Infografika - dobry sposób na linkbaiting

Infografiki sposobem na linkbaiting

Infografiki sposobem na linkbaiting

Moda na infografiki panuje od kilku lat, niektórzy twierdzą nawet, że przestały być one nowoczesnym środkiem przekazu informacji i z powrotem wypiera je tradycyjny tekst. Nic bardziej mylnego.

Wszyscy jesteśmy wzrokowcami

Infografika przedstawia dane graficznie, ułatwiając nam zrozumienie i odbiór jakiegoś tematu. Pokazuje informacje w sposób skondensowany i uporządkowany urozmaicając je za pomocą ilustracji, symboli, kolorów, diagramów, wykresów itp. Obecnie jest coraz popularniejsza i służy do przekazywania najprzeróżniejszych treści, takich jak dane statystyczne czy struktura jakiegoś zjawiska.

Mózg człowieka o wiele łatwiej przyswaja obraz niż tradycyjny tekst i często chętniej sięgamy po właśnie taką formę pozyskiwania informacji.  Wynika to zazwyczaj z chęci zaoszczędzenia czasu, gdyż wizualne przetwarzanie danych jest dla nas szybsze i prostsze, a poza tym przez swoją estetykę przyciąga uwagę i ułatwia zapamiętanie ważnych informacji.

Graficzna metoda komunikowania przemawia do naszej wyobraźni, a jeśli jest odpowiednio przemyślana może stanowić potężne narzędzie komunikacji biznesowej. Połączenie tekstowego i obrazowego przekazu ma znaczący wpływ na naszą percepcję. Nic więc dziwnego, że infografiki często wykorzystywane są do tego typu komunikacji i stanowią obecnie istotny element marketingu wirusowego. Internauci chętnie publikują je na swoich blogach, czy profilach na portalach społecznościowych.

Infografiki, stanowiąc esencję przekazu, stają się środkiem wyrażenia komunikatu, który jest estetyczny, zrozumiały i przystępny.

Co może komunikować infografika?

Istnieje wiele sposobów przedstawiania infografik, tak jak wiele jest treści, które mogą komunikować:

  • aktualne wydarzenia
  • dane statystyczne w przyjaznej formie
  • historię (nawet swoją własną pod postacią nowoczesnego CV)
  • porównanie bądź zestawienie danych
  • analiza danych
  • ciekawostki branżowe
  • humorystyczne informacje
  • opis konkursu lub konkretnej akcji marketingowej
  • informacje, które mogą zachęcić zakupu produktu konkretnej marki.

Internet, główny twórca tego trendu, oferuje nam gotowe szablony (Vizualize.me, Easel.ly, Statsilk.com, GetAbout.Me) do stworzenia własnej infografiki. Każdy z nas może więc zwizualizować dowolne informacje i dane. Sposób i forma zależą już od naszej pomysłowości. Im bardziej inspirujący sposób, tym lepszy komunikat. Istotne jest, aby taki środek komunikacji spełniał swoją podstawową rolę – powinien być przyjazny dla odbiorcy, bo przecież właśnie z myślą o nim jest skonstruowany.

infografika link building

Infografika w marketingu

Marketingowe wykorzystanie infografiki musi nieść ze sobą ciekawą lub potrzebną informację oraz ładną i przejrzystą szatę graficzną. Celem przekazu jest zwiększenie odwiedzin w serwisie, pozyskanie odnośników, promocja jakiejś usługi lub zachęcenie do skorzystania z oferty. Odbiorca może uświadomić sobie również korzyści, jakie odniesie z posiadania konkretnego produktu – przekonać mogą go statystyki, sugestywne dane na wykresach czy grafikach.

Niektóre wydarzenia z natury potrzebują graficznego przekazu, tak samo jak niektóre fakty. Odbiorcę łatwiej przekonać za pomocą konkretnych liczb i danych przedstawionych w przyjaznej, przystępnej formie. Mimo, że infografiki nie są już nowością to czasem nadal warto ubrać nasz komunikat w obraz i stworzyć przekaz miły dla oka i absorbujący czytelników. Przedstawiając informację w tak skondensowany sposób możemy mieć większą pewność, że, zabiegany z reguły internauta, zapozna się z nią i będzie chciał poczynić dalsze, oczekiwane przez nas kroki.

Jednym z takich możliwych kroków jest przesłanie linka do naszej grafiki, bądź samej grafiki. O ile pierwsza opcja wydaje się być korzystniejsza z punktu widzenia SEO, to nie należy lekceważyć mocy, jaką daje druga. Dobrze przemyślany komunikat kieruje odbiorcę do źródła, poprzez zamieszczenie z boku infografiki adresu www (czasem zaraz obok logo firmy, która jest jej autorem). Jeśli obraz przekona odbiorcę, z chęcią zajrzy on na stronę internetową, gdzie będzie szukać jeszcze więcej ciekawych informacji. Dobry pomysł w połączeniu z odpowiednią treścią witryny może sprowadzić całkiem sporo użytkowników.

jak zrobić infografikę

Wykorzystanie infografik w SEO

Powszechnie wiadomo, że linki graficzne mają mniejszy wpływ na SEO, niż tradycyjne linki tekstowe opatrzone anchor textem. Atrakcyjna infografika może pozyskać spore ilości linków z różnych źródeł, dlatego warto poświęcić trochę czasu, aby zmaksymalizować korzyści z nich płynące.

Publikując infografikę na stronie pamiętajmy o odpowiednim zagnieżdżeniu jej w kodzie HTML – opiszmy ją atrybutem alt z uwzględnieniem istotnych słów kluczowych. Jeśli chcemy, aby grafika była częściej pobierana bezpośrednio z naszej strony, możemy ułatwić Internautom zadanie i pod obrazkiem zamieścić łatwy do skopiowania kod.

Przykład optymalnego kodu HTML do promowania infografiki:

Umieść ten kod na swojej stronie

Zauważmy, że w powyższym przykładzie kod zawiera dwa odnośniki. Pierwszy to link graficzny związany z infografiką, opatrzony tekstem alternatywnym ze słowami kluczowymi i odsyłający na podstronę, gdzie infografika została opublikowana. Drugi to link tekstowy, który odsyła do naszej strony głównej – w ten sposób omijamy zasadę First Link Count. Dzięki temu rozwiązaniu zyskujemy dwa linki przychodzące, które pozycjonują nam zarówno stronę główną, jak i wybraną podstronę.

Inne wskazówki , które wydają się oczywiste, jednak nie zawsze są wykorzystywane:

  • Hostuj infografikę na własnym serwerze (sic!);
  • Jeżeli jednak hostujesz infografikę w serwisach zewnętrznych (np. Flickr) pamiętaj, aby użyć odpowiedniej licencji creative commons , która wymusza publikację linku do strony autora;
  • Promuj  infografikę przy użyciu popularnych serwisów społecznościowych;
  • Dodaj infografikę do katalogów infografik (np. infographixdirectory.com) lub katalogów z wizualizacją danych;
  • W nazwie infografiki użyj istotnych słów kluczowych – dzięki temu zwiększysz korzyści płynące z linków naturalnych;

Uwzględniając powyższe porady oraz tworząc oprawę graficzną interesującą dla oczu, mamy szansę stworzyć dobry środek marketingu wirusowego, przydatny sposób na zdobycie linków, zwiększenie ruchu na stronie i wzrost świadomości marki.  Warto jednak postawić się po stronie odbiorcy i sprawdzić, czy nasz komunikat oby na pewno jest tak interesujący jak nam się wydaje.

Infografiki sposobem na linkbaiting
Oceń wpis

Autor: Fine Performance