Nowe rodzaje powiadomień w Google Webmaster Tools
Pamiętacie, jak w grudniu 2010 Matt Cutts w jednym z odcinków swojego cyklu wideo, mówił o poprawie komunikacji na linii Google – webmasterzy? Powoli mamy potwierdzenie wcielenia tej polityki w życie, bowiem Google od pewnego czasu zaczął przesyłać nowe rodzaje powiadomień:
- podejrzenie o cloaking i sprzedawanie linków
- podejrzenie o kupowanie linków
Do tej pory webmaster mógł dowiedzieć się o fakcie nałożenia kary dzięki statystykom odwiedzin, kiedy odkrywał nagły spadek wejść z wyszukiwarki Google. Jeżeli miał coś na sumieniu (czytaj: naginał lub łamał wytyczne jakościowe dla webmasterów), mógł poprawić lub usunąć elementy które przyczyniły się do nałożenia sankcji, a następnie wysłać zgłoszenie o ponowne rozpatrzenie witryny i czekać na decyzję. Komunikacja była więc zazwyczaj jednostronna. Brak jakichkolwiek powiadomień o karze uniemożliwiał defensywę webmasterom grającym fair play, ale i znacznie utrudniał wyciąganie wniosków i próbę zmiany krytycznych elementów na zgodne z wytycznymi.
Teraz Google, kierując się chęcią poprawy komunikacji oraz zwiększeniem przejrzystości swoich działań, zaczyna ostrzegać i informować właścicieli podejrzanych witryn o rodzaju popełnionego przez nich wykroczenia.
Przykład powiadomienia o podejrzeniu kupowania linków (tłumaczenie redakcji Sprawnego Marketingu):
zauważyliśmy, że część podstron twojej witryny prawdopodobnie korzysta z technik, które łamią Wskazówki dla Webmasterów Google.W szczególności zwróć uwagę na sztuczne lub nienaturalne linki, które prawdopodobnie prowadzą do twojej witryny, a czego celem może być manipulowanie PageRankiem.Zachęcamy cię do dokonania zmian w twojej witrynie w kierunku zgodności z naszymi wytycznymi jakościowymi. Kiedy to zrobisz, daj znam znać poprzez formularz prośby o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny.
Jeśli wykryte przez nas nienaturalne linki pozostają poza twoją kontrolą i nie możesz ich usunąć, opis szczegółowo sytuację w formularzu.
Jeśli w związku z tą sprawą masz jakieś wątpliwości, zajrzyj na nasze Forum Webmaster Help.
Z poważaniem,
Zespół Jakości Wyników Wyszukiwania Google
Dotąd przedstawiciele najpopularniejszej wyszukiwarki utrzymywali, że złośliwa konkurencja nie jest w stanie zagrozić pozycji Twojej witryny w rankingu. Z powyższej wiadomości wynika jednak, że kupione linki oraz linki z tzw. złego sąsiedztwa (bad neighborhood) mogą zaszkodzić danej witrynie. Jeżeli nie chcesz otrzymywać powyższych powiadomień, powinieneś przestrzegać wskazówek jakościowych dla webmasterów. Podsumowując Google: „stosując się do podstawowych zasad, oferujesz użytkownikom lepszą witrynę. Dzięki temu uzyskuje ona wyższą pozycje w rankingu niż witryny oszustów, którzy tracą energię na stosowanie sztuczek.” Staraj się również budować swoją kampanię link building w sposób przemyślany, wyważony – pamiętaj: pozycjonowanie i SEO to długofalowy proces. Efekty przyjdą z czasem.
Kolejne dwa nowe powiadomienia nie mają charakteru ostrzeżeń, co więcej mogą być równie cenną informacją dla webmastera:
- informacja o podejrzeniu zhackowania witryny (w rażącej ilości spamu lub elementów niebezpiecznych w kodzie strony, czyli złośliwego oprogramowania)
- informacja o aktualizacji silnika WordPress.
Dbałość zarówno o własne, jak i o dane użytkowników stanowi obowiązek każdego administratora. Dlatego też otrzymywanie powyższych powiadomień nie powinno obejść bez odpowiedniej reakcji z ich strony. Ostatnim, nowym powiadomieniem, które przesyła Google jest informacja o znacznym wzroście liczby nieosiągalnych stron. Jak wiesz, niedostępność strony dla Googlebota może powodować problem z widocznością strony w wynikach wyszukiwania.
Chcąc mieć pewność, że wszystkie powiadomienia będą niezwłocznie docierać na Twoją skrzynkę mailową, pamiętaj o ustawieniu przesyłania wiadomości na używany adres email.
Aby to zrobić, zaloguj się do Google Webmaster Tools i listy rozwijalnej po prawej stronie wybierz „Prześlij dalej do…”:

Po wybraniu skrzynki docelowej, będzie mógł także wybrać język, w jakim przesyłane będą powiadomienia.
Jak widać, kalifornijski gigant, cały czas rozszerza paletę wysyłanych do webmasterów komunikatów. Otrzymując je, możesz zareagować odpowiednio szybko i uchronić się przed obniżeniem zaufania dla swojej witryny i spadkiem w rankingu wyników wyszukiwania.
Michał Góralczyk, SEO Specialist