Co łączy Google i Metaweb?
Google ogłosił zakup Metaweb, serwisu, którego własność stanowi baza danych Freebase, licząca ponad 12 milionów obiektów. Co to oznacza w praktyce?
Metaweb, a Freebase
Metaweb to część biznesowa wspierająca Freebase. Czym w takim razie jest sam Freebase? Freebase to rodzaj oprogramowania stworzonego na zasadzie licencji otwartej zwanej Creative Commons. Oznacza to, iż dodawania nowych treści dokonać może każdy użytkownik, niemniej jednak o tym czy wzbogacą one dany pakiet informacji, decydować będzie wytypowana do tego zadania, osoba posiadająca kompetencje administratora.
Na jakiej zasadzie działa Freebase?
Google, a Freebase
Jak już wspominaliśmy, co do zasady działania istnieją różnice pomiędzy doskonale znaną wyszukiwarką Google, a Freebase. Przede wszystkim w przypadku wyszukiwania za pomocą Google, użytkownik otrzyma wyniki zróżnicowane pod względem kontekstu (uogólniając: nasycenia odpowiednich słów kluczowych). W przypadku wyszukiwarki Freebase strona z wynikami jest budowana na podstawie semantyki (zdefiniowanych znaków, symboli, wyrazów oraz ich znaczenia). Po wpisaniu frazy w okno wyszukiwania, użytkownik uzyska informacje pogrupowane w odpowiednie „paczki”. Każda z nich zawiera dane odnoszące się do wpisanej frazy, niemniej jednak odpowiadające różnym znaczeniom wpisanego słowa.
Przykład: ilości otrzymanych wyników na pierwszej stronie wyszukiwania. Wpisana fraza: „polo”.
Po wpisaniu frazy „polo” w okienko obu przeglądarek otrzymujemy zróżnicowane wyniki. Przykładem mogą być kategorie „Osoba”, „Model auta” oraz „Miejsce”. W przypadku „Osoby” ilość wyników Google wynosiła 0, natomiast przeglądarka Freebase znalazła aż 7 wyników (Teri Polo, Marco Polo, Polo Montanez, Polo Ravales, Polo Hofer, Marco Polo – muzyk oraz Polo Villaamil). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku kategorii „Miejsce”. Freebase odnalazł bowiem aż 4 miejsca (Polo w stanie Illinois, Polo w Caldwell County, Polo położone na Dominikanie, Stadion „Polo” w Nowym Yorku) zaś Google 0. Niemniej jednak sytuacja zmienia się biorąc pod uwagę kategorię „Model Auta”. We wspomnianym przedziale Google odnajduje bowiem 4 strony poświęcone różnym modelom samochodu Polo (stronę producenta, stronę Wikipedii oraz dwie strony miłośników Volkswagena Polo), natomiast Freebase zaledwie 1, zawierającą definicję Volkswagena Polo.
Wyniki otrzymane po wpisaniu frazy „polo” w wyszukiwarce Google oraz Freebase.
W chwili obecnej zasoby Freebase szacowane są na około 12 milionów określonych tematów. Powstaje pytanie: czy taka ilość przy 76 miliardach (ComScore: Lipiec 2009) zapytań miesięcznie jest wystarczająca?
Kwestia zakupu aplikacji Freebase przez koncern Microsoft przywołać może na myśl ostatnie posunięcie serwisu społecznościowego Facebook, dotyczące budowy wyszukiwarki semantycznej (o którym mowa w artykule pt.: „Nowa wyszukiwarka od Facebooka”) Być może to oznacza, że szykują się ważne zmiany w silnikach wyszukiwarek.
Zaimplementowanie do wyszukiwarki Google bazy danych Freebase, z całą pewnością przyczyni się do szybszego i dokładniejszego wyszukiwania odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytanie. Przypuszcza się, iż za kilka miesięcy dostępne będą pierwsze wersje Beta projektu. Wtedy też możliwa będzie wstępna ocena przedsięwzięcia.