Wyszukiwanie dynamiczne, czyli autosugestie Google

Google Instant – Wyszukiwanie dynamiczne

Google Instant – Wyszukiwanie dynamiczne

Firma Google we wrześniu 2010 roku, wprowadziła nowe narzędzie dla wyszukiwarki Google – Google Instant.

Opcja  mająca usprawnić proces poszukiwania informacji jest przez firmę Google wdrażana stopniowo. Obecnie dostępna jest dla witryny google.com oraz użytkowników posiadających konto w Google. Firma planuje wprowadzić nowe narzędzie dla wszystkich użytkowników polskiej wersji wyszukiwarki Google,  w czasie od kilku tygodni do maksymalnie kilku miesięcy.

Na czym polega Dynamiczne Wyszukiwanie?

Wpisując w okno wyszukiwarki początek słowa, pokazuje się propozycja dokończenia frazy. W wynikach wyszukiwania organicznego oraz linkach sponsorowanych wyświetlają się odnośniki do stron odpowiadających proponowanej przez Google frazie.
Na przykładzie:
Wpisana fraza: „auto z
Google Instant zaproponowało dokończenie frazy jako „auto złom” i dla takiego słowa kluczowego wyświetlone zostały witryny w wynikach wyszukiwania organicznego oraz reklamy Adwords.

Google Instant

Jednak po wpisaniu dalszej części frazy, brzmiącej – „auto z niem”, wyniki wyszukiwania zmieniły się całkowicie. Również reklamy w linkach sponsorowanych wyświetliły się zupełnie inne. Należy pamiętać, że cały proces wyszukiwania przebiega bez używania klawisza enter. Tym razem wyszukiwarka zaproponowała możliwość dokończenia frazy, w tym przypadku trafnie – „auto z niemiec”. Znaleźliśmy więc to, czego szukaliśmy nie kończąc ,,procesu wyszukiwania”.

Google Instant 1

Co ta zmiana oznacza dla reklamodawców AdWords?

Według przewidywań rynku SEM, jeszcze bardzie wzrośnie wartość krótkich frazy, natomiast na znaczeniu stracą wyrażenia long tailowe. Dlaczego? Z prostej i oczywistej przyczyny; użytkownik znajdzie prawdopodobnie to czego potrzebuje, zanim dokończy wyszukiwanie.

Wbrew pozorom  nie ma jednak obawy, że na znaczeniu stracą same kampanie Google Adwords, a wręcz przeciwnie – zwiększy się konkurencja wyświetlania reklam dla fraz krótkich, w konsekwencji czego zapewne wzrosną stawki kliknięć tych słów.

Z informacji podawanych na forum Google wynika, że zatrzymanie wpisywania frazy na 3 sekundy  spowoduje zaliczenie odsłony reklamy w linkach sponsorowanych, co może pozostać nie bez znaczenia dla wskaźnika CTR w kampaniach.

Pierwsze badania z rynku Amerykańskiego przeprowadzone przez firmę Marin Software potwierdzają tą tezę. Opublikowane dane pokazują wzrost liczby wyświetleń o 9,31% przy jednoczesnym wzroście kliknięć o 5,63%, w efekcie czego wskaźnik CTR spadł o 3,37%. Przy wzroście liczby kliknięć nie dziwią również zwiększone wydatki na reklamę – 1,96%. Jednak spadające koszty kliknięcia nie są już takie oczywiste. Co może mieć wpływ na mniejszy CPC? Możliwości jest kilka, a najbardziej prawdopodobna z nich to niedopasowanie reklamodawców do nowej sytuacji.

Google Instant 2

Co to oznacza dla zwykłych użytkowników:

  • Korzystając z narzędzia, użytkownicy otrzymują wyniki na bieżąco w czasie wpisywania frazy w okienko wyszukiwarki. Ponieważ szybciej czytamy niż piszemy, może się okazać, że znajdziemy to czego szukamy jeszcze zanim skończymy wpisywać frazę.

Google Instant 3

  • Google Instant daje możliwość szybszego wyszukiwania informacji oraz produktów. Według Google czas potrzebny na znalezienie odpowiedniej strony zmniejszy się średnio o 2 do 5 sek.
  • Nowe rozwiązanie pomaga również w doprecyzowaniu celów związanych z wyszukiwaniem, ponieważ podczas wpisywania słowa, sugeruje dalszą część frazy i właśnie dla niej wyświetla reklamy. Nawet jeśli użytkownik nie wie jak sformułować zapytanie, będzie mógł bardzo szybko zweryfikować swój tok myślenia i odszukać to, czego potrzebuje.
  • Jeśli tego typu pomoc okaże się zbędna, można ją w każdym momencie wyłączyć:

Google Instant 4

Zobacz jak w praktyce działa Google Instant

Google Instant – Wyszukiwanie dynamiczne
Oceń wpis

Autor: Michał Góralczyk

Jestem pasjonatem technicznego SEO, bywam jednak ukontentowany marketingiem treści ;-) Odpowiadam za planowanie i realizację kampanii SEO, analizę ich efektywności oraz optymalizację prowadzonych działań.

Prywatnie nerwus i bałaganiarz, w dz...