Co łączy Google i Metaweb?

Co łączy Google i Metaweb?

Co łączy Google i Metaweb?

Google ogłosił zakup Metaweb, serwisu, którego własność stanowi baza danych Freebase, licząca ponad 12 milionów obiektów. Co to oznacza w praktyce?

Metaweb, a Freebase

Metaweb to część biznesowa wspierająca Freebase. Czym w takim razie jest sam Freebase? Freebase to rodzaj oprogramowania stworzonego na zasadzie licencji otwartej zwanej Creative Commons. Oznacza to, iż dodawania nowych treści dokonać może każdy użytkownik, niemniej jednak o tym czy wzbogacą one dany pakiet informacji, decydować będzie wytypowana do tego zadania, osoba posiadająca kompetencje administratora.

Na jakiej zasadzie działa Freebase?

Google, a Freebase

Jak już wspominaliśmy, co do zasady działania istnieją różnice pomiędzy doskonale znaną wyszukiwarką Google, a Freebase. Przede wszystkim w przypadku wyszukiwania za pomocą Google, użytkownik otrzyma wyniki zróżnicowane pod względem kontekstu (uogólniając: nasycenia odpowiednich słów kluczowych). W przypadku wyszukiwarki Freebase strona z wynikami jest budowana na podstawie semantyki (zdefiniowanych znaków, symboli, wyrazów oraz ich znaczenia). Po wpisaniu frazy w okno wyszukiwania, użytkownik uzyska informacje pogrupowane w odpowiednie „paczki”. Każda z nich zawiera dane odnoszące się do wpisanej frazy, niemniej jednak odpowiadające różnym znaczeniom wpisanego słowa.

Przykład

Przykład: ilości otrzymanych wyników na pierwszej stronie wyszukiwania. Wpisana fraza: „polo”.

Po wpisaniu frazy „polo” w okienko obu przeglądarek otrzymujemy zróżnicowane wyniki. Przykładem mogą być kategorie „Osoba”, „Model auta” oraz „Miejsce”. W przypadku „Osoby” ilość wyników Google wynosiła 0, natomiast przeglądarka Freebase znalazła aż 7 wyników (Teri Polo, Marco Polo, Polo Montanez, Polo Ravales, Polo Hofer, Marco Polo – muzyk oraz Polo Villaamil). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku kategorii „Miejsce”. Freebase odnalazł bowiem aż 4 miejsca (Polo w stanie Illinois, Polo w Caldwell County, Polo położone na Dominikanie, Stadion „Polo” w Nowym Yorku) zaś Google 0. Niemniej jednak sytuacja zmienia się biorąc pod uwagę kategorię „Model Auta”. We wspomnianym przedziale Google odnajduje bowiem 4 strony poświęcone różnym modelom samochodu Polo (stronę producenta, stronę Wikipedii oraz dwie strony miłośników Volkswagena Polo), natomiast Freebase zaledwie 1, zawierającą definicję Volkswagena Polo.

serpy

Wyniki otrzymane po wpisaniu frazy „polo” w wyszukiwarce Google oraz Freebase.

W chwili obecnej zasoby Freebase szacowane są na około 12 milionów określonych tematów. Powstaje pytanie: czy taka ilość przy 76 miliardach (ComScore: Lipiec 2009) zapytań miesięcznie jest wystarczająca?

Kwestia zakupu aplikacji Freebase przez koncern Microsoft przywołać może na myśl ostatnie posunięcie serwisu społecznościowego Facebook, dotyczące budowy wyszukiwarki semantycznej (o którym mowa w artykule pt.: „Nowa wyszukiwarka od Facebooka”) Być może to oznacza, że szykują się ważne zmiany w silnikach wyszukiwarek.

Zaimplementowanie do wyszukiwarki Google bazy danych Freebase, z całą pewnością przyczyni się do szybszego i dokładniejszego wyszukiwania odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytanie. Przypuszcza się, iż za kilka miesięcy dostępne będą pierwsze wersje Beta projektu. Wtedy też możliwa będzie wstępna ocena przedsięwzięcia.

Autor: Fine Performance