Data Highlighter - marker danych strukturalnych

Data Highlighter - marker danych strukturalnych

Data Highlighter – marker danych strukturalnych

12 grudnia Google ogłosiło wprowadzenie nowego narzędzia Data Highlighter, ułatwiającego webmasterom tworzenie znaczników danych strukturalnych (metadanych), bez potrzeby wprowadzania zmian w kodzie HTML strony.

Funkcje Data Highlighter

Data Highlighter (marker danych) udostępniony jest w wersji bardzo podstawowej.  Obecnie narzędzie jest dostępne tylko w angielskiej wersji językowej i ograniczone tylko dla jednego typu danych – wydarzeń (events). Jednak na tym na pewno się nie skończy, gdyż Google na swoim blogu już zapowiada wprowadzenie znacznika danych dla innych wersji językowych i kolejnych typów danych.

Wpływ markera danych na opisy

Dokładne otagowanie wydarzeń (festiwali, koncertów, festynów, etc.) na stronie ułatwi robotowi wyszukiwarki rozpoznawanie poszczególnych informacji o danym wydarzeniu, co z kolei pozwoli na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania rozszerzonych opisów, tzw. rich snippets. Rozszerzone opisy, nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w rankingu, ale mogą znacznie przełożyć się na dodatkowy ruch w serwisie.

rich snippets

Marker danych strukturalnych – Google’s Data Highlighter został stworzony tak, by żaden webmaster nie miał problemu z jego obsługą. Działa on na zasadzie „point-and-click” – zaznacz i kliknij, dostępne w narzędziu Google Webmaster Tools.

Aby skorzystać z narzędzia Data Highlighter, należy:

1.Zalogować się do GWT i wybrać witrynę, dla której chcemy dodać marker danych strukturalnych

2. Zmienić wersję językową na angielską, najprościej zmieniając ją w kodzie URL

  • https://www.google.com/webmasters/tools/dashboard?hl=PL&siteUrl
  • https://www.google.com/webmasters/tools/dashboard?hl=EN&siteUrl

3. Wejść w „optimization” i wybrać „Data Highlighter”

marker danych search console

4. Po kliknięciu „Start Highlighting” otrzymujemy pole, które uzupełniamy adresem URL strony, na której będziemy opisywać wydarzenia. Mamy również do wyboru, czy chcemy skupić się tylko i wyłącznie na tej jednej stronie, czy chcemy uwzględnić także inne podobne do niej witryny.

search console

5. Zaznaczamy wszystkie dostępne właściwości, takie jak:

  • Name
  • Date (Date/time or range, Advanced: Day, Month, Year, Time)
  • Location (Venue, Address)
  • Image
  • Official URL
  • Category
  • Performer
  • Ticket (Type, Price)

6. Po zakończeniu dodawania tagów zatwierdzamy przyciskiem PUBLISH (dla jednej postronny), bądź DONE (dla zestawu stron).

7. Jeśli wybraliśmy stronę oraz podobne do niej, przechodzimy do kolejnych kroków dodawania tagów.

tagi search console

8. Ponadto możemy utworzyć własne zestawy stron.

zestawy stron search console

9. Przy występowaniu kilku stron z wydarzeniami w jednolitym formacie, po oznaczeniu kilku przykładowych stron, marker danych zacznie rozróżniać warianty i będzie automatycznie oznaczać pozostałe podstrony.

10. Jeśli wszystkie dane zostały wprowadzone poprawnie, publikujemy – PUBLISH.

Robot Google przy kolejnych odwiedzinach serwisu będzie rozpoznawał wpisy o nadchodzących wydarzeniach i może utworzyć opis rozszerzony w wynikach wyszukiwania dla danej strony.

Należy pamiętać, że podczas każdej ingerencji w kod HTML opisujący wydarzenie, lub zmianie adresu URL, niezbędne jest ponowne określenie zestawu stron wraz z oznaczeniem danych.

Autor: Borys Bednarek

W Fine Performance zajmuję się kompleksowym prowadzeniem kampanii SEO. W branży od 2010 roku z kilkuletnim doświadczeniem w audytach i optymalizacji stron oraz sklepów internetowych pod kątem SEO. Na co dzień twardo stąpam po ziemi nie lubię ...