Google Hummingbird – nowy algorytm wyszukiwarki na 15 urodziny

Hummingbird – nowy algorytm wyszukiwarki na 15 urodziny Google

Hummingbird – nowy algorytm wyszukiwarki na 15 urodziny Google

Google rozwiało wszelkie spekulacje odnośnie zmian w algorytmie wyszukiwarki na konferencji  prasowej w Menlo Park – zorganizowanej 26 września z okazji 15 lat istnienia firmy Google. Amit Singhal (senior vice president and software engineer at Google) poinformował o uruchomieniu nowego algorytmu  Hummingbird (w Polce znany pod nazwą „Koliber”, bądź bardziej żartobliwie opisywany w branży jako „Ptasia Grypa”).

Z informacji, jakie zostały przekazane podczas konferencji wiadomo, że algorytm ten testowany jest od ponad miesiąca i obejmuje swoim działaniem 90% światowych wyników wyszukiwania w Google. Jednak z nieoficjalnych danych wynika że, nowy zwierzak Google działa już od kilku miesięcy i może być odpowiedzialny również za wcześniejsze wahania w SERP-ach.

„Nowy silnik w starym aucie”

Hummingbird ma zastąpić stary silnik wyszukiwarki i przyspieszyć jego działanie skupiając się głównie na jeszcze dokładniejszym dopasowaniu wyników do zapytania użytkowników (poprawa wyszukiwania semantycznego), jak również lepszego rozumienia znaczenia zapytania – Hummingbird should better focus on the meaning behind the words.

Co to oznacza dla SEO

Wprowadzenie Kolibra oznacza powrót do początku – Content is the King! Ze spekulacji wynika, że algorytm skupi się na jeszcze mocniejszym promowaniu wyników takich jak:

  • Mapki Google
  • Google+
  • Google Shopping
  • Conversational search (wyszukiwanie w formie rozmowy)
  • Precyzyjniejszy Knowledge Graph
  • Poprawa wyszukiwania z urządzeń mobilnych
  • Poprawa wyszukiwania głosowego

Największą zauważalną zmianą ma być wymieniona Conversational Search. Co prawda funkcja ta nie jest jeszcze w pełni dostępna w polskiej wersji, przedstawię sposób jej działania, czyli poprawę obsługi zapytań semantycznych:

# Zapytanie pierwsze: „kto jest prezydentem Polski”

aktualizacja google koliber

#Zapytanie drugie: „ile ma lat”

google update

# Zapytanie trzecie: „kto jest jego żoną”

Zgodnie z założeniem Google, przy kolejnych zapytania: „ile ma lat”, „kto jest jego żoną”  powinienem otrzymać odpowiedź powiązaną z poprzednim zapytaniem i wyświetlone powinny być wyżej przedstawione SERP-y (co niestety jeszcze się nie dzieje).

Pomimo wahań obecnych pozycji na krótkie frazy, zmiany te dają większe możliwości na pozyskiwanie ruchu z fraz z długiego ogona będących często pytaniami do wyszukiwarki (jak podane wyżej przykłady), czyli zapytań składających się z całych zdań.

Jednocześnie nowy algorytm pozwoli robotom jeszcze szybciej wychwytywać spam z wyników wyszukiwania, a co za tym idzie szybciej zostaną nakładane kary. Aby tego uniknąć należy postawić się na miejscu Google i pamiętać, aby strona internetowa miała ustrukturyzowane dane oraz dostarczała unikalną i jak najcenniejszą treść dla użytkowników.

Jak na razie nie jest możliwe dokładne określenie pola działania Google Hummingbird – potrzeba kilku tygodni, aby mieć pełen obraz jego zasięgu i możliwości. Na tę chwilę niektóre z wymienionych wcześniej funkcji Kolibra są jeszcze nie dostępne w Polsce,  dlatego tym bardziej należy uzbroić się w cierpliwość i zacząć wdrażać usprawnienia w postaci np. oznaczania danych strukturalnych (schema.org), co pozwoli wyszukiwarce lepiej zrozumieć zawartość witryny i przede wszystkim jej kontekst.

źródło grafiki: http://searchengineland.com

Borys Bednarek, SEO Specialist

Hummingbird – nowy algorytm wyszukiwarki na 15 urodziny Google
Oceń wpis

Autor: Borys Bednarek

W Fine Performance zajmuję się kompleksowym prowadzeniem kampanii SEO. W branży od 2010 roku z kilkuletnim doświadczeniem w audytach i optymalizacji stron oraz sklepów internetowych pod kątem SEO. Na co dzień twardo stąpam po ziemi nie lubię ...