Hummingbird – nowy algorytm wyszukiwarki na 15 urodziny Google
Google rozwiało wszelkie spekulacje odnośnie zmian w algorytmie wyszukiwarki na konferencji prasowej w Menlo Park – zorganizowanej 26 września z okazji 15 lat istnienia firmy Google. Amit Singhal (senior vice president and software engineer at Google) poinformował o uruchomieniu nowego algorytmu Hummingbird (w Polce znany pod nazwą „Koliber”, bądź bardziej żartobliwie opisywany w branży jako „Ptasia Grypa”).
Z informacji, jakie zostały przekazane podczas konferencji wiadomo, że algorytm ten testowany jest od ponad miesiąca i obejmuje swoim działaniem 90% światowych wyników wyszukiwania w Google. Jednak z nieoficjalnych danych wynika że, nowy zwierzak Google działa już od kilku miesięcy i może być odpowiedzialny również za wcześniejsze wahania w SERP-ach.
„Nowy silnik w starym aucie”
Hummingbird ma zastąpić stary silnik wyszukiwarki i przyspieszyć jego działanie skupiając się głównie na jeszcze dokładniejszym dopasowaniu wyników do zapytania użytkowników (poprawa wyszukiwania semantycznego), jak również lepszego rozumienia znaczenia zapytania – Hummingbird should better focus on the meaning behind the words.
Co to oznacza dla SEO
Wprowadzenie Kolibra oznacza powrót do początku – Content is the King! Ze spekulacji wynika, że algorytm skupi się na jeszcze mocniejszym promowaniu wyników takich jak:
- Mapki Google
- Google+
- Google Shopping
- Conversational search (wyszukiwanie w formie rozmowy)
- Precyzyjniejszy Knowledge Graph
- Poprawa wyszukiwania z urządzeń mobilnych
- Poprawa wyszukiwania głosowego
Największą zauważalną zmianą ma być wymieniona Conversational Search. Co prawda funkcja ta nie jest jeszcze w pełni dostępna w polskiej wersji, przedstawię sposób jej działania, czyli poprawę obsługi zapytań semantycznych:
# Zapytanie pierwsze: „kto jest prezydentem Polski”
#Zapytanie drugie: „ile ma lat”
# Zapytanie trzecie: „kto jest jego żoną”
Zgodnie z założeniem Google, przy kolejnych zapytania: „ile ma lat”, „kto jest jego żoną” powinienem otrzymać odpowiedź powiązaną z poprzednim zapytaniem i wyświetlone powinny być wyżej przedstawione SERP-y (co niestety jeszcze się nie dzieje).
Pomimo wahań obecnych pozycji na krótkie frazy, zmiany te dają większe możliwości na pozyskiwanie ruchu z fraz z długiego ogona będących często pytaniami do wyszukiwarki (jak podane wyżej przykłady), czyli zapytań składających się z całych zdań.
Jednocześnie nowy algorytm pozwoli robotom jeszcze szybciej wychwytywać spam z wyników wyszukiwania, a co za tym idzie szybciej zostaną nakładane kary. Aby tego uniknąć należy postawić się na miejscu Google i pamiętać, aby strona internetowa miała ustrukturyzowane dane oraz dostarczała unikalną i jak najcenniejszą treść dla użytkowników.
Jak na razie nie jest możliwe dokładne określenie pola działania Google Hummingbird – potrzeba kilku tygodni, aby mieć pełen obraz jego zasięgu i możliwości. Na tę chwilę niektóre z wymienionych wcześniej funkcji Kolibra są jeszcze nie dostępne w Polsce, dlatego tym bardziej należy uzbroić się w cierpliwość i zacząć wdrażać usprawnienia w postaci np. oznaczania danych strukturalnych (schema.org), co pozwoli wyszukiwarce lepiej zrozumieć zawartość witryny i przede wszystkim jej kontekst.
źródło grafiki: http://searchengineland.com
Borys Bednarek, SEO Specialist