Google Instant – Wyszukiwanie dynamiczne
Firma Google we wrześniu 2010 roku, wprowadziła nowe narzędzie dla wyszukiwarki Google – Google Instant.
Opcja mająca usprawnić proces poszukiwania informacji jest przez firmę Google wdrażana stopniowo. Obecnie dostępna jest dla witryny google.com oraz użytkowników posiadających konto w Google. Firma planuje wprowadzić nowe narzędzie dla wszystkich użytkowników polskiej wersji wyszukiwarki Google, w czasie od kilku tygodni do maksymalnie kilku miesięcy.
Na czym polega Dynamiczne Wyszukiwanie?
Wpisując w okno wyszukiwarki początek słowa, pokazuje się propozycja dokończenia frazy. W wynikach wyszukiwania organicznego oraz linkach sponsorowanych wyświetlają się odnośniki do stron odpowiadających proponowanej przez Google frazie.
Na przykładzie:
Wpisana fraza: „auto z”
Google Instant zaproponowało dokończenie frazy jako „auto złom” i dla takiego słowa kluczowego wyświetlone zostały witryny w wynikach wyszukiwania organicznego oraz reklamy Adwords.
Jednak po wpisaniu dalszej części frazy, brzmiącej – „auto z niem”, wyniki wyszukiwania zmieniły się całkowicie. Również reklamy w linkach sponsorowanych wyświetliły się zupełnie inne. Należy pamiętać, że cały proces wyszukiwania przebiega bez używania klawisza enter. Tym razem wyszukiwarka zaproponowała możliwość dokończenia frazy, w tym przypadku trafnie – „auto z niemiec”. Znaleźliśmy więc to, czego szukaliśmy nie kończąc ,,procesu wyszukiwania”.
Co ta zmiana oznacza dla reklamodawców AdWords?
Według przewidywań rynku SEM, jeszcze bardzie wzrośnie wartość krótkich frazy, natomiast na znaczeniu stracą wyrażenia long tailowe. Dlaczego? Z prostej i oczywistej przyczyny; użytkownik znajdzie prawdopodobnie to czego potrzebuje, zanim dokończy wyszukiwanie.
Wbrew pozorom nie ma jednak obawy, że na znaczeniu stracą same kampanie Google Adwords, a wręcz przeciwnie – zwiększy się konkurencja wyświetlania reklam dla fraz krótkich, w konsekwencji czego zapewne wzrosną stawki kliknięć tych słów.
Z informacji podawanych na forum Google wynika, że zatrzymanie wpisywania frazy na 3 sekundy spowoduje zaliczenie odsłony reklamy w linkach sponsorowanych, co może pozostać nie bez znaczenia dla wskaźnika CTR w kampaniach.
Pierwsze badania z rynku Amerykańskiego przeprowadzone przez firmę Marin Software potwierdzają tą tezę. Opublikowane dane pokazują wzrost liczby wyświetleń o 9,31% przy jednoczesnym wzroście kliknięć o 5,63%, w efekcie czego wskaźnik CTR spadł o 3,37%. Przy wzroście liczby kliknięć nie dziwią również zwiększone wydatki na reklamę – 1,96%. Jednak spadające koszty kliknięcia nie są już takie oczywiste. Co może mieć wpływ na mniejszy CPC? Możliwości jest kilka, a najbardziej prawdopodobna z nich to niedopasowanie reklamodawców do nowej sytuacji.
Co to oznacza dla zwykłych użytkowników:
- Korzystając z narzędzia, użytkownicy otrzymują wyniki na bieżąco w czasie wpisywania frazy w okienko wyszukiwarki. Ponieważ szybciej czytamy niż piszemy, może się okazać, że znajdziemy to czego szukamy jeszcze zanim skończymy wpisywać frazę.
- Google Instant daje możliwość szybszego wyszukiwania informacji oraz produktów. Według Google czas potrzebny na znalezienie odpowiedniej strony zmniejszy się średnio o 2 do 5 sek.
- Nowe rozwiązanie pomaga również w doprecyzowaniu celów związanych z wyszukiwaniem, ponieważ podczas wpisywania słowa, sugeruje dalszą część frazy i właśnie dla niej wyświetla reklamy. Nawet jeśli użytkownik nie wie jak sformułować zapytanie, będzie mógł bardzo szybko zweryfikować swój tok myślenia i odszukać to, czego potrzebuje.
- Jeśli tego typu pomoc okaże się zbędna, można ją w każdym momencie wyłączyć:
Zobacz jak w praktyce działa Google Instant