Optymalizacja strony www w 4 krokach

Kilka niezbędnych przystanków na drodze do optymalizacji własnej strony www

Kilka niezbędnych przystanków na drodze do optymalizacji własnej strony www

Przeprowadzenie efektywnej kampanii SEO w rzeczywistości wymaga nie tylko doskonałej znajomości zagadnień branżowych, ale także niezbędnego doświadczenia. Niemniej jednak w praktyce niejednokrotnie spotykamy się z elementami optymalizacji, jakich przeprowadzenia dokonać może niemal każdy posiadacz strony www. Poniższe punkty stanowią więc zbiór kilku pomocnych zasad, umożliwiających podjęcie pierwszych  kroków na drodze do optymalizacji własnej strony www.

1. Wybór słów kluczowych

Słowa kluczowe (keywords) to frazy określające zawartość strony www, niemniej jednak mianem keywords’ów określać będziemy także słowa wpisywane przez użytkowników wyszukiwarek, w celu odnalezienia poszukiwanej informacji.  Pierwszym krokiem podejmowanym na drodze do  skutecznej optymalizacji strony internetowej jest wybór właściwych fraz. Wybierając „swoje” słowa kluczowe decydujesz więc na jakie, wpisane przez potencjalnych klientów hasła, pojawiać będzie się strona Twojego przedsiębiorstwa. Warto zauważyć, iż obecnie użytkownicy zwykli wpisywać w okno wyszukiwarki nie jedno, ale nawet do siedmiu keywords’ów (zasada „długiego ogona” – „long tail”).

długość słów kluczowych

Źródło: Raport IAB 2008

I choć z całą pewnością posiadasz doskonałą znajomość sektora w którym działa Twoja firma, to jednak samo określenie co najmniej 10 fraz może nastręczyć nie lada trudności. Dlaczego? Otóż jako specjalista zapewne posługujesz się językiem branżowym, który z kolei bywa… niezrozumiały dla użytkownika wyszukiwarki. W efekcie takiego działania nie rzadko dochodzi do sytuacji, w której Twój potencjalny klient wpisuje w okno Google zupełnie inne słowo kluczowe, niż z początku zakładałeś. Ważne jest więc dokładne określenie targetu.

Przykład:

google statystyki wyszukiwania

Wykres obrazuje popularność dwóch, tematycznie zbliżonych do siebie fraz: „prezenty dla dzieci” oraz „prezenty dziecięce”. Jak widać keywords „prezenty dla dzieci” wykazuje zdecydowanie większą popularność niż „prezenty dziecięce”.

Osoby działające na co dzień w branży SEO/SEM wiedzą, że właściwy dobór słów kluczowych staje się czynnością o wiele łatwiejszą, jeśli w trakcie jej wykonywania trzymać będziemy się konkretnych zasad. Do takowych zaliczamy np.:

Określenie wspomnianego targetu (docelowej grupy Twoich klientów),

Użycie narzędzi Google:

(Umożliwia m.in. porównanie liczby wyszukań w określonym przedziale czasowym, określonych regionach, kategoriach. Ponadto wskazuje najpopularniejsze wyszukiwania oraz frazy które odnotowały wzrost wyszukiwań w określonym czasie.)

(Narzędzie obrazuje liczbę wyszukiwań na dane hasła uwzględniając przy tym konkretny przedział czasowy. Umożliwia także m.in. zestawienie klasyfikacji kategorii oraz wyświetla listę najpopularniejszych, rosnących wyszukiwań.)

„Podpowiedzi” udzielane przez samą wyszukiwarkę po wpisaniu w jej okno konkretnego słowa

(np. po wpisaniu frazy „wózki dziecięce” pojawiające się podpowiedzi to „wózki dziecięce wielofunkcyjne”, „wózki dziecięce używane”, „wózki dziecięce forum” itp.) :

autosugestie google

Kierując się podanymi powyżej wskazówkami, z całą pewnością uda Ci się określić frazy najtrafniej opisujące prowadzoną przez Ciebie działalność. Podpowiedź? Podczas wyboru słów kluczowych warto zadać sobie dodatkowe pytanie, a mianowicie „jakie słowa wpisałbym poszukując produktów/usług  jako klient?”.

2. Tytuł strony

Kolejnym krokiem podejmowanym na drodze działań SEO jest ustawienie uprzednio wybranych słów kluczowych w należytym porządku. Ich właściwa kolejność stanowiąca tytuł Twojej strony internetowej, będzie jednocześnie podsumowaniem jej zawartości. Frazy ułożone powinny być w porządku od najważniejszego do najmniej istotnego. Warto zauważyć, że wybrane keywords’y stanowić powinny wyłącznie tytuł strony głównej, zaś tytuły danych podstron powinny odnosić się do zamieszczonych tam treści.

Przykład:

meta title seo

3. Konfiguracja meta keywords oraz meta description

Choć robot Google ignoruje zawartość meta tagów, to jednak  warto aby wybrane słowa kluczowe zostały umieszczone w strukturze strony pod postacią <metakeywords”/”> zaś opis jakow polu nagłówka. Działanie to przeprowadzane jest zasadniczo na potrzeby innych wyszukiwarek niż Google (Yahoo, Bing), zaś samo Google nie wykazuje na tym polu aktywności pod żadną postacią. Warto jednak zauważyć, że treść metatagu „description” powinna zawierać słowa kluczowe oraz nawiązywać do zasady„call to action”, a więc stanowić zachętę do kliknięcia w podany link.

– Przykład błędnie dodanego opisu:

nieoptymalny meta title

– Przykłady poprawnie dodanego opisu:

optymalny meta title

4.  Treści unikalne

Treść umieszczona na stronie głównej Twojej witryny powinna być przede wszystkim unikalna. Ponadto ważne jest, by zawierała ona słowa kluczowe stanowiące tytuł strony głównej jak również – w miarę możliwości – adres Twojego przedsiębiorstwa wraz z danymi kontaktowymi. Powyżej opisane działanie umożliwi bowiem robotowi Google umieszczenie witryny w wynikach wyszukiwania, odnoszących się do firm lokalnych. Unikalność treści ważna jest również z punktu widzenia SEO, gdyż dla wyszukiwarki o wiele większą wartość ma strona wyposażona w treści niepowtarzalne, tworzone na wyłączność.

Powyższe punkty stanowią zbiór kilku cennych porad  które umożliwią Ci początkową, samodzielną optymalizację strony www. Rozpoczynając od wyboru słów kluczowych, poprzez określenie tytułu strony, konfigurację meta keywords oraz meta description, a skończywszy na treściach unikalnych sprawisz, że Twoja strona stanie się zdecydowanie bardziej czytelna zarówno dla robota Google, jak i dla jej użytkowników. Niemniej jednak powinieneś liczyć się z faktem, iż nie wszystkie zrealizowane przez Ciebie działania wykonane zostaną w sposób w 100% poprawny. Właściwa optymalizacja strony www wymaga również wprawnego oka eksperta który będzie w stanie „wyłapać” z pozoru tylko nieistotne błędy, mogące mieć kluczowe znaczenie w procesie optymalizacji Twojej witryny.

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki staną się dla Ciebie użyteczne. Już wkrótce na naszej stronie ukażą się inne, ciekawe artykuły dotyczące branży SEO/SEM.

Autor: Fine Performance