Link Building wykorzystujący widgety

Link Building wykorzystujący widgety

Link Building wykorzystujący widgety

Widget (widżet) to mała aplikacja online, zwykle umieszczana na stronach prywatnych, blogach czy stronach startowych. Widget umożliwia użytkownikowi wykonywanie konkretnych działań lub obliczeń na podstawie danych własnych lub danych pochodzących z serwisów zewnętrznych.

Widgety często prezentują informacje takie jak aktualna pogoda, kursy walut, statusy z serwisów społecznościowych, najnowsze wiadomości, ale umożliwiają także rozmowę na czacie czy obliczenie raty kredytu. Oprócz widgetów dostarczanych przez popularne serwisy takie jak m.in. Groupon, Puls Biznesu, czy Gadu Gadu, w Internecie istnieje spora ilość portali specjalizujących się tylko i wyłącznie w oferowaniu tego rodzaju dodatków o różnorakim zastosowaniu, np. widgetbox, czy Widgetpot. Dla serwisów oferujących ten rodzaj mini-aplikacji są one dobrym źródłem promocji oraz ruchu. Dlaczego więc nie wykorzystać ich do celów własnych tworząc link building?

Erez Barak, współzałożyciel firmy Optify, pisząc post dla serwisu Search Engine Watch, zauważył, że „widget może być elastycznym i zarazem skutecznym sposobem na budowanie linków do witryny, oferując jednocześnie łatwe do wdrożenia aplikacje użyteczne dla użytkowników.”

Dalej Barak pisze, że chcąc zwiększyć efektywność widgetu nie tylko dla kreacji wizerunku, ruchu i popularności ale także dla celów SEO, same aplikacje muszą być opracowywane starannie.

widgets

Oto niektóre z wytycznych dla tworzenia lekkich widgetów optymalnych pod kątem wyszukiwarek:

  • Stwórz aplikację widoczną przez roboty wyszukiwarek, która będzie dla nich „czytelna”. Zalecane formaty to kod HTML i JQuery, czyli lekka biblioteka programistyczna dla języka JavaScript;
  • Mając na uwadze zalecenia inżynierów popularnych wyszukiwarek, zadbaj także o optymalizację kodu, aby był on jak najkrótszy. Zagwarantuje to brak opóźnień w ładowaniu się strony, która umieści Twoją aplikację. Fakt, że dbasz o szybkość ładowania stron potencjalnych użytkowników Twojego widgetu na pewno przysporzy Ci większej ilości instalacji, niż w przypadku topornych aplikacji blokujących załadowanie się serwisów;
  • Stwórz aplikację z możliwością dostosowywania. Przyszli użytkownicy prawdopodobnie docenią możliwość zmiany wyświetlanych treści czy zmiany koloru;
  • Jeżeli już wstawiasz linki – nie ukrywaj ich za pomocą CSS lub innych sztuczek. Informuj o tym, że widget zawiera odnośniki do stron zewnętrznych. Unikaj stosowania tagów nofollow oraz metatagów noindex – nie są one efektywne dla celów SEO;
  • Musisz mieć świadomość, że Twoja aplikacja może zostać zainstalowana na witrynach, których tematyka nie spełnia Twoich oczekiwań. Wbudowując link w aplikację powinieneś myśleć nie tylko o anchor text, ale także o optymalizacji poprzez otoczenie go tematycznymi słowami kluczowymi. Przykład: Widgetpot – twórz widgety;
  • Unikaj także stosowania iframes – na chwilę obecną wyszukiwarki omijają treści prezentowane w ramkach.

Kiedy już zaprojektujesz i zbudujesz swój widget przyjazny wyszukiwarkom, pamiętaj o jego promocji:

  • Stwórz oddzielną podstronę, która będzie stroną główną aplikacji. Zadbaj także o to, aby była ona dostępna nie tylko poprzez linki w nawigacji, ale także przez mapę witryny;
  • Zainstaluj widget na swojej stronie lub stronach powiązanych tematycznie, jednocześnie zachęcając innych do jego instalacji;
  • Napisz post na blogu, pochwal się na swoim profilu w serwisie społecznościowym lub w newsletterze.

Podobnie jak w przypadku większości działań marketingowych i kampanii, upewnij się, że monitorujesz wejścia i interakcje pochodzące z aplikacji – śledź klikalność, wizyty lub konwersje. Trzymaj się także odwiecznych zasad branży internetowej, czyli testuj, testuj, testuj, następnie wyciągaj wnioski, zmieniaj i optymalizuj.

Link Building wykorzystujący widgety
Oceń wpis

Autor: Michał Góralczyk

Jestem pasjonatem technicznego SEO, bywam jednak ukontentowany marketingiem treści ;-) Odpowiadam za planowanie i realizację kampanii SEO, analizę ich efektywności oraz optymalizację prowadzonych działań.

Prywatnie nerwus i bałaganiarz, w dz...