7 rad - jak napisać efektywny tekst? | Fine Performance

7 rad - jak napisać efektywny tekst?

7 rad – jak napisać efektywny tekst?

Jakiś czas temu na blogu Fine Performance zamieszczony został wpis: Jak pisać artykuły typu presell page?, który zawierał wskazówki dotyczące pisania poprawnych artykułów na portale typu Presell Page. Dziś przedstawimy 7 skutecznych rad, które pomogą pisać teksty nie tylko poprawne, ale i efektywne. Czym charakteryzuje się efektywny tekst? Przede wszystkim jest atrakcyjny pod względem wizualnym, użyteczny i łatwy w odbiorze dla czytelnika oraz maksymalnie skuteczny pod względem działań SEO.

skanowanie tekstu

1. Czytanie czy skanowanie tekstu – odpowiedni układ wizualny

Międzynarodowej sławy ekspert od zagadnień funkcjonalności i użyteczności stron internetowych – Steve Krug, twierdzi że Internauci z reguły nie czytają tekstów, tylko skanują je wzrokiem. Aby ułatwić ów proces, należy tekst komponować tak, by był jak najbardziej czytelny, przejrzysty i pozwalał czytelnikowi dosłownie „prześlizgnąć się po treści”. Krug radzi, żeby artykuły były formatowane w taki sposób, aby układ treści, obrazy i kolory pozwalały na jak najszybsze „zeskanowanie” całości.

Jeżeli mowa o wyglądzie tekstu, to warto wspomnieć o ilustracjach. Tekst wzbogacony rysunkiem czy fotografią jest bardziej przejrzysty i atrakcyjny z punktu widzenia czytelnika. Ponadto zamieszczenie ilustracji w treści artykułu sprawia, że moderatorzy chętniej decydują się na ich publikację na łamach wspomnianych portali Presell Pages.

2. Słowa, słowa, słowa – long tail i… literówki

Long tail (tzw. „długi ogon”) to fraza zawierająca dużą liczbę słów kluczowych (3 – 10), np: suplementy wspomagające odchudzanie pod postacią tabletek. Długi ogon wykorzystywany jest w procesie optymalizacji strony w taki sposób, aby zaistnieć na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania SERP, na możliwie jak największą liczbę różnych, związanych tematycznie słów kluczowych. Skuteczność fraz long tail wynika z tego, że stosunkowo duża ilość wejść na strony pochodzi z zapytań bardziej precyzyjnych.

Tak jak zostało wspomniane w poprzednim artykule – jeśli użytkownicy często wpisują daną frazę z błędem, to warto zastanowić się nad jej użyciem w treści tekstu.

3. Wisła się pali! – atrakcyjne nagłówkowi i śródtytuły

Nagłówek jest pierwszą rzeczą, na którą zwróci uwagę użytkownik, w momencie skanowania tekstu. To, czy zdecyduje się on przeczytać całość artykułu, zależy w dużej mierze od jakości nagłówka. Aby przykuć uwagę internauty, należy go zainteresować, zdziwić lub złożyć obietnicę korzyści. Formy nagłówkowe mogą mieć charakter pytań, wykrzyknień lub oświadczeń – najskuteczniej działają równoważniki zdań. Oprócz tytułu artykułu, charakter nagłówka warto nadać również śródtytułom. Dzięki temu publikowana treść będzie łatwiejsza do przyswojenia.

4. Gwarancja jakości w prosty sposób – atrakcyjne słowa-klucze

Istnieje grupa słów, które (mimo częstego wykorzystania w tekstach użytkowych) zawsze będą skutecznie przyciągać uwagę odbiorców, ponieważ automatycznie wywołują pozytywne skojarzenia. Do grona takich sformułowań możemy zaliczyć takie słowa-klucze jak np.: szybko, prosto, tanio, darmowy, gratis, gwarancja, skuteczny i naprawdę.

5. 300% normy czyli liczby i znaki specjalne

Liczby oraz znaki specjalne używane zarówno w nagłówkach jak i w treści tekstu przyciągają naszą uwagę, a także uaktywniają analityczną część naszych mózgów, czyniąc ukrytą za nimi treść bardziej atrakcyjną. Mózg, podczas skanowania treści, automatycznie zatrzymuje się na cyfrach, które ponadto łatwiej obrazują informacje.

6. • Po pierwsze, wypunktuj – wypunktowanie, numeracja

Wypunktowanie lub ponumerowanie kolejnych akapitów tekstu zapewnia przejrzystą strukturę artykułu. Ludzki mózg sprawniej analizuje treści zorganizowane w logicznym porządku, a wypunktowany tekst jest szybciej przyswajalny – łatwo określić ile czasu zajmie nam przeczytanie całości, a w wypadku ewentualnych problemów, możemy wrócić do fragmentu, który sprawił nam kłopot. Ponadto listy pomagają autorowi zwięźle wyrazić myśl.

7. „Cytat jest lepszy niż argument”, Gabriel Laub

Nierzadko dobrze dobrany cytat potrafi zobrazować treści, których opisanie zajęłoby nawet kilka akapitów lub wymagało użycia definicji. Ponadto cytaty pozwalają oddzielić poszczególne myśli. Zapewniają one również atrakcyjny układ wizualny poprzez wyróżnienie poszczególnego fragmentu wcięciem w tekście, kursywą lub inną czcionką.

Poczytne artykuły, które potrafią przyciągnąć czytelników, są bardzo dobrą metodą na podniesienie skuteczności działań optymalizacyjnych – SEO. Warto poświęcić trochę więcej czasu na przygotowanie tekstu Presell Page, aby uczynić go atrakcyjnym zarówno dla internautów, jak i mechanizmów wyszukiwarki.

7 rad – jak napisać efektywny tekst?
Oceń wpis

Autor: Fine Performance