Jak pisać przyciągające uwagę nagłówki? 7 sprawdzonych formuł!

7 sprawdzonych formuł nagłówkowych

7 sprawdzonych formuł nagłówkowych

To czy zdecydujemy się przeczytać konkretny artykuł w dużej mierze zależy od atrakcyjności jego nagłówka. Aby zatrzymać czytelnika, należy go zainteresować, zdziwić lub złożyć obietnicę korzyści. Formy nagłówkowe mogą mieć charakter pytań, wykrzyknień lub oświadczeń – najwyższą skuteczność mają równoważniki zdań. Poniżej prezentujemy 7 rad dotyczących efektywnych formuł nagłówkowych.

1. Obietnica korzyści

Dużą skutecznością charakteryzują się te nagłówki, które składają nam obietnice. Stwierdzenie, które zapowiada korzyść najlepiej wzmocnić podaniem terminu, po upływie którego nastąpi spełnienie pożądanej obietnicy.

Przykład: Opanuj podstawy języka czeskiego w 2 tygodnie

2. Poczucie zagrożenia

Taka formuła nagłówkowa wywołuje poczucie zagrożenia, dzięki czemu zmusza nas do akcji, czyli zapoznania się z całą treścią tekstu. Czytelnik czuje obawę, że może stać się coś złego, jeśli nie zasięgnie dalszych informacji.

Przykład: Masz cukrzycę i nawet o tym nie wiesz

3. Pytanie w oparciu o tezę

Nagłówek tego typu skutkuje, ponieważ unaocznia nam pewne zjawiska, a dopiero później zadaje pytanie. Najczęściej podaje się wówczas trend, do którego chce się zachęcić lub zjawisko, które warto spopularyzować.

Przykład: Czy wiesz czemu tysiące osób decydują się poprzeć opozycję?

Podany powyżej nagłówek ma tylko postać pytania. W rzeczywistości nie ma przecież wyciągnąć od czytelnika jakichkolwiek informacji, tylko zaangażować go w czytany tekst, de facto informując nas o tym, że duża grupa ludzi popiera opozycję.

4. Potwierdzenie tezy poprzez zaufaną grupę osób

Taka formuła jest skuteczna zwłaszcza jeżeli tekst dotyczy przedmiotu/zjawiska, który budzi powszechny sceptycyzm, lub z którym społeczeństwo nie jest jeszcze zaznajomione. Nagłówek działa ponieważ opiera się na autorytecie ekspertów, lub większej grupy osób.

Przykład: Większość stomatologów używa szczoteczek elektrycznych

5. Poczucie zagrożenia + propozycja uniknięcia go

Jest to rodzaj nagłówka wykorzystującego poczucie zagrożenia. W tym przypadku oprócz samej groźby podaje się sposób, w jaki możemy uniknąć negatywnych konsekwencji jej realizacji.

Przykład: Sprawdzone sposoby na wypadanie włosów

6. Zaskoczenie

Nagłówek w tej formule wzbudza zainteresowanie wykorzystując poczucie niecodzienności. Zazwyczaj tytuł tego rodzaju zawiera niepożądane zjawisko i niecodzienną, zaskakującą metodę zapobiegania mu.

Przykład: Jak radzić sobie ze zmarszczkami – odkryj sekret roślin strączkowych

7. Szok! Absolutna nowość!

Nagłówek szokujący to „wyższy stopień” nagłówka zaskakującego. Musi zawierać słowa silnie nacechowane, jak na przykład: szok czy sekret. Naszą uwagę przyciągają też nieopublikowane informacje dotyczące popularnych osób czy instytucji.

Przykład: Kulisy rozwodu Zbigniewa Zamachowskiego

Musimy jednak pamiętać, że sam nagłówek nie wystarczy – tytuł zawsze musi pociągać za sobą odpowiednią treść. Nie ma nic gorszego niż zapowiedź czegoś, co nie nastąpi – to jest nie tylko nieetyczne, ale także może przynieść niepożądane skutki.

*Zagadka:

Jak zmaksymalizować ilość komentarzy pod treścią artykułu?

Zrobić błąd w tytule 😉

Źródło: http://blog.crazyegg.com/2011/11/09/headline-formulas-that-convert/

Autor: Fine Performance