Anonimowe komentarze w Internecie - czy to już koniec?

Koniec z anonimowymi komentarzami w Internecie?

Koniec z anonimowymi komentarzami w Internecie?

O tym jak istotny jest wizerunek w Internecie wie każdy, a zwłaszcza właściciele firm, które zdobywają klientów ze szczególnym wykorzystaniem sieci. Coraz częściej korzystamy z Internetu poszukując informacji o produktach, firmach czy też w celu zrobienia zakupów. Przedsiębiorstwa, a nawet mniejsze firmy przyjmują długofalową strategię, której priorytetem jest dbałość o wizerunek. Jedną z grup odbiorców takiej strategii jest rosnąca z dnia na dzień, społeczność internautów.

Wśród przyszłych, potencjalnych klientów znajdą się też osoby, które będąc w sieci mają zupełnie inny cel. Do tej pory, w sytuacjach, gdy nasza osoba lub firma padały ofiarą nieuzasadnionej obraźliwej krytyki i szkalowania, byliśmy niemalże bezradni. Administrator portalu, na którym znieważający wpis został umieszczony, nie ponosił za taką treść żadnej odpowiedzialności. Musiał jednak sam ocenić, czy kontrowersyjne treści są bezprawne i zadecydować o ewentualnym usunięciu ich ze strony www.

Automatyczne usuwanie anonimowych wpisów

Rząd przyjął założenia projektu nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który ma zezwalać na automatyczne usuwanie anonimowych wpisów w razie powiadomienia, że łamią one prawo. Tego typu rozwiązania – dość rewolucyjne – mogą zmienić wiele w wizerunkowych kampaniach firm. Wynika z tego, że jeśli przeczytamy w Internecie niepochlebny komentarz na swój temat będziemy mogli zgłosić to administratorowi serwisu, a ten automatycznie usunie go ze strony jeśli autor wpisu zachowa anonimowość. Anonimowy autor musi więc liczyć się z blokadą swoich treści. Czy nie oznacza to jednak zbytniej inwigilacji w publikacje zawarte w Internecie? Pomysłodawcy projektu pomyśleli również o tym.

Proponowana zmiana nie zakłada usuwania każdego wpisu nieopatrzonego danymi osobowymi, bez próby skontaktowania się z jego autorem. Istotne jest również to, czy administrator ma możliwość nawiązania kontaktu z użytkownikiem i poinformowania go o bezprawności wpisu. Po takiej konfrontacji, umożliwiającej obronę i usprawiedliwienie napisanych sądów, administrator w ciągu trzech dni ma podjąć decyzję o pozostawieniu lub usunięciu kontrowersyjnego wpisu.

Obrona wizerunku w sieci

Poszkodowany ma więc prawo do obrony swojego wizerunku w sieci, zaś autor wypowiedzi łamiącej prawo nie pozostanie bezkarny. Internet to medium posiadające spory potencjał. Z tego względu warto zatroszczyć się o to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani poprzez pryzmat globalnej sieci. Być może proponowana zmiana ułatwi obronę przed niesprawiedliwymi ocenami, natomiast liczba osób niebiorących odpowiedzialności za swoje słowa ulegnie zmniejszeniu.

Marlena Kaczmarek
Junior Link Building Specialist

Źródło: http://www.rp.pl/artykul/86357,678885-Zniewaza_internauta__odpowie_administrator.html

Wzbierający nurt

Wiele firm prowadzących działania online, czy to w formie sprzedaży, czy to w formie dostarczania suchych informacji o swojej ofercie zapomina o tym, że Internet służy ludziom nie tylko do poszukiwania, ale także do wyrażania własnych opinii. Dlatego też, do grafiku codziennych zajęć firma powinna dodać śledzenie informacji na swój temat i – po znalezieniu wspomnianej – zawsze reagować. Pozostawienie pojawiających się w sieci opinii bez odpowiedzi może spowodować efekt tzw. „wzbierającego nurtu”, opisanego w książce Charlene Li i Josha Bernoffa. Czy tego chcesz czy nie, opinie o Twojej firmie, marce i produktach w sieci i tak będą się pojawiać tworząc swego rodzaju potok, skąd zresztą jego nazwa – „wzbierający nurt”. Nie da się go zatrzymać, ponieważ czerpie on swoją siłę z wielu różnych źródeł: forów internetowych, blogów, serwisów Q&A, czy nawet treści wideo. Nurt ten możesz biernie obserwować i patrzeć jak „zatapia” Twój biznes lub zacząć nim sterować reagując na publikacje pojawiające się w Internecie. Reagując zarówno na pozytywne, jak i negatywne opinie dotyczące Twojej firmy, pokazujesz swoje zaangażowanie. Jeśli fora internetowe lub serwisy social media (Facebook, Twitter) użyte zostaną jako kanały komunikacji z klientami, to masz szansę zbudować społeczność użytkowników, którzy sami będą bronić Twojego wizerunku i pomagać innym ludziom wątpliwości i uwagi odnośnie Twoich usług.

groundswell

Pomoc administratora

A co w przypadku, kiedy nie chcesz angażować się w tworzenie społeczności lub zwyczajnie nie masz na to środków finansowych? Absolutnym minimum jest śledzenie informacji pojawiających się na temat Twojej firmy. Jak to robić? Skorzystaj z darmowego narzędzia Google Alerts – ustaw interesujące Cię słowa kluczowe, a będziesz otrzymywał na swoją skrzynkę e-mailową powiadomienia o najświeższych treściach znalezionych przez Google. Każda wiadomość zawiera listę adresów URL, gdzie znajduje się wypowiedź na temat wybranego zagadnienia. Masz już źródło, możesz więc wziąć udział w dyskusji lub skomentować wpis. Uważasz, że wypowiedź jest niezgodna z prawdą? Napisz do administratora serwisu z wyjaśnieniem sytuacji. Kompetentni administratorzy, którzy rzetelnie prowadzą swoje serwisy, zazwyczaj są chętni do współpracy i mogą edytować fałszywą informację lub ją zwyczajnie usunąć. Ale jak należy postępować w przypadku, kiedy administrator jest obojętny? W takiej sytuacji pomocy możemy szukać także u moderatorów wyszukiwarki Google. Możesz zgłosić prośbę o usunięcie treści pojawiającej się w kopii strony w pamięci podręcznej lub we fragmencie opisu widocznego w wynikach wyszukiwania Google, używając narzędzia do usuwania adresów URL. Możesz także posunąć się dalej i zgłosić prośbę całkowitego usunięcia materiałów, które Twoim zdaniem w świetle obowiązującego prawa powinny zostać usunięte z usług Google. Więcej informacji znajdziesz na podanej powyżej stronie.

Przy odrobinie własnego zaangażowania masz więc wpływ na tworzenie wizerunku Twojej firmy i to bez pomocy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która jak wiele innych regulujących Internet może stać się „martwym przepisem”. Pamiętaj o tym, że prowadzenie biznesu w sieci to nie tylko sprawnie działająca strona internetowa z wyczerpującymi informacjami. Internet to przede wszystkim globalna sieć ludzi nawiązujących kontakty i wyrażających swoje poglądy i opinie.


Michał Góralczyk
SEO Specialist

Koniec z anonimowymi komentarzami w Internecie?
Oceń wpis

Autor: Fine Performance