5 SEO prognoz na rok 2012 | Fine Performance

5 SEO prognoz na rok 2012

5 SEO prognoz na rok 2012

Początek każdego roku to nie tylko czas podsumowań i postanowień, ale także przepowiedni związanych z przyszłością. Po krótkim podsumowaniu roku ubiegłego, pozwolę sobie przedstawić kilka SEO prognoz dotyczących kwestii mogących stać się kluczowymi w świecie wyszukiwarek w roku 2012.

Podsumowując krótko rok 2011, poniżej 5 faktów wartych odnotowania:

  • Google Panda Update, będąca realizacją zapowiedzi o walce ze spamem i poprawie jakości wyników wyszukiwania, słynna już aktualizacja algorytmu wymierzona w strony wątpliwej jakości lub celowo duplikujące treści. Panda, wpływająca na ok. 6-9% zapytań, nie schodziła z ust specjalistów branży i dała się we znaki wielu webmasterom, także tym od popularnych serwisów (np. Technorati). W Polsce nie miała aż tak dotkliwych skutków, niemniej jednak wywołała poruszenie na forach i blogach.
  • Bing kopiuje wyniki wyszukiwania Google – głośna sprawa między twórcami najpopularniejszych wyszukiwarek. Inżynierowie Google na podstawie wniosków badań dla zapytań 100 specjalistycznych terminów medycznych, oskarżali pracowników Microsoftu o wykorzystywanie danych pochodzących z Internet Explorera oraz dodatków Bing Toolbar do tworzenia i ustalania rankingu wyników wyszukiwania. Dziś już wiemy, że jednymi z czynników wpływających na SERPy są dane pochodzące od użytkowników.
  • Uruchomienie serwisu społecznościowego lub – jak kto woli – warstwy społecznościowej Google Plus, w celu odebrania użytkowników Facebookowi. Zdobycie 62 milionów użytkowników w pierwszym roku działania serwisu, zaoferowanie profili biznesowych dla firm w połączeniu z mechanizmem Direct Connect to niewątpliwy sukces koncernu z Mountain View. Google+ zostało dość dobrze przyjęte, stając się nowym rozwiązaniem marketingowym dla wszystkich firm, które chcą aktywnie pozyskiwać klientów oraz fanów swoich marek i produktów.
  • Wprowadzenie szyfrowania SSL w Google dla zalogowanych użytkowników. Skutkiem wprowadzenia tej zmiany jest ukrywanie słów kluczowych dla odwiedzin pochodzących z wyników organicznych i pojawienie się w raportach Google Analytics statusu (not provided) dla zapytań od zalogowanych użytkowników. Brak dokładnych danych dotyczących wejść może utrudnić optymalizację stron i efektywność projektów SEO.
  • Wzrost wydatków na Search Engine Marketing. Zgodnie z ostatnimi badaniami reklama kierowana na słowa kluczowe wzrosła w pierwszej połowie 2011 roku o 40% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2010, z kolei średnia wzrostu dla całego rynku reklamy internetowej wyniosła aż 25,4%. Wszystko to sprawia, że możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Tyle, jeżeli chodzi o rok miniony. Co natomiast czeka nas w roku 2012? Niektóre trendy może uzmysłowić ciekawa infografika „60 Seconds – Things That Happen On Internet Every Sixty Seconds”, przygotowana przez Go-Globe.com:

infografika seo
Prognoza nr 1 – Wzrost wagi Social Media

wpływ social mediaAktywność użytkowników serwisów społecznościowych oraz ilość generowanego przez to kontentu (98.000 tweetów, blisko 80.000 postów na tablicy Facebooka, czy 20.000 wpisów na tumblerze, każdej minuty) wywiera ogromne wrażenie. Przeciętni użytkownicy Internetu coraz chętniej aktywnie działają w społecznościach, traktując je, jako godne zaufania źródło informacji. Efektywność działań w mediach społecznościowych nie wynika wyłącznie z tworzonych linków (które, jak wiemy, mają wpływ na budowanie rankingu wyników wyszukiwania), ale z bezpośredniego docierania do użytkowników, poprzez popularyzowanie i promocję treści właśnie tą drogą. Prognozuję więc, że SEO, obecnie kojarzone wyłącznie z optymalizacją serwisów internetowych i link buildingiem, wchłonie social media marketing, obejmując coraz więcej płaszczyzn. Stanie się naprawdę szeroką dziedziną e-marketingu.

Prognoza nr 2 – Content will still be the king

Uważam, że unikalny, wartościowy dla użytkownika kontent zyska na znaczeniu. Mam na myśli w optymalny sposób opisany kontent autorski – ze znacznikami autorstwa, referencjami w mediach społecznościowych, z opiniami i komentarzami czytelników i co istotne – skojarzony z prywatnym lub firmowym profilem w Google+. Nie wystarczy już publikacja zoptymalizowanej treści, dodanie kilku linków z różnorodnych źródeł, a następnie monitoring efektów i ewentualna zmiana strategii. W momencie, kiedy wszyscy rzucą się w wir tworzenia społeczności (prognoza nr 1) firmy, ale i osoby prywatne zrozumieją, że jedynym sposobem na wyróżnienie się jest dostarczenie atrakcyjnej, przekonującej treści . To niekoniecznie będzie łatwe, biorąc pod uwagę, że już teraz, co minutę publikowanych jest ponad 1.500 wpisów na blogach, udostępnianych jest ponad 6.600 fotografii na Flickerze, czy 600 nowych filmów wideo na Youtube.

Prognoza nr 3 – Zmniejszy się widoczność tradycyjnych wyników tekstowych

Tradycyjne wyniki w formie tekstowej coraz częściej ustępują miejsca wynikom Universal Search, czyli mapom i miejscom z opiniami, recenzjami, grafikom i wynikom wideo. Ponadto, coraz bardziej rozpychające się wyniki sponsorowane rozszerzone o opinie o sprzedawcy, rekomendacje z serwisów społecznościowych, czy również bezpośrednie odpowiedzi sprawiają, że klikalność tradycyjnych wyników w postaci tekstowej (tytuł, opis, URL) będzie prawdopodobnie maleć. W tym kontekście korzystanie ze standardów Schema.org, wspieranych przez wszystkie duże wyszukiwarki (Bing, Google, Yahoo, Yandex), wydaje się nieodzownym elementem tworzenia serwisów internetowych.

Prognoza nr 4 – Mobile SEO urośnie w siłę

Z pewnością nie będę oryginalny, twierdząc, że mobile SEO urośnie w siłę. Przestanie być kwestią wartą rozważenia przy uruchamianiu kampanii reklamowej w sieci, ale stanie się elementem koniecznym. Niższe ceny smartfonów, tabletów oraz dostępu do Internetu powodują, że coraz więcej zapytań do wyszukiwarek pochodzi z urządzeń mobilnych. Może w Polsce nie jest to tak duży procent, jak np. w USA, ale przy obecnym tempie wzrostu optymalizacja stron pod tego typu urządzenia będzie częścią całego procesu SEO.

Prognoza nr 5 – Optymalizacja kampanii SEO będzie trudniejsza

seoOpisywane powyżej wdrożenie technologii szyfrowania danych SSL w Google dla zalogowanych użytkowników może powodować utrudnienia w poprawnej optymalizacji stron, przekładając się na efektywność prowadzenia kampanii SEO. Brakuje dokładnych danych dotyczących (not provided) dla polskich serwisów, ale można przypuszczać, że jest to liczba nieprzekraczająca 10% wszystkich wejść z ruchu organicznego. Jeśli wierzyć Google, wartość ta nie powinna przekroczyć dwóch cyfr, jednak biorąc pod uwagę planowane uruchomienie domyślnego wyszukiwania po SSL, a także połączenie warstwy społecznościowej Google+ z innymi usługami – nie do końca bym tym zapewnieniom wierzył. Zgodzę się ze zdaniem , że (not provided) może stać się jedną z popularniejszych fraz, po których użytkownicy odwiedzą dany serwis. Być może jedynym rozwiązaniem stanie się płatny Google Analytics Premium.

Podsumowanie

Czy któraś z prognoz okaże się trafna? Czas pokaże. Rok 2012 bez wątpienia będzie ciekawy. Zakładam dalszy wzrost wydatków na SEM i to nie tylko za sprawą wielkiego sportowego wydarzenia, jakim będą mistrzostwa EURO. Na polski rynek wejdzie najprawdopodobniej gigant z USA, czyli Amazon, który powala ogromem asortymentu i może być powodem zawirowań w e-commerce – zwiększy to konkurencję w branży, czego sobie i innym agencjom serdecznie życzę.

Autor: Michał Góralczyk

Jestem pasjonatem technicznego SEO, bywam jednak ukontentowany marketingiem treści ;-) Odpowiadam za planowanie i realizację kampanii SEO, analizę ich efektywności oraz optymalizację prowadzonych działań.

Prywatnie nerwus i bałaganiarz, w dz...