Google Places: daj się znaleźć!

Google Places: daj się znaleźć!

Google Places: daj się znaleźć!

W Polsce według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) liczba aktywnych firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw wynosi 1.7 miliona. Co więcej, firm z sektora MSP przybywa, więc i konkurencja robi się większa. Mimo tego wspomniane firmy nie wykorzystują możliwości jakie niesie ze sobą ówczesna technologia, a zwłaszcza Internet. Polskie przedsiębiorstwa nie mają powodu do dumy, bowiem według raportu HBI Polska ponad 40% firm jednoosobowych nie posiada stron internetowej, czy nawet prostej wizytówki w Sieci. Możliwe, że w wynika to z faktu, iż sektor MSP jest jeszcze we wczesnym stadium rozwoju, słaby kapitałowo, a głównymi barierami wzrostu okazuje się właśnie niechęć do działań innowacyjnych.

Jak zacząć reklamować się i promować własny biznes, nie uruchamiając strony internetowej?
Jak być bardziej widocznym w Internecie bez własnej strony www?

Twoja firma w Google Places

Z pomocą przychodzi nam Google. Koncern z Mountain View oferuje bowiem usługę Google Places, która jest swoistym katalogiem firm. Przewaga tego produktu nad innymi popularnymi serwisami (Zumi.pl, Panorama Firm, czy Yellow Pages) polega na tym, że wpis z Google Places pokazuje się użytkownikom wyszukiwarki Google dla zapytań lokalnych. Ktoś, kto szuka np. kwiaciarni niedaleko swojego miejsca zamieszkania w odpowiedzi na swoje zapytanie oprócz linków sponsorowanych i wyników organicznych, otrzyma także spis interesujących pobliskich miejsc wraz z mapą i podstawowymi informacjami: dokładnym adresem i numerem telefonu:

google miejsca

Nie posiadając nawet prostej wizytówki www, napotykamy na możliwość darmowej reklamy swojego biznesu w miejscu, z którego korzysta na co dzień ponad 97,4 % Polaków. Jak być widocznym w Google bez strony internetowej?

Aby nasz wpis w Google Places (Miejsca Google) pokazywał się wśród innych wyników wyszukiwania, musimy go oczywiście dodać. W tym celu konieczne jest założenie konta Google i podanie podstawowych informacji o biznesie. Z uwagi na fakt, że Google przywiązuje dużą wagę do przedstawiania wyników najbardziej relewantnych i dopasowanych do zapytań użytkowników, jednocześnie stawiając na jakość, musisz swój wpis odpowiednio zoptymalizować:

  • Analiza konkurencji: Sprawdź, czy Twoja konkurencja ma już swój wpis w Miejscach Google. Odwiedź go i zobacz w jaki sposób go używa, jak się reklamuje, jakich słów kluczowych używa. Pomyśl, co mógłbyś zrobić lepiej.
  • Uzupełnij wszystkie pola: Podstawą jest dokładne uzupełnienie wszystkich pól, także z godzinami otwarcia i metodami płatności. Pamiętajmy, że wpis ma być źródłem wyczerpujących informacji na temat naszej firmy. Dla ułatwienia, w pasku bocznym pokazuje się informacja (w procentach) w jakim stopniu uzupełniliśmy dane. Nie zapomnij o używaniu istotnych dla Twojej działalności słów kluczowych, które są często poszukiwane przez internautów – możesz wykorzystać Narzędzie propozycji słów kluczowych;
  • Lokalizacja firmy: przedstaw lokalizację firmy, używając dokładnego adresu, a nie adresu skrzynki pocztowej;
  • Kategorie: Starannie dobierz kategorię działalności (możesz wybrać ich aż 5);
  • Oferty: Dodaj specjalne oferty dla użytkowników poszukujących Twojej usługi lub produktu. Zaoferuj zniżkę lub inną promocję! To nic nie kosztuje i zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy wpisać kilka wierszy tekstu oferty, ustawić datę ważności i wskazać, w których lokalizacjach oferta jest akceptowana. Pamiętaj, aby oferta była widoczna także dla użytkowników urządzeń przenośnych (mobile).
  • Zdjęcia i materiały wideo: Skorzystaj z możliwości dodania dodatkowych materiałów – udostępnij zdjęcia wnętrza lub produktów. Przed wgraniem warto jest odpowiednio nazwać wszystkiej pliki, np. kwiaciarnia-lodz-wejscie.jpg, kwiaciarnia-lodz-wnetrze.flv
  • Opinie: Wpisy w Miejscach Google umożliwiają dodawanie opinii na temat Twojej firmy. Zaapeluj do swoich dotychczasowych klientów, aby odwiedzili Twój wpis i dodali krótką notkę. W przypadku niektórych branż (np. gastronomicznej) Google automatycznie pobiera opinie z serwisów zewnętrznych. Jeżeli chcesz usunąć opinie pochodzące ze źródeł zewnętrznych, musisz skontaktować się z webmasterem danej strony. Gdy opinia zostanie zmieniona lub usunięta, zaktualizujemy ją na Mapach Google.
  • Komunikaty: Udostępniaj aktualizacje w swojej wizytówce – masz możliwość publikowania krótkich komunikatów (do 160 znaków) z aktualnościami, czy nowymi promocjami. Zadbaj o to, aby zawierały one istotne słowa kluczowe – jednak bez przesady – pamiętaj o tym, aby być naturalnym i nienachalnym. Komunikaty mają ważność 30 dni.
  • Social media: Jeżeli nie posiadasz własnej strony www, a masz konto swojej firmy na jednym z popularnych serwisów społecznościowych, użyj go jako adresu URL swojego biznesu. Integracja z serwisami social media jest faktem, wykorzystaj więc swój profil w charakterze kolejnego źródła informacji o swoim biznesie.
  • Sprawdzaj statystyki: nie ma gotowej recepty na idealny wpis, dlatego warto sprawdzać statystyki i wyciągać wnioski. Miejsca Google oferują prosty system statystyk pokazujący ilość wyświetleń oraz ilość kliknięć do strony danego wpisu. Duża ilość wyświetleń, a mała ilość kliknięć oznacza, że pomimo tego, że Twój wpis został wyświetlony to nie zainteresował szukającego. Może warto zmienić zdjęcie, wideo, czy komunikat?

Statystyki w Miejscach Google

Jak widzisz możesz być widoczny w sieci bez strony www! Warto dołożyć starań do tego, aby Twoja jedyna wizytówka była stworzona w sposób dbały i dostarczała wszelkich informacji. Może zdarzyć się, że Twój wpis pojawi się na 1. stronie wyników w Google! Jednak, pomimo najlepszej optymalizacji, nie masz takiej pewności – również Google, przy przestrzeganiu wytycznych jakościowych dla wpisów tego Ci nie zagwarantuje. Dlatego chcąc dalej rozwijać swój biznes, zaplanuj kolejny etap, którym jest  własny serwis internetowy umożliwiający zbudowanie profesjonalnego wizerunku oraz sprzedaż usług lub produktów klientom z innych lokalizacji. Ponadto adres swojego serwisu internetowego będziesz mógł z dumą podawać na… tradycyjnej, drukowanej wizytówce.

Autor: Michał Góralczyk

Jestem pasjonatem technicznego SEO, bywam jednak ukontentowany marketingiem treści ;-) Odpowiadam za planowanie i realizację kampanii SEO, analizę ich efektywności oraz optymalizację prowadzonych działań.

Prywatnie nerwus i bałaganiarz, w dz...