Audyt UX - co to jest? Korzyści audytu użyteczności strony | Fine Performance

Po co i dlaczego zdecydować się na audyt użyteczności?

Po co i dlaczego zdecydować się na audyt użyteczności?

audyt ux

Jesteś właścicielem strony internetowej, aplikacji, bloga lub sklepu internetowego? Jeżeli zarządzasz stroną lub jesteś za nią odpowiedzialny, śmiało czytaj dalej. Zależy Ci na dobrych doświadczeniach użytkowników? Chcesz sprawdzić stan i kondycję projektu? Jak i czy Ci może pomóc w tym audyt użyteczności? Wszystko wyjaśnimy.

Na stronie internetowej mogą występować błędy, np.:

  • użytkownicy porzucają koszyk i nie finalizują transakcji;
  • nie przechodzą do kolejnej strony w serwisie kontentowym;
  • nie konfigurują produktu;
  • nie zakładają konta.

Zastanawiasz się, dlaczego użytkownicy nie docierają do wyznaczonego celu?
Należałoby sprawdzić, dlaczego tak się dzieje, co można zrobić lepiej by zarobić więcej i ułatwić klientom korzystanie ze strony. Warto wtedy zlecić audyt użyteczności UX, w którego czasie zostanie zidentyfikowanych ponad 85% błędów, na które mogą trafić użytkownicy.

 

Co jest audyt UX?

Audyt użyteczności to ocena i opinia eksperta (w większości przypadków projektanta user experience) na temat strony internetowej (sklepu, aplikacji, leadinpage – możesz wstawić dowolne) przedstawiona w postaci dokumentu.

Audyt jest niezależną oceną danego systemu, procesu, projektu lub produktu. Przedmiot audytu sprawdzony jest pod względem zgodności z określonymi standardami, wzorcami, listami kontrolnymi, normami.[1]

 

Audyt ekspercki UX wykonany jest za pomocą jednej z metod badawczych, która zostaje wybrana i opisana we wstępie dokumentu. Metodą mogą być, np.:

Heurystyki Nielsena jest to zbiór 10 zasad, których projektant aplikacji powinien przestrzegać, aby aplikacja była jak najbardziej czytelna dla użytkownika. Zasady są bardzo ogólne i nakreślają funkcje, jakie dobrze zaprojektowana aplikacja powinna zawierać. Absolutnie nie mówią, jak ma wyglądać, ale co powinna zawierać i zapewniać np. zasada nr 1. Pokazuj status systemu. Nie mówi w jaki sposób, tylko że system powinien informować o swoim stanie, np. wyświetlenie komunikatu o dodanym produkcie do koszyka, będzie „pokazaniem stanu”, użytkownik zobaczy, że kliknięcie przycisku „dodaj do koszyka” spowodowało dodanie produktu.

 

Lista kontrolna jest to zbiór konkretnych cech i warunków, które system powinien spełniać. Agencja może sama opracować listę cech lub skorzystać z dostępnych pod linkiem: userfocus.co.uk. Poniżej przykład jednego z punktu listy kontrolnej dla formularzy i wprowadzania danych:

 Pola na formularzach zawierają wskazówki, przykłady lub odpowiedzi modelu, aby zademonstrować oczekiwane dane wejściowe.

Listy są obiektywne, bo strona (system) spełnia dany punkt lub nie. Trzeba dodać, że nie wszystkie punkty z listy kontrolnej będą dotyczyły każdej aplikacji. Poza tym lista może nie przewidzieć wszystkich występujących błędów i kontekstu, dlatego trzeba polegać na swojej logice.

 

Wędrówki poznawczej badacz opisuje najbardziej prawdopodobne scenariusze poruszania się po serwisie, po czym wciela się w użytkownika, np. w sklepie internetowym obejrzy produkt na karcie produktu i spróbuje go kupić.

 

Każda z metod obejmuje podobne obszary, które powinny być zbadane: więc bez względu na wybór metody zastosowanej w audycie user experience, serwis będzie sprawdzony pod kątem:

  • Architektury informacji;
  • Hierarchii ważności elementów;
  • Standardów i norm. np., WCAG (czyli Wytycznych Dotyczących Dostępności Treści Internetowych).

 

W Audytach stosuje się też kategoryzacje błędów.
Badacz wynotuje i opisze utrudnienia, na które trafił. Błędy podzieli na kategorie. Określi czy są to, np.:

  1. krytyczne – do usunięcia jak najszybciej, ponieważ uniemożliwiają wykonanie kluczowego zadania, np. w sklepie internetowym, użytkownik nie może wybrać opcji dostawy.
  2. średnie, do usunięcia w następnym wolnym terminie, to problemy utrudniające skorzystanie ze strony, np. linki lub przyciski są za małe, aby je zobaczyć lub kliknąć.
  3. podstawowe do usunięcia przy okazji, w wolnej chwili. Można powiedzieć, że są to błędy kosmetyczne, np. W nagłówku występuje literówka. Ikony Facebooka czy Instagrama są bardzo małe, przez co mogą być pominięte.

 

Ekspert oprócz przypisania błędom wagi może je jeszcze przyporządkować do rodzaju, do którego należą. Błędy mogą być logiczne, strukturalne, nawigacyjne, interakcji, komunikacyjne, wizualne, lokalne czy globalne. Rodzaj, do którego należy dany problem, zależy od tego, jak wpływa na użytkownika, np. czy w menu ułożenie kategorii jest nielogiczne i nie można w nim odnaleźć kluczowego produktu (wtedy będzie to błąd logiczny). Czy kategorie w menu są ułożone logicznie, ale kolor nazwy kategorii utrudnia przeczytanie jej (będzie to wtedy błąd wizualny)?

błędy w user experience

 

Audyt łączy analizę danych jakościowych i ilościowych, dzięki temu daje obiektywny obraz strony. Dane ilościowe, pochodzą głównie z Google Analytics, ponieważ jest to najpopularniejsze narzędzie w Polsce. Na podstawie zebranych danych można wytypować, np. które strony są najczęściej odwiedzane, na których stronach użytkownik był tylko przez chwilę. W takich przypadkach warto zastanowić się, czy celem strony była krótka obecność użytkowników. Czy może jednak coś na tej stronie nie działa poprawnie?

 

Korzyści płynące z audytu UX i co powinno się w nim znaleźć

Istnieje kilka powodów, dla których warto zdecydować się na audyt użyteczności.

Po pierwsze audyt pomaga sprawdzić stan i kondycję projektu.
Dzięki niemu jasne jest, gdzie znajduje się projekt w przestrzeni internetowej, czy strona ma wiele krytycznych błędów, które uniemożliwiają korzystanie z niej, czy może na stronie znajduje się tylko kilka drobnych kosmetycznych błędów, które mają niewielki wpływ na działanie strony. Czy może strona na tle konkurencji wyróżnia się funkcjonalnościami, czy może jest daleko w tyle.

Po drugie pomaga wykryć najsłabsze punkty projektu.
Miejsca, w których użytkownicy (docelowo klienci) mogą napotkać problem. Zlecenie audytu użyteczności idealnie sprawdzi się przed przeprojektowaniem serwisu, strony internetowej, ponieważ już będzie wiadomo co poprawić.

Po trzecie w audycie znajduje się szereg hipotez,
które mogą posłużyć do dalszych badań i testów, np. testów A/B. Strona jest tak dobra, jak jej najsłabszy element w kluczowym miejscu. Audyt użyteczności pomaga w ewaluacji biznesu.

Audyt zawiera wykaz błędów,
które należy usunąć w pierwszej kolejności. Dzięki takiej liście od razu widać czym należy się zająć. Lista zadań przygotowana w jasny przejrzysty sposób ułatwia dalszą pracę z audytem. Wystarczy listę błędów przekazać odpowiedniemu działowi w firmie, aby rozpoczął wdrożenie. Lista jest bardzo pomocna.

 

Audytu UX nie należy odbierać personalnie. W nim pokazany jest stan projektu, a nie w żadnym wypadku ocena osoby, która np. wdrażała elementy na stronie internetowej.

 

Co jest najważniejsze w audycie użyteczności?

Każdy audyt powinien zawierać podsumowanie. Właśnie na tym elemencie warto się skupić, bo zawiera wykaz najpoważniejszych błędów do poprawienia. Od ogólnego obrazu projektu możesz przejść do szczegółowych opisów błędów, a następnie ich naprawiania.

Poza tym zmiany wprowadzone po audycie, mogą poprawić łatwość wyszukiwania produktów w sklepie, dzięki czemu klienci szybciej znajdą interesujące ich produkty. Nie będą tracić czasu na irytowanie się i poszukiwania, bo np. poprawiłeś działanie filtrów w sklepie.

Zaangażowanie użytkowników może wzrosnąć w serwisie informacyjnym, np. użytkownik po przeczytaniu jednego artykułu, zajrzy na kolejne. Dzięki czemu odwiedzi więcej stron i zobaczy więcej reklam. Wystarczyło, że dodałeś „zajawki” innych artykułów poniżej wpisu, w które użytkownik może kliknąć.

Zwiększy liczbę osób zapisujących się na wydarzenie, bo np. przesunąłeś przycisk zapisu w bardziej widoczne miejsce.

 

W Audycie użyteczności wymienione są obszary, które należy dopracować, aby strona była wygodna dla większej liczby przyszłych klientów.

Potrzebujesz więcej informacji? Zapraszamy do kontaktu.

 

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Audyt

Po co i dlaczego zdecydować się na audyt użyteczności?
5 (100%) 3 votes

Autor: Kamila Matejewska

Zajmuję się użytecznością stron internetowych. Podglądam użytkowników na stronach i dbam o ich doświadczenia. Projektuję nowe i funkcjonalne interfejsy. Badam i testuję rozwiązania nie tylko na koleżankach i kolegach z pracy. Lubię wyzwa...