Jak pisać, aby inni chcieli czytać?

Bo w słowie jest siła, czyli jak pisać, aby inni chcieli czytać?

Bo w słowie jest siła, czyli jak pisać, aby inni chcieli czytać?

Większość z nas perfekcyjnie włada językiem polskim. Nie ma co się dziwić, w końcu stykamy się z nim codziennie. Już od pierwszych chwil życia słyszymy polską mowę, osłuchujemy się z językiem, a później wraz z wiekiem korzystamy z polskiego coraz bardziej świadomie. Mówimy, czytamy i piszemy … No właśnie, piszemy. Ale czy wiemy co zrobić by przelane na papier słowa miał wielką moc?

Jak konstruować skuteczne tytuły, nagłówki i slogany?

W tytułach i odpowiednio skonstruowanych nagłówkach tkwi ogromna siła. Kiepskie slogany i oklepane frazesy z całą pewnością nie zachęcą do czytania. By zainteresować czytelnika tematem należy dać mu nadzieję na znalezienie odpowiedzi na dręczące go pytania lub obiecać jakąś korzyść.

Przykład:

Nagłówek 1 – Kurs lepienia pierogów

Nagłówek 2 – Jak w ciągu godziny ulepić 200 pierogów ?

Bardzo wiele osób nie czyta całych artykułów, a jedynie skanuje wzrokiem nagłówki. Dlatego  konstruując tytuły i śródtytuły nie możemy zapominać o tych bardziej leniwych czytelnikach i musimy dołożyć wszelkich starań, by były one zrozumiałe także dla nich. Kto wie, być może uda nam się zachęcić ich do lektury.

jak pisać nagłówki

Zanim zaczniemy pisać tekst, zastanówmy się też, czego boją się, z czym borykają i o czym marzą nasi czytelnicy. Odpowiedź na konkretne pytanie, rozwiązanie zagadki, pomoc w pozbyciu się kłopotów – to sprawdzone sposoby na napisanie skutecznego, ciekawego tekstu. Być może i Ty chciałbyś dowiedzieć się, jak poradzić sobie z bezsennością lub co zrobić by pozbyć się z domu mrówek faraona?

Aha … i jeszcze jedno. Zapomnijmy o kropkach na końcu nagłówków czy tytułów. Nagłówki mają zachęcać do czytania, a nie stopować czytelnika.

Jak pisać o liczbach, cyfrach i procentach?

Wielu „pisarzy” zastanawia się, czy w tekstach używać liczb czy ich słownych odpowiedników. Odpowiedź jest prosta. To zależy od naszych intencji. Czytając artykuł zawierający dane w postaci numerycznej, nasza uwaga skupia się na cyfrach. Tymczasem liczby zapisane słownie są przez nas pomijane i kompletnie nie zapadają w naszej pamięci. Reasumując, gdy chcemy się czymś pochwalić robimy to numerycznie. Jeśli zależy nam na ukryciu wstydliwych czy mało pochlebnych danych, zawsze robimy to słownie. Co więcej czytelnicy sądzą, że okrągłe liczby (100%, 100 klientów, 100/100 osób) nie są wiarygodne. Zdecydowanie bardziej ufamy danym typu: 89,4%, 7/10 itd.

Jak mówić o wyprzedażach, obniżkach i promocjach?

Niektórzy zastanawiają się też czy informując o obniżce ceny należy używać wartości procentowej czy konkretnej kwoty. Lepiej obniżyć cenę o 50 zł niż 50%. Dlaczego? Każdy z nas chciałby zatrzymać w portfelu 50 złotowy banknot. No chyba, że 50% obniżka oznacza 2 zł. Wówczas zdecydowanie lepiej jest użyć procentów. Ciekawostką jest to, że rzucając się w wir wyprzedaży, przede wszystkim zwracamy uwagę na liczbę po prawej stronie. Mając przed oczyma produkt przeceniony o 50% i drugi o 52% wybierzemy pierwszy. No cóż, zero to magiczna cyfra.

Dlaczego język ogólny pomaga stworzyć więź z czytelnikiem?

Język polski działa na dwóch poziomach: ogólnym i szczegółowym. Pierwszy podaje jedynie ogólnikowe informacje. Stawia tezy, z którymi identyfikuje się większość czytelników. Dzięki temu pozwala w łatwy sposób stworzyć więź z czytelnikiem. Drugi – język szczegółowy, to język konkretów, który buduje wiarygodność.

Przykład:

Język ogólny – Większość pełnoletnich mieszkańców dużych miast codziennie rano wstaje z łóżka i po zjedzeniu jakiegoś śniadania wychodzi z domu.

Język szczegółowy – 89,4% pełnoletnich mieszkańców dużych miast codziennie o godzinie 7:00 wstaje z łóżka i po zjedzeniu kanapki z szynką i wypiciu kawy z mlekiem i dwoma łyżeczkami cukru wychodzi z przytulnego domu.

Tylko od nas zależy, czy stworzymy tekst ogólny czy szczegółowy oraz czy sprawimy, że czytelnik będzie się z nami identyfikował i czy nasz artykuł będzie dla niego wiarygodny.

Jeśli do pisanego tekstu podejdziemy rzetelnie, postaramy się by był przydatny, unikalny i interesujący, możemy być pewni, że zdobędziemy rzeszę czytelników, którzy z całą pewnością chętnie przeczytają nasze kolejne dzieła.

Autor: Magdalena Hajdamowicz

Content marketing i social media to połączenie idealne – jako specjalistka w obu tych dziedzinach poruszam się w nich sprawnie niczym Leo Messi z piłką przy nodze.

W świecie social media odpowiadam za strategię komunikacji marek oraz tw...