiwarek oprócz czytania tytułów zerkają także na opis. Tytuł i opis powinny tworzyć spójne streszczenie treści dokumentu, zawierające możliwie jak najwięcej informacji, jednocześnie zachęcające użytkownika do kliknięcia;
  • Brandingu – rekomendowane jest używanie nazwy firmy lub domeny. Pozwala to budować wizerunek naszej witryny w świecie, a także zwiększać świadomość wśród użytkowników;
  • Rozwiązaniach niekonwencjonalnych – im bardziej tytuł będzie oryginalny, tym większa szansa, że użytkownik kliknie go, pomimo tego, że będzie on znajdował się niżej na stronie z wynikami wyszukiwania. Zachowaj jednak umiar – dbaj o to, aby tytuł wyglądał na merytoryczny, wiarygodny, formalny i profesjonalny. Elementami, które dodatkowo pozwolą wyróżnić Twój tytuł mogą być m.in. ceny produktów, nazwy kategorii, istotne cechy artykułu/usługi, sformułowania „call to action”, a także typograficzne encje html.;
  • Blokadzie zmiany tytułu na ten występujący w DMOZ.ORG – w tym celu dodaj w nagłówku strony poniższy metatag:

Tworząc tytuły warto wspomóc się narzędziem, które umożliwi podgląd w czasie rzeczywistym, bez konieczności wgrywania pliku na serwer. Ciekawym serwisem, który może w tym pomóc jest darmowy SERP Snipper Optimization Tool, którego zadaniem jest symulowanie wyglądu wyników wyszukiwania wraz z wpisanymi przez nas tytułem i opisem strony.

Przestrzeganie powyższych wskazówek nie zagwarantuje najwyższych pozycji w rankingu w organicznych wynikach wyszukiwania, ale wpłynie w sposób pozytywny na widoczność i poprawę oceny w oczach wyszukiwarek. W kolejnych wpisach zajmiemy się pozostałymi czynnikami on-page i off-page, które również mają istotny wpływ na budowanie rankingu.

Optymalny title tag
Oceń wpis

Autor: Michał Góralczyk

Jestem pasjonatem technicznego SEO, bywam jednak ukontentowany marketingiem treści ;-) Odpowiadam za planowanie i realizację kampanii SEO, analizę ich efektywności oraz optymalizację prowadzonych działań.

Prywatnie nerwus i bałaganiarz, w dz...