Zakupy online - jak kupują Polacy?

Na zakupach... w sieci

Na zakupach… w sieci

Jak wynika to z raportu „E-commerce w Polsce w oczach internautów 2010” przeprowadzonego przez Gemius S.A., z roku na rok wzrostowi ulega udziału zakupów on-line w wydatkach Polaków. A czego – w praktyce – poszukują internauci? Jakich informacji oczekują od sprzedających?

Sklep, aukcja, zakupy grupowe?

Zgodnie z raportem Gemius S.A, odsetek osób kupujących za pośrednictwem Internetu wzrósł w roku 2010 do 74 proc. Użytkownicy coraz częściej wybierają formę zakupów online, ponieważ gwarantuje im ona wygodę, duży wybór produktów i ceny niższe, niż te oferowane przez sklepy stacjonarne. Zakupy dokonywane są zarówno w sklepach on-line (obecnie ich liczba kształtuje się w okolicach 10 tys.), jak i na aukcjach internetowych. Zakupów w sklepach internetowych dokonuje 68 proc. kupujących w sieci czyli 50,3 proc. internautów. Transakcje na aukcjach internetowych zawiera natomiast 80 proc. osób, a więc 59,2 proc. internautów. Wzrostowi ulega również świadomość zjawiska tzw. „group shopping’u” czyli zakupów grupowych. Z serwisów oferujących group shopping korzysta świadomie 33% użytkowników.

Czego potrzebujemy, jak wybieramy?

Jak pokazują wyniki badań, decyzje zakupowe wspierane są najczęściej przez porównywarki cen ofert sklepów on-line i serwisy konsumenckie. To właśnie za ich pośrednictwem internauci wyszukują informacje o interesującym produkcie. Obecnie z porównywarek cen korzysta około 60 proc. osób, a z serwisów gromadzących opinie innych użytkowników – 56 proc. Katalogi czy pasaże handlowe cieszą się zainteresowaniem 18 proc. kupujących. O tym, z jakiego z powyżej wymienionych narzędzi skorzystamy, decydują czynniki taki jak między innymi wiek, płeć czy status materialny. W przypadku kobiet decyzje podejmowane są z reguły w oparciu o opinie innych kupujących, natomiast panowie chętniej korzystają z porównywarek cen. Nie małą rolę odgrywa także zaangażowanie samych sprzedających. Sklepy online coraz częściej oferują klientom możliwość wystawienia rekomendacji zakupowych, a z takowych korzysta około ¼ wszystkich klientów. Poza tym 17 proc. użytkowników potwierdziło kontakt z tzw. zaawansowaną, spersonalizowaną rekomendacją zakupową, a więc podpowiedziami kierowanymi do konkretnej osoby, opracowanymi w oparciu o historię wcześniej dokonywanych zakupów.

Obecnie sytuacja e-commerce w Polsce jest stabilna. Prognozowany jest wzrost osób, które zdecydują się na korzystanie z tego rodzaju usług. Szacuje się również, że przyspieszenie procesu możliwe jest poprzez działania podejmowane przez samych sprzedających. Jak twierdzą użytkownicy biorący udział w badaniu, w przypadku sklepów wciąż brakuje wyczerpujących opisów dotyczących sprzedawanego produktu, informacji o całkowitych kosztach dostawy jak również dostępności przedmiotu. W wypadku aukcji, użytkownicy mają wątpliwości odnośnie wiarygodności sprzedającego, stanu nabywanego przedmiotu czy rzeczywistych kosztów transportu. Nierzadko miewają również trudności w kontakcie ze sprzedającym. Zważywszy na fakt, że wśród grupy osób nie korzystających z omawianej formy zakupów, jedynie 1/3 wyraziła chęć skorzystania z zakupów za pośrednictwem drogi internetowej, informacje te warto wziąć pod uwagę podczas planowania strategii sprzedaży.

Źródło: http://gemius.pl/pl/aktualnosci/2011-03-04/01

Na zakupach… w sieci
Oceń wpis

Autor: Fine Performance